דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / דבר גדול מתחיל מדברים קטנים

דבר גדול מתחיל מדברים קטנים

שאלה: האם לא תיתכן מערכת גלובלית ואינטגרלית שהיא אגואיסטית? מדוע גילוי המערכת הגלובלית הוא גילוי מערכת ההשפעה דווקא?

תשובתי: כי אם אנחנו תלויים זה בזה, אנחנו לא יכולים שלא להתחשב זה בזה. ה"אגו" נקרא שאני מתחשב רק במצב שלי. אם אני מגלה שאני נמצא באותה המערכת של גלגלי שיניים, שֶמה שאני משפיע לך, בסופו של דבר, דרך כמה גלגלים, מגיע בחזרה אליי, אז אני חייב להתחשב בך כמו בעצמי, וזה נקרא "השפעה הדדית", "אלטרואיזם".

זהו אלטרואיזם מאוד פשוט, אגואיסטי. אנחנו לא מדברים עם אנשים על אמונה למעלה מהדעת, אלא אנחנו משתמשים בעובדות מהעולם הזה: "אתם רואים שכולנו תלויים זה בזה. זוהי מערכת של גלגלי שיניים, שבה כאשר אדם אחד פועל על כולם, הפעולה שלו חוזרת אליו כבומרנג. משמע שאין ברירה אחרת, וכל אחד חייב להשפיע בצורה חיובית כדי לקבל פידבק חיובי". מה כאן לא ברור? יתר על כן, אם אנחנו נמצאים בסכנה, אז הקשר בינינו הופך להדוק יותר.

מכאן אנחנו מגיעים למסקנה המתבקשת: האגו שלנו מפריע לנו. אם היינו מחוברים מעל האגו שלנו, בצורה מוחלטת, המערכת הייתה אידאלית. היינו מגיעים למצב שבו אף פעם לא נקבל משום מקום שום דבר שלילי. כל הגלגלים היו מסתובבים כמו שצריך: אני מתייחס טוב לכולם, מכל הנשמה, ובתגובה – מקבל מהם בחזרה רק טוב.

אם כולנו נהיה כך, האם נצטרך להגיע למצב בלתי מציאותי שבו כולנו מסתובבים יחד ברצון טוב זה כלפי זה, כמו נמלים שעובדות יחד? הרי הן עובדות בצורה אינסטינקטיבית. האם אנחנו צריכים להתחבר כך נגד האגו שלנו? הייתכן? – כנראה שהדבר הזה יקרה רק בתנאי שהמשבר, שבינתיים הולך ומחריף, יחייב אותנו להגיע לזה, לחיבור ההדדי השלם למרות כל השנאה, הקנאה והדחייה שלנו. אך מאיפה ניקח את הכוח לזה?

בואו נתחיל להתקדם למצב של חיבור בינינו, בואו נכרות ברית, שאנחנו בכל זאת רוצים להיות מחוברים במידה כלשהי. קודם כל, בואו נמתיק מעט את המצב.

אם כן, נצטרך לחשוב כיצד תצטרך לעבוד מערכת הקשר בינינו מעתה ואילך: החינוך, הזוגיות, היחסים ההדדיים, היחס לטבע, ובמיוחד למערכת הכלכלית-פיננסית. אנחנו נצטרך להגיע לצדק חברתי מסוים, לכלכלה מאוזנת במידה מסוימת, להקטנת הפערים בין השכבות השונות. לפחות במידה מסוימת אני אצטרך להתחשב באחרים כמו בעצמי.

בוא נגיד, שאני תמיד אפריש לאחרים חלק ממה שאני לוקח לעצמי. נניח שכולם ישלמו מעשר, ולאחר מכן יחלקו בין כולם את הכסף מהמעשר הזה, בהתאם למצבו של כל אחד ואחד. זה לא סתם ביטוח לאומי, שמסוגל לתת לך קצבת ילדים של מאה שקל כשיש לך מיליארד, וגם אני אקבל ממנו מאה שקל כשאין לי כלום בשביל הילד. אלא כולם משלמים, ואחר כך מחלקים בהתאם להכנסה של כל אחד ואחד. כולם משתתפים במידה מסוימת, משלימים זה את זה במידה מסוימת.

כל דבר גדול מתבצע בשלבים, וצריכים להתחיל אותו מצעדים פשוטים וריאליים, שאחריהם, כמובן, יגיעו גם צעדים נוספים.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 02.10.2011

 ידיעות קודמות בנושא:
מי רוצה שינוי?
קסמו של הקומוניזם
העבודה שלנו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest