דף הבית / כלכלה / כסף / ערמומיות פשוטה או מניפולציה מתוחכמת?

ערמומיות פשוטה או מניפולציה מתוחכמת?

דעה: נהוג לחשוב שלמודל הכלכלי הנוכחי אין תחליף. נהוג לחשוב כי הצמיחה הכלכלית הינה הכרחית. הרי, אף אחד לא רוצה לרדת ברמת החיים. הצמיחה הכלכלית דורשת שימוש מוגבר במשאבים, שבהדרגה מתדלדלים ועולים במחיר, התנאים הסביבתיים מתדרדרים, הפער בין הכלכלות של המדינות המפותחות והמדינות האחרות הולך וגדל.

אבל ניתן לבנות את הכלכלה באופן שונה: להגדיר את רמת החיים לא על ידי קצב ההחלפה של מוצרי הצריכה, אלא על ידי הרחבת המגוון של המוצרים הללו. אם אתם פעם אחת הוצאתם כסף על הטלפון והוא עובד כסדרה עשר שנים ומספק את הצרכים שלכם, זה אומר שאתם יכולים להשקיע את כספכם במשהו אחר. אתם צוברים במהירות את כל המוצרים הדרושים לנוחות, ויש לכם הזדמנות להשתמש בכספים הפנויים לחינוך, לפנאי, לטיפול רפואי, וכולי.

לשם כך כל המוצרים חייבים להיות איכותיים, אבל עכשיו הפגם שטמון במוצר לא מאפשר לו "לחיות" זמן רב יותר מהנדרש בהיגיון הכלכלי. מספר המוצרים המיוצרים לא צריך להיות מרבי ככל האפשר, אלא מתאים לביקוש הנוכחי בצורה אמיתית.

הכלכלה צריכה להיות מבוססת לא על השגת רווח מקסימלי, אלא על השימוש המינימלי של המשאבים הנצרכים. המחיר של המוצר צריך להיות תלוי רק בעלות האמיתית שלו ללא עלויות פרסום ושיווק. ברור שכלכלה כזאת אינה יכולה להתקיים בתנאים של רכוש פרטי ותחרות.

הצמיחה בפריון העבודה מפחיתה את מחיר המוצר, אולם גורמת לאבטלה. כמו כן, עלות הפקידים ועובדי המדינה גורמת לעלייה במחירי המוצרים והשירותים. כדי להחזיק אותם צריך יותר הכנסות ממיסים, מה שכרוך בעליית המחירים.

התייחסותי: אם להשתמש במשאבים בצורה סבירה ולייצר רק את המוצרים הנדרשים באיכות גבוהה, לא להוציא כסף על נשק, פרסום, עובדים ופקידים מיותרים, האנושות תקבל הזדמנויות בלתי מוגבלות ליום עבודה קצר, פנאי, זמן איכות, וכולי.

ידיעות קודמות בנושא:
האנטי-צרכנים צוברים כוחות
כיצד החלה תרבות הצריכה?
משועבדים לצריכה המופרזת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest