דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / איש את רעהו יעזורו

איש את רעהו יעזורו

מטרתה של ההתפתחות שלנו היא כדי שנבין אותה, נרגיש אותה וננהל אותה בעצמנו. אבל איך אפשר לעשות את זה? לכן נאמר: "איש את רעהו יעזורו". כי זאת הרי כבר לא התפתחות אגואיסטית, כפי שהיה קודם לכן, בשלבים הקודמים: בדומם, בצומח ובחי, וגם בהתפתחות האדם בדרגות הדומם הצומח והחי, שבהן הוא ביצע את פקודות האגואיזם שלו ללא הכרה.

אבל עכשיו מתחילה התפתחות הפוכה, מעל לאגו שלנו, ברצון שנקרא "נשמה", ולא ברצון שנקרא "גוף". השוני כאן הוא בצורה שבה האדם משתמש ברצון שלו: לתועלת עצמו או למען מה שנמצא מחוץ לו.

הנשמה היא רצון שנמצא מחוץ לאדם. כך האדם מרגיש אותו. כל הרצונות שנמצאים מסביב לאדם: הטבע הדומם, הצומח והחי, כל בני האדם, ואפילו רצונות כאלה שהוא עדיין לא גילה, כל זה נקרא הנשמה שלו. כל הבריאה, חוץ מהאדם עצמו, זו הנשמה שלו.

וכדי לעזור לנו לבצע את העבודה הזאת: להיות מסוגלים לצאת מעצמנו ולהזדהות עם הרצונות שנמצאים מבחוץ. הבורא, הטבע, הכוח העליון, מחלק את כל הבריאה ל"אני" ול"מה שמחוץ לי". אני מרגיש את מה שנמצא בתוכי, את הרצון הפנימי. ואת כל הרצון החיצוני, את כל הבריאה, אני לא מרגיש בכלל. אני יכול לתפוס אותה רק דרך הרצון הפרטי שלי, מנקודת המבט של: איך לנצל אותו בצורה היעילה ביותר.

אבל אם אני רוצה לרכוש את הנשמה שלי, את כל המציאות החיצונה הזאת, אז אני זקוק לעזרה, שתכוון אותי, תוציא אותי ותעזור לי לצאת מהקליפה שלי, כמו מתוך לבוש, ולהיכנס לתחום אחר: מחוץ לעצמי.

את כל הפעולות האלה אפשר לבצע רק בעזרת הסביבה המיוחדת והקרובה ביותר, שנקראת קבוצה. לכן נאמר: "איש את רעהו יעזורו". זאת לא סתם עזרה שמקלה על הדרך שלנו, אלא פעולה הכרחית, שבלעדיה לא ניתן לצאת מהרצון הפנימי שלי, שנקרא "גוף", "אגואיזם", אל הרצון החיצוני שנקרא "נשמה", "השפעה" או "בורא".

רק בזכות הכוח החיצוני הזה, שנקרא "חבר", אני יכול לשחרר את עצמי מהכלא של האגואיזם שלי, להציל את עצמי. וכאשר אני יוצא מתוך עצמי, אז יש בהמשך עוד מדרגות, שבהן אני מקבל חופש יותר ויותר גדול מהכלא האגואיסטי, עד שארכוש את כל העולם החופשי הזה.

נאמר: "למתים חופשי". כלומר, כאשר כל הרצון האגואיסטי שלי מת, רק אז אני משתחרר ממנו לחלוטין, יוצא מתוך הגוף שלי ורוכש נשמה.

אותו הגוף עצמו, הרצון הפנימי שלי, נדמה לי כמו מגנט שמושך אותי יותר ויותר חזק, שצובר עוצמה רבה יותר. ואילו אני צריך לברוח מהמגנט הזה, לפרוץ מחוץ לגבולות המשיכה שלו. ככל שהמגנט מושך אותי חזק יותר, כך אני מתנגד ומתרחק ממנו יותר בעזרת החברים, הקבוצה.

בסופו של דבר, אני מעביר את כל הכוח של המגנט הזה לרצון להשפיע. אין כאן שני כוחות, אלא ישנו רק כוח אחד של הרצון לקבל. וכאשר כולו ימות, אני אהפוך לחופשי ואוכל להשתמש בו בכוונה על מנת להשפיע, ללא גבולות ובאופן אינסופי. זה נקרא להשיג את עולם אין-סוף.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 16.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להיפרד כדי להתאחד
האהבה לבורא – סוף ההתפתחות המרתונית
612 המרכיבים של האהבה העליונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest