דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / רק אחד יוצא אל האור

רק אחד יוצא אל האור

"בני ישראל הגיעו לעיר סוכות בקצה המדבר ויצאו לדרך במדבר. לאחר שהם נדדו שלושה ימים, הבורא ציווה את משה: "תאמר לבני ישראל, שהם צריכים להסתובב חזרה וללכת לכיוון מצרים".

הפקודה להסתובב חזרה לכיוון מצרים הייתה ניסיון עבור בני ישראל. הם שמחו לכל צעד, שהוציא והוליך אותם מהמענים אותם. אלה שהיו חלשים יותר מרטו את שערם וקרעו את בגדיהם, אבל משה הרגיע אותם: "אני קיבלתי הבטחה אלוקית, שאתם תישארו בני חורין!".

הם החלו לחזור חזרה והגיעו למקום שנקרא פיתום." (מ. ויסמן, "מדרש מספר", פרשת "בשלח").

בהתרחקנו ממצרים, אנחנו הולכים בעקבות משה ("נקודה שבלב") ופתאום חוזרים חזרה. זה נחוץ כדי לברר בתוכנו את הצורות הנסתרות של פרעה (של האגו), שעוזרות להתקדמות שלנו.

אדם שמתחיל בעבודה הרוחנית, הולך תחילה קדימה, ואחר כך פתאום מגלה בתוכו ירידות גדולות יותר, תכונות שליליות גדולות יותר, שמקודם אפילו לא שׂם לב אליהן.

אף על פי כן, הוא בכל זאת לא מפסיק את תנועת ההתקדמות קדימה, בזה שהולך סנטימטר אחד קדימה, שני סנטימטרים אחורה, אחר כך מוסיף עוד סנטימטר ומתקדם קדימה בשלושה סנטימטרים, אבל נזרק בארבעה סנטימטרים לאחור. כך הוא מתקדם בצורת "זיג-זג", אבל עם אמפליטודה שכל הזמן הולכת וגדלה.

התנועה לאחור היא מאוד לא נעימה, מפני שהאדם מתחיל לגלות בתוכו כאלה תכונות, שלא שיער מקודם שהן נמצאות בו. ביציאה ממצרים עם רצון להפוך להיות יותר חברותי, ידידותי, יותר מקושר עם האחרים, לפי העיקרון "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", "ואהבת לרעך כמוך", הוא פתאום נופל לתחושות נוראיות של שנאה וזדון ביחס לאחרים.

תחילה הכול הולך כשורה, באופן עקבי, באותו הזרם, שבו הוא צריך להתקדם אל הבורא, ופתאום כזה סיבוב לאחור! והאדם לא מבין, מה פה העניין: האם השיטה הזאת היא עד כדי כך אכזרית ורוצים לבלבל אותו ולנצל אותו? ויכול להיות, שהוא עדיין לא מוכן לעבודה רוחנית והיא בינתיים לא מתאימה לו? או שכבר נדמה לו, שהמורים רוצים להטעות אותו, והוא מתחיל לשנוא אותם.

הוא רואה, ששום דבר לא מצליח לו, הוא נמשך לאן שהוא לאחור, והוא כביכול "עף" בחזרה. הוא לא סתם חוזר למצרים, אלא חוזר למצב עוד יותר גרוע ממה שהיה קודם לכן.

בזה שברח מהרצונות האגואיסטיים שלו, שהתקדם קדימה במצב של איזו הארה וציפייה פנימית של יציאה מהחושך האגואיסטי של העולם הסגור, מהרצונות הקטנים שלו למרחב רחב, הוא פתאום נופל למטה בשיאן של ההרגשות הכי טובות.

על אנשים כאלה אומרים, "אלף נכנסים לחדר ואחד יוצא להוראה", כלומר, למרות הירידות העמוקות הוא ממשיך ללכת קדימה. וזה נקרא התרחקות ממצרים וחזרה לאחור למען תנועה קדימה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי",  23.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
האקטואליות של התורה בעולם המודרני
רמות התפיסה של התורה
התורה היא היסוד לכל החוקים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest