דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / מרד הכנענים הפנימיים

מרד הכנענים הפנימיים

"וישמע הכנעני מלך ערד ישב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל וישב ממנו שבי: וידר ישראל נדר לה' ויאמר אם נתן תתן את העם הזה בידי והחרמתי את עריהם: וישמע ה' בקול ישראל ויתן את הכנעני ויחרם אתהם ואת עריהם ויקרא שם המקום חרמה" (חקת, כ"א, א'-ג').

כולנו קיימים ברצון אחד, בגוף אחד. ולמרות שמנקודת מבטו של האגו, נדמה לנו שאנחנו שונאים זה את זה, אנחנו שונאים את החלקים העצמיים שלנו, את הילדים והקרובים שלנו, את האנשים הקרובים ביותר, שנראים לנו הכי שנואים ומרוחקים. כל זה עוד יתגלה בעתיד, והאנושות תזדעזע מהמעשים של עצמה. 

כך בתורה, במושג להילחם, מתכוונים למרד של הרצונות האגואיסטיים. אבל בכך שאינם מסוגלים להיאבק איתם, באופן טבעי בני אדם מבקשים את עזרת הבורא, מפני שהוא הכוח היחיד שמפקד ומנהל הכול. לכן ישראל פונים אליוכל ניצחון מסתכם בזה שהאדם מתגבר על הרצונות האגואיסטיים שלו, שנקראים במקרה הזה, כנענים, ומעביר אותם לשימוש אלטרואיסטי. במילים אחרות, כשבתוכנו מתמרדים הכנענים הפנימיים שלנו, אנחנו נזקקים לעזרתו של הבורא, והבורא מאפשר לנו זאת. אנחנו משמידים בתוכנו את כל הכוונות האגואיסטיות שבנו, ומתקדמים קדימה.

כיבוש ארץ ישראל, זה שינוי של שבע הכוונות האגואיסטיות העיקריות למען עצמנו, לכוונות למען הבורא, להשפעה ואהבה. בני ישראל נודרים נדר שישמידו את העיר הכנענית, כלומר את הרצונות האגואיסטיים שנמצאים בהם, כי האדם זה עולם קטן שכולל בתוכו הכול, ולמען זה הוא מבקש עזרה. אבל איך עם ישראל, שמשתוקק לאהבה, יכול לבקש מהבורא הנצחי, המושלם שאוהב את כולם, שהוא ישמיד מישהו? למרבה הצער, אנשים לא מבינים על מה מדברת התורה וחושבים: "איזה עם מרושע!". ואילו בתורה הכול מוצג בראייה הפוכה, מפני שבעולם הרוחני הכול זה בכוונה על מנת להשפיע, ואילו בעולם שלנו, הכול למען מילוי עצמי.

להרוג את עצמך, זה אומר להרוג את האגואיסט שבך. להרוג מישהו אחר, זה אומר להרוג בתוכי את האגואיסט שנקרא בתוכי בשם זר ולא בשם שלי. כלומר, זה המצב הבא שלנו. יש שיטות שונות של תיקון: תיקון חלקי, זמני, קבוע, סופי. התורה מספרת באיזה אופן מושג התיקון השלם בכל מיני מצבים. בדיוק כמו בעולם שלנו: אנחנו הולכים קדימה, מתקנים משהו, משאירים משהו, משהו שוב חוזר אלינו, עולה ממעמקים ושוב צריך לתקן אותו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 1.7.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest