דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "שופטים ושוטרים תיתן בכל שעריך"

"שופטים ושוטרים תיתן בכל שעריך"

שאלה: בחברה מתוקנת כאשר מישהו גרם לי נזק, האם צריך להיות שופט שאליו אני יכול לפנות עם התלונה שלי?

תשובתי: לא, אני צריך לשבת ביחד עם זה שגרם לי נזק ולברר את התקרית. יתכן שיש צורך להזמין אנשים נוספים כדי שנהיה עשרה אנשים במעגל. הבעיה היא לא בכך שעשית לי משהו רע, אלא בכך שאנחנו עשינו נזק כללי לכולם.

המריבה בינינו היא לא בעיה פרטית ביני לבינך, על ידי זה אנחנו פגענו בחברה כולה ולכן עלינו לפתור אותה בצורה כללית, בהשתתפות החברה. אין כאן מה להתבייש ולהסתיר. חשוב מאוד לברר ביחד עם כולם כיצד מתקנים את הפגם הזה. אתה לא פגעת בי באופן אישי, אלא דרכי אתה פגעת בכל החברה. הגישה הזאת שונה לחלוטין מזאת שקיימת היום. לכן, כולנו צריכים לברר מה הוא הנזק, מדוע זה קרה, וביחד לתקן אותו.

בעצם, עלינו להודות שאנחנו אשמים בכך שאתה עשית עבירה. כי לנו כחברה לא הייתה השפעה מספיק חזקה כדי להחזיק אותך במסלול הנכון. כלומר, לא האדם שעשה את העבירה אשם, אלא קודם כל החברה, הסביבה שלו אשמה שלא השקיעה בו מספיק ואפשרה לו להתנהג כך. זאת בעיה הרבה יותר גלובלית ממה שנראה לנו היום.

שאלה: במקרה כזה, מהו התפקיד של השופט?

תשובתי: השופט רק עוזר לנו להגיע לבירור, הוא מסביר לנו שהבעיה לא באדם בודד, אלא בסביבתו. האדם הוא תוצר של סביבתו. הוא נולד אצלנו וכל הזמן היה בינינו. אנחנו מכירים אותו, את מקום לימודיו, מקום העבודה שלו, את משפחתו. אז מה קרה פתאום שאנחנו לא הצלחנו להחזיק אותו במוסר גבוה? מדוע הוא נפל פתאום? – כנראה הוא איבד את הקשר איתנו, ולכן זאת אשמתנו!

שאלה: מסתבר, שהמשפט הוא לא רק כלפי העבריין, אלא כלפי החברה כולה?

תשובתי: כמובן, המשפט בכלל לא כלפיו. הוא תוצר החברה, אז כל האשמה היא בסביבה.

שאלה: אם כך, האם אנחנו נצטרך מהבוקר עד הלילה לברר יחד עם כל החברה את כל המחלוקות הקטנטנות שמתעוררות פה ושם בין אחד לשני?

תשובתי: יתכן שכך יהיה. אבל על ידי זה כולנו נתקדם. אנחנו נגלה את המקומות בהם אנחנו לא עבדנו מספיק על החיבור בינינו שמאפשר לנו להשפיע זה על זה. בצורה כזאת כל החברה תעלה. תתגלינה בעיות יותר ויותר חדשות, אבל כל פעם הן תחזקנה יותר ויותר את האיחוד בחברה, עד שנהפוך להיות כ"איש אחד בלב אחד".

שאלה: זה שונה לגמרי מהיחס שלנו היום כשיש נאשם ומאשימים. היום בית המשפט קובע מי צודק ומי אשם. ובחברה מתוקנת אשמה פרטית בכלל לא קיימת, וכל הבירור מתרחש ברמת החברה?

תשובתי: הרי גם היום העבריין מבקש מבית המשפט חנינה, הוא מצדיק את עצמו בכך שמספר שגדל בלי הורים מחוץ לבית, בסביבה רעה, גורש מבית הספר והוא חסר השכלה. גם הוא בא בטענות כלפי החברה.

אבל אנחנו לא מוכנים לשמוע את הטענות הללו, אלא פשוט שולחים אותו לבית הסוהר לעשר שנים. אבל אולי כדאי להקשיב, יתכן שהוא צודק? אבל החברה אינה מוכנה לשמוע את זה.

מערכת בית המשפט בחברה המתוקנת נמצאת בידי העם, והעם שופט את עצמו ועל ידי זה הוא כל הזמן עולה. לזה מתכוונים כאשר אומרים "שופטים ושוטרים תיתן בכל שעריך".

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 409, 17.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
גזר הדין של השופט הוא מתכון לתיקון
בית ספר במקום בית סוהר
אין עונש, יש תיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest