דף הבית / כלכלה / כסף / עידן חוסר הרציונליות

עידן חוסר הרציונליות

שאלה: פעם חשבו ש"האגואיזם הרציונלי" הוא זה שמניע את הכלכלה. לאחר מכן המודל הזה הופרך. התברר שהאדם הוא לא רציונלי, ומהווה חידה לא פתורה במדע הכלכלה.

תשובתי: דווקא "המרכיב האנושי" הזה שלא ניתן למדידה הוא שמפריע לכלכלה להיות מדע מדויק. איננו יכולים לשקול אותו, לסווג אותו ולמיין אותו לפי קטגוריות מדויקות.

בעתיד האלמנט הזה יגרום לנו עוד צרות רבות. הוא ישבש אפילו את החישובים המכאניים הפשוטים. כי הרי גם את המכאניקה אנחנו תופסים בראש וברצונות שלנו. היא אינה קיימת בפני עצמה. פתאום 1+1 לא יהיה שווה 2. איך זה יכול להיות? הרי זאת מכונה פשוטה שפועלת לפי חוקים מדויקים! ובכל זאת החישובים לא יהיו תואמים למציאות.

למה? – מפני שאני השתניתי מבפנים, ועכשיו אני מגלה שכבר אינני מסוגל לערוך חישובים בהתאם למכאניקה הרגילה של ניוטון או תיאוריית איינשטיין. דוגמא חיה: לא מזמן המדענים גילו שהחלקיקים של המיקרו עולם נעים מהר יותר ממהירות האור. בצורה כזאת, לא רק הכלכלה תיפול כ"קורבן" של האלמנט האנושי, אלא גם התחומים המדעיים שממבט ראשון נראה שאין להם שום קשר לעולם הפנימי שלנו.

האקסיומות פתאום יאבדו את תוקפן. כי אנחנו הרי מגלים את העולם בתכונותינו הטבעיות, וכשהן משתנות, העולם משתנה יחד איתן.

וכך, אנחנו נבצע פעם נוספת את אותו החישוב המוכר, ופתאום הוא לא יהיה תואם לעובדות. המנוע של הרכב לא יצדיק את כוחות הסוס שהושקעו בו. החומר עצמו יאבד פתאום את התכונות ההתחלתיות שלו.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על סף תפיסה חדשה
לבד לא ניתן להבחין בָאמת
למדע החיצוני קיים גבול

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest