דף הבית / כלכלה / כסף / רווח זה לא סתם כסף

רווח זה לא סתם כסף

שאלה: כשאנחנו מדברים על המשבר הכלכלי, אולי אנחנו צריכים להסביר לאנשים על המטרה החדשה. הרי מטרתה של הכלכלה הנוכחית היא ליצור רווח.

תשובתי: גם אנחנו רוצים רווח. יתר על כן, אנחנו רוצים רווח אינסופי. מטרת הבורא היא להיטיב לנבראיו, להביא אותם לטוב, למנוחה.

למעשה, ההצלחה הכלכלית היום לא כל כך נמדדת בכסף, כמו בכל מיני ערכים שלפיהם הם מודדים כל דבר: שלטון, בריאות, אבטלה, פנסיה, ילדים, שיעור ילודה ושיעור תמותה, ועוד. קיימים המון חשבונות. למעשה, הכלכלה כוללת בתוכה את כל טבע האדם.

אבל לא את הכול אנחנו יכולים למדוד בה. ולכן הגיע המשבר, כדי שאנחנו נדרוש את המדידה הנכונה. ולשם כך צריכים לעבור לכלכלה החדשה: על ידי המסכים אני אקח בחשבון את כל המציאות ואכלול אותה בתוך המערכת הכלכלית.

שאלה: מה ייחשב כרווח בכלכלה החדשה הזאת?

תשובתי: המילוי. כמה יש לי בכיס וכמה יש לי בנשמה. כמה יש לקרובים שלי, לעם ולעולם. כל זה בסך הכול נקרא מילוי. אני כביכול "נמרח" על כל העולם, אכפת לי מכל העולם.

נניח שהיום נעים לי יותר להרוויח 10,000 כשאני עובד יחד איתך, מאשר 20,000 בעבודה עם מישהו אחר. אז איך אפשר למדוד את הרווח שלי? במקרה הזה הכסף אינו משקף את המצב האמיתי.

דוגמא אחרת: אני מעדיף לעבוד עם כאלה שמקבלים 10,000 אם אני בעצמי מרוויח 11,000. זה עבורי הרבה יותר טוב מאשר להרוויח 20,000 כשחבריי לעבודה מרוויחים 30,000. בבקשה, תמדוד את הרווח שלי…

בשאלות האלה עוסקת הכלכלה ההתנהגותית, שמראה שבני האדם אינם פועלים לפי קריטריונים רציונליים. לדוגמא, אדם מוכן לוותר על סכום גדול אם ידוע לו שמישהו אחר יקבל כפול ממנו.

המדענים יודעים את זה, אך הם אינם יודעים מה לעשות עם זה. כאן יעזור לנו מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם".

שאלה: המטרה האמיתית של הכלכלה היא הרגשת הביטחון הכלכלי. רווחת האדם והמדינה תלויים ברמת האושר של האזרחים. האם הניסיונות של האנושות בכיוון הזה ינחלו הצלחה?

תשובתי: שינסו. ככל שינסו את הכול מהר יותר, יהיה טוב יותר. מה גם שלאנושות לא נשארו כל כך הרבה ברירות.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלת הנשמה
אלטרואיזם הוא חשבון מדויק
כלכלה לפי נוסחת האיזון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest