דף הבית / כלכלה / כסף / קסמו של הקומוניזם

קסמו של הקומוניזם

המצב שנוצר בעולם כבר מראה לנו שהחיבור הוא רצוי וכדאי. באמת כדאי לנו להתחבר ולהיטיב זה לזה. כדאי לנו לארגן מערכת צודקת, שבה כל אחד יעבוד לפי היכולות שלו, ויקבל כמה שהוא צריך ולא יותר.

לכאורה, מה יכול להיות יותר טוב מזה? זאת נוסחה מאוד פשוטה והגיונית. אפילו ילדים מתפעלים מהרעיון הזה. צריך לראות באיזו שמחה והתלהבות הם קוראים עליו. כי הוא כמו אגדה, שהם משתוקקים כל כך להפוך למציאות.

אבל כאן מתעוררות השאלות. בראש ובראשונה, למה אנחנו לא כאלו מלכתחילה? למה הטבע מלכתחילה הכניס בנו כזה קלקול?

שנית, האם אנחנו יכולים להשיג את זה בכוחות עצמנו?

שלישית, למה לא עשינו את זה עד עכשיו? האם לא הייתה ברורה לנו התועלת שתצמח מחיים כאלה?

למעשה, זאת בדיוק הצורה שבה חיו בני האדם לפני עשרות אלפי שנים. החברה הקומוניסטית הייתה השלב הראשון בציוויליזציה האנושית. בני האדם הראשונים, שירדו מהעצים, היו קומוניסטים: אצלם הכול היה משותף, כולם חיו כמשפחה אחת, וכל אחד עבד לטובתה ורווחתה של אותה המשפחה.

אך בהמשך, העולם התפתח לכיוון הנגדי. אנחנו יכולים רק להצטער על אותם הזמנים היפים והתמימים. הכול היה כל כך פשוט: כל השבט היה הורג יחד איזו ממותה ואוכל אותה יחד. אף אחד לא היה אפילו מעלה על דעתו לרמות מישהו ולקחת יותר. בני האדם הרגישו שהם נמצאים בלהקה אחת, וההרגשה הזאת נשמרה עד ימי בבל העתיקה.

ומה קרה אחר כך? והאם זה מציאותי לחזור למה שהיה? הרי אף אחד לא מסכים לזה. להיפך, החיים שלנו נוטים יותר ויותר לכיוון ההפוך: אנחנו מתנתקים, מבודדים את עצמנו זה מזה. זוגות רבים מתגרשים, כל אחד צריך חדר משלו, פינה משלו… משמע, שלא נוכל לחזור לאותו האלטרואיזם הנאיבי. אנחנו רואים שזה נגד האבולוציה. אפשר ללמוד זאת מהדוגמאות העצובות של ברית המועצות ושל הקיבוצים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? הרי המשבר הראה לנו בבירור שאנחנו תלויים זה בזה ומקושרים זה לזה, כמו גלגלי שיניים. ומהצד השני, אנחנו שונאים זה את זה, לא סובלים זה את זה, כל אחד היה רוצה להישאר לבד בעולם כולו, רק שהאחרים לא יפריעו לו. איך אפשר לשלב בין שתי המגמות האלה?

זאת הבעיה שבפניה העולם ניצב היום. ולא נוכל להסתפק כאן במניפולציות במספרים. הרי הכלכלה משקפת את הקשר בינינו. אז כיצד נוכל לכוון אותה לקראת ההשתתפות ההדדית?

אנחנו רואים, למשל, שגרמניה מצילה את יוון, רק מפני שכרגע זה יותר זול עבורה, מאשר לזרוק את היוונים לכלבים. כך הבורא משחק איתנו, עד שלא ננטוש את כל השיטות הישנות ונגיע לפיתרון האמיתי.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 02.10.2011

 ידיעות קודמות בנושא:
דבר גדול מתחיל מדברים קטנים
כבר לא ברברים, אך עדיין לא אלטרואיסטים
הדרך היחידה לשנות את עצמך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest