דף הבית / כלכלה / כסף / המיליארדרים מפחדים להישאר רעבים

המיליארדרים מפחדים להישאר רעבים

שאלה: האם באמת צריכה להגיע איזושהי מכה חזקה כדי לשדרג לאנשים את התפיסה לגבי הכלכלה ו"החלוקה הצודקת"?

תשובתי: המכה לא חייבת להיות ממש רצינית, כמו מלחמה. זאת יכולה להיות נפילה של הבורסה או משהו מהסוג הזה.

אם מגיעה מכה גדולה בכלכלה, היא לא רק מסירה את "עודפי השומן" מהשכבות העשירות. עבורם זה יתבטא בהיעלמות של כמה אפסים בחשבון הבנק, אבל עבור האדם הקטן זה יתבטא בכמות פרוסות הלחם על שולחנו. לכן הבעיות הכלכליות פוגעות בכולם והופכות את כולם לרגישים יותר.

אם כי גם עבור בעל הון זה מאוד לא פשוט לאבד את המיליארדים שלו. הרי הכלכלה היא לא רק מספרים, אלא גם דבר רגשי. נניח שהיו לי 40 מיליארד ונשארו לי "רק" 20 מיליארד, אבל אני כבר מתחיל לפחד שלא יהיה לי מחר מה לאכול! זה לא משנה שיש לי עדיין 20 מיליארד ולאחרים אין אפילו 20 דולר. אבל זה לא חשוב, האדם מקבל הרגשת חרדה. הוא לא מרגיש שהוא איבד 20 מיליארד ועדיין נשארו לו 20, אלא הוא רועד מפחד, שמחר הוא יישאר עני מרוד.

לכן הבעיות הכלכליות מכניסות את כולם לחרדה. ובגלל זה אפשר להסביר לכל אחד מה קורה, לכולם בלי יוצא מן הכלל.

ודאי שזה לא מספיק רק להעלות כל אדם לרמת מחיה נורמלית על ידי זה שנוסיף לו קצת כסף. כי בזה הוא לא יירגע. כל זה חייב להתבצע במקביל לחינוך. אבל האדם יסכים לחינוך רק לאחר שהוא יקבל קצת מכות. בינתיים הכול אצלו בסדר: יש לו כדורגל בשבתות, למחרת חתונה של מישהו, מחרתיים חופשה… הוא לא צריך שום חינוך.

ישנם כאלה שמספיק להם לאכול קצת לחם ופירות ולבלות יום שלם בחוף הים עם המשפחה. האנשים חיים את חייהם הפשוטים ומרוצים מהם. לכן בכל זאת צריכה להגיע מכה שתחייב אותם לשמוע במקצת. ואז יהיה אפשר להפעיל את החינוך.

אבל העיקר הוא יצירת מערכת ההסברה, שתסביר כיצד פועלות כל המערכות. היא צריכה להראות לאדם שזאת התוכנית של הטבע, ואין לנו ברירה. צריך לספר על האבולוציה, על הכלכלה, על טבע האדם. האדם צריך לקבל את הידיעות ההכרחיות הללו. זהו הדבר הראשון שאנחנו חייבים לבצע.

והדבר השני הוא יצירת מערכת החינוך, שתלמד כיצד עלינו לתקן את עצמנו, כיצד להתחבר זה לזה ולממש בחברה את היחסים החדשים הללו. כלומר, התהליך מתחלק לשני חלקים: ההשכלה, קבלת הידע על העולם החדש, והחינוך, הלימוד כיצד לחיות בו. ולאחר מכן אנחנו עוברים ליישום המעשי, לפעולות הממשיות.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הטייקונים יעזרו לנו?
נכונותם של העשירים לשלם תמורת שלווה לא תעזור
המתאגרף, המשקפופר, והצדק החברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest