דף הבית / המשבר ופתרונו / הדכדוך של הערים החדשות

הדכדוך של הערים החדשות

דעה: "הזיהום החזותי" של הערים הגדולות כבר הפך להפרעה נפשית. הוא מכסה את כל הסביבה של האדם המודרני. האדריכלות, צבעי הבניינים, הפיתוח הסביבתי, הפרסומות, חלונות הראווה, הרחובות – כל זה מחמיר את תנאי החיים של האנשים שגרים בערים, וכן משפיע לרעה על בריאותם.

השטחים החזותיים האגרסיביים גורמים למעין תסמונת ה"תוקפנות הלא המודעת" – שבאה לידי ביטוי בהתמכרויות, אלכוהוליזם, שפה גסה. אצל אנשים בריאים יכולות להתגלות הפרעות נפשיות.

על פי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי, תהליכי העיור (אורבניזצ
ה) מביאים לגדילה מתמדת של מחלות נפשיות. התסמונות השכיחות – דכדוך, חוסר איזון נפשי, תוקפנות.

החדגוניות והמונוטוניות של בנייני הזכוכית בצורות הגיאומטריות הישרות הן הסיבה העיקרית לעצבנות שלנו – אם בשדה הראייה נכנסים יותר מ-10 מרכיבים זהים, אדם כבר מוכן בפנים להתרגז.

כך בנויה העין שלנו, שכל רגע היא מוכנה לתפוס משהו ולקבע פרט בולט ושונה. הפרט הזה יכול להיות גם איזו צורת גבס בחזית הבית, מגדל קטן, קשת, ואפילו ארובה על הגג.

לצערנו, בחזית הבתים של היום אין שום דבר שאפשר לעצור ולמקד עליו את מבט. הסביבה החזותית החדגונית, חסרת הצורות והאגרסיבית גורמת להפרעות ראייה, משפיעה על הבריאות של מערכת העצבים. גילו שאצל תלמידים עירוניים קוצר הראייה שכיח פי שניים יותר מאשר אצל תלמידים כפריים.

החדגוניות של המרחב האדריכלי, במיוחד בשכונות החדשות עם האנשים המרוחקים שהתנתקו מהסביבה החברתית הפסיכולוגית הרגילה שלהם, מולידה תופעה כמו "דכדוך הערים החדשות".

התוקפנות והצפיפות של האנשים בערים, מהווים גורם פעיל ללחץ ולמתח נפשי. הצפיפות בתחנות הרכבת וברחובות מורגשת כמרחב שמורכב ממספר גדול של דמויות ואובייקטים שנראים כולם זהים. עולה מעין התנגדות בתת-מודע, לעתים חסרת שליטה, ורצון לשנות אווירה. וכתוצאה מכך – יחס מזלזל לבית, למקום המגורים, לשכונה.

הערתי: יחס האדם לעולם מתבטא גם בצורה שבה הוא מסדר את חייו. באופן פנימי היחס שלנו מוטבע בעולם שאנחנו יוצרים סביבנו – תשנו את העולם הפנימי של האדם על ידי החינוך האינטגרלי, ורק אז הוא יוכל לבנות עולם שונה סביבו. אין דרך אחרת!

ידיעות קודמות בנושא:
האנטומיה של האגואיזם
כך ימותו הערים…
אזרחים, תגדלו כרוב ותשמרו על קור רוח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest