דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 15.06.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 15.06.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "קורח", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "קורח"

תקציר הפרשה:

הפרשה פותחת בסיפורם של קורח משבט לוי, דתן ואבירם משבט ראובן, ו-250 איש מנשיאי העדה, שבאים למשה ואהרן ודורשים מהם להפסיק להתנשא מעל העם, ובנוסף דורשים להשתתף בכהונה ובתפקידים של שבט לוי במשכן, מכיוון שלטענתם – העם כולו קדוש.
משה אומר להם לשוב למחרת היום, ולהעמיד למבחן את מנהיגותו מול הבורא.
למחרת, הבורא מראה שבחר בשבט לוי ובאהרון לשרתו. האדמה נפתחת ובולעת את קורח, דתן ואבירם ואת כל אשר להם, אש יוצאת מן השמיים ומשמידה את 250 נשיאי העדה האחרים.
לאחר מות עדת קורח, העם מתלונן על משה ואהרן על שגרמו למותם. מתחילה מגיפה בעם.
משה מורה לאהרן לקחת את כלִי הקטורת, המחַתָה, עם אש מן המזבח ולכַפֶר על העדה.
אהרן עושה כדבריו והמגיפה נעצרת.
בעקבות המשבר בעם, מורה הבורא למשה לאסוף מטה אחד מכל שבט, ולכתוב על המטות את שמות נשיאי השבטים, והמטה של אותו איש שהבורא יבחר בו – יפרח.
כשבאים ראשי השבטים למחרת בבוקר לאהל מועד, הם רואים כי מטהו של אהרן פָּרַח והוציא ענף עם שקדים.
ראשי השבטים מקבלים את מטותיהם בחזרה, ומטה אהרן הפורח מונח לפני ארון העדות.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "קורח הלך במחלוקת, שהיא הרחקה ודיחוּי למעלה ומטה. ומי שרוצה לדחות תיקון העולם, נאבד מכל העולמות. מחלוקת היא הרחקה ודיחוי של השלום. ומי שחולק על שלום, חולק על שמו הקדוש, משום ששמו הקדוש נקרא שלום".

פרשת "קורח", מאמר "ויקח קורח", אות ה'

2. "… הכהנים הם בלחש ובסוד. וע"כ אסור להם יין, כי יין הוא להרמת קול, לשירה, ולגלות סודות. ומשום זה נמסרו הלויים להרמת קול, משום שמתאחזים בדין, ודין הוא בגלוי, לפרסם הדבר לפני הכל. אבל הכהן, כל דבריו בסוד ובלחש, ולא בגלוי, משום שהוא ימין, חסד. כשהדינים שורים בעולם מצד השמאל, הימין יהיה מְקָרב, בקטורת, בלחש, בסוד דק ופנימי מכל, שהוא בינה".

פרשת "קורח", מאמר "אל תכריתו שבט משפחות הָקְּהָתִי" ,אות כ"ד

3. "כל מי שעוסק בתורה, יש לו חירות מכל, חירות ממוות, משום שחירות, בינה, שורה עליו ואחוז בו. אילו היו ישראל מתעטרים בתורה, היו ניצולים מכל, ולא היו נמצאים בגלות. כי חירות זו נמצאת בתורה. התורה היא כוח הימין".

פרשת "קורח", מאמר "ויקח קורח" ,אות ב'

***
קטעים נבחרים מתוך כתבי הרב"ש

4. "ענין רחוק. בזמן שאין האדם מרגיש הבחן של ריחוק בין כשמדבר לשר ולשופט או כשמדבר לה', אז אין האדם מסוגל לבוא לידי הכרה אמיתית בבורא. וכשמרגיש את המרחק והחשיבות שיש להרוחניות, אז הוא יכול לבוא לידי הרגשה".

"דרגות הסולם", כרך ג', מאמר "מרחוק ה' נראה לי"

5. "מדרך האדם לעשות מה שהשכל מחייב לו, שזה יהיה טוב בשבילו, ואת זה יכול לעשות. ומה שאין השכל מחייב קשה לו לעשות, ומכל שכן מה שהוא כנגד השכל. עצה רעה. מה שמלובש בתוך הדעת. עצת ה. למעלה מהדעת".

"דרגות הסולם", כרך ג', מאמר "ויקח קרח"

6. "אדם צריך לכלול השמאל בימין, אז הקב"ה שורה בתוכו. פירוש, שלא להישאר בבחינת השמאל ולחכות עד שיתקבל תפלתו, אלא תכף לעבור ימין, למעלה מהדעת. טענת קרח היה בתוך הדעת".

"דרגות הסולם", כרך ג', מאמר "טענת קרח"

7. "צריך האדם לכלול מדת יום בלילה, ז"א במלכות, כמ"ש, כי היא חלקך בחיים. כי הארת חכמה אינה שורה אלא במלכות. "כל אשר בידך לעשות עשה". פירוש, האדם צריך לכלול השמאל בימין.כשהאדם בא לידי מצב ואומר, שיותר גרוע מזה אי אפשר להיות, אז האדם נותן תפלה מעומק הלב. אז הוא עולה לקדושה".

"דרגות הסולם", כרך ג', מאמר "ראה חיים"

8. "מהו מחלוקת? הרחקה ודחוי שלמעלה ומטה. הרחקה ודחוי של השלום. השלום של מעלה, קו האמצעי שנקרא תורה, העושה שלום בין ימין לשמאל, ושל מטה. מחלוקת שייך בכל מקום שיש שני דברים מנוגדים. המחלוקת היא דבר הכרחי. כי אי אפשר לתקן איזה דבר, אם לא יודעים את החסרון. לכן כשיודעים את המחלוקת, שיש בין הרצונות, אז יכולים לעשות שלום ביניהם".

"שלבי הסולם", כרך ב', מאמר "מהו שלום שלום לרחוק ולקרוב, בעבודה"

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest