דף הבית / כלכלה / כסף / משבר בחינוך הכלכלי

משבר בחינוך הכלכלי

מאמר דעה של ו. קטסונוב, פרופסור במכון הממלכתי במוסקבה ליחסים בינלאומיים, דוקטור לכלכלה: חוסר הסיפוק מהחינוך הכלכלי המודרני נפרץ החוצה. באוניברסיטת הארוורד, המעוז העולמי להכנת כלכלנים, אנשי מימון ומנהלים, נערכה שביתה של הסטודנטים על ידי יציאה מופגנת מההרצאות, על מנת למחות נגד הטיית הקורס, נגד התיאוריה הכלכלית שעוסקת בביסוס עובדתי של אי-שוויון חברתי, שמגינה על המערכת הפיננסית והבנקאית הקיימת, שמבססת את התמסחרות ההשכלה הגבוהה ומסווה את הסיבות האמיתיות למשבר הכלכלי והפיננסי.

על פני כל המאה ה- 20 האליטה הפיננסית העולמית הקנתה משמעות מיוחדת לחינוך הכלכלי, שעל פי דעתם מהווה שיטה לשימור וחיזוק שלטונם. החינוך הכלכלי חולק לשני חלקים בלתי שווים:

  • החלק הראשון – הכנה "בדידה" של האליטה הפיננסית, אשר לה גילו את הסודות הפיננסים והעסקים. זוהי "כלכלת האדונים"
  • החלק השני – הכנה המונית של כל השאר, "כלכלת הפקידים", שמאפשרת 10% לימודי נושאים שימושיים כגון ראיית חשבון, ובשאר ה- 90% מורכבת מנושאים אידיאולוגיים, שמטרתם לעשות שטיפת מוח.

השביתה בהארוורד היא ביטוי של המשבר המתפתח במערכת החינוך הכלכלי, שנבנה במשך המאה האחרונה. אבל דווקא המשבר הזה יכול לתת לאנושות סיכוי להינצל.

התייחסותי: הנה השלב הבא כבר מתחיל להצטייר: הצורך בכלכלה אמיתית. זו צריכה להיות כלכלה של חלוקה חכמה, ייצור ללא עודפים, ללא מותרות, ללא מצבורים בצורות כאלה ואחרות. יש לצאת מתוך הצורך ולא מתוך הייצור והצריכה המקסימליים. הכלכלה הרציונלית, חסה על הטבע ומותירה לאדם את כל הזמן הפנוי לעסוק בהשכלה ובחינוך האינטגרליים.

ידיעות קודמות בנושא:
המשבר במערכת החינוך הוא המשבר של האדם
החינוך בחברה העולמית
משבר חברתי, משבר במערכת החינוך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest