דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ממעלה למטה וממטה למעלה בסולמות הרוחניים

ממעלה למטה וממטה למעלה בסולמות הרוחניים

מיכאל לייטמן

עולם האצילות פועל בצורה חדשה לגמרי ביחס לעולם אדם קדמון, משום שהאובייקטים הרוחניים (הפרצופים) אשר נוצרים בו, נולדים כבר לאחר השבירה. בין עולם אדם קדמון לבין עולם האצילות התרחשה שבירת הרצונות, ומשום כך יש להם נקודות מוצא שונות לחלוטין.

עד לעולם אדם קדמון הייתה קיימת רק מלכות דעולם אין סוף, מלאה באור, ברצונות, כוחות המסכים ונכונות להשיג את גמר התיקון, ומהמצב הזה יצא עולם אדם קדמון. אך ההתפתחות שלו הסתיימה בשבירה בעולם הנקודים, וכעת מופיעה נקודה התחלתית שונה לחלוטין, נקודת השבירה. לכן ההתפתחות כבר איננה נעשית ממעלה למטה, אלא ממטה למעלה, בכך שמתחילה מעיבור של כל פרצוף.

בזמן היווצרותו, כל פרצוף עובר את השלבים הבאים: עיבור, יניקה, מוחין. גדל, תיקן את עצמו, וכעת הוא יכול להוליד את הפרצוף הבא ששוב גדל באותה הצורה: קטן, בינוני, גדול. כל פרצוף אינו יורד ממעלה למטה, אלא גדל ממטה למעלה. אך מהצד השני, הפרצופים האלו מתפשטים ממעלה למטה, מראש דעולם האצילות ועד סוף עולם העשיה, כל עליון בהשיגו מצב של גדלות, מוליד פרצוף תחתון לעצמו במצב של עיבור. אחר כך מגדל ומעלה אותו, נותן לו את כל התנאים כדי שהוא יהיה גדול ובוגר, בכך שמעביר אליו את כל הרשימות, כדי שהתחתון יוכל בעצמו להתחיל לעבוד.

כאן מתרחש שילוב מעניין: מצד אחד, העליון מוליד את התחתון, ומהצד השני, לאחר שנולד, התחתון מתחיל לגדול כבר ממטה למעלה. כך זה מתרחש בכל העולמות אבי"ע (אצילות, בריאה, יצירה, עשיה), המיועדים ליצור סביבה להתעלות האדם. האדם גדל אך ורק ממטה למעלה: בעוברו בכל שלב עיבור, יניקה מוחין, אחר כך בעלותו לפרצוף הבא (ולא בירידה) שוב עובר: עיבור, יניקה, מוחין.

כל הדרך הולכת רק ממטה למעלה, ולפי סדר הפרצופים בזה אחר זה, אחד גבוה מהשני, ולפי סדר השלבים בכל פרצוף.

  • בעולם אין סוף הכול מופיע כאחד יחיד שלם.
  • בעולם אדם קדמון ההתפתחות נעשית ממעלה למטה.
  • בעולמות אבי"ע ההתפשטות נעשית ממעלה למטה, אך גדילה של כל פרצוף נעשית ממטה למעלה.
  • אנחנו, לאחר חטא אדם הראשון בעץ החיים, גדלים ועולים רק ממטה למעלה, בדומה להשתקפות ההפוכה של עולם אדם קדמון.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "פתיחה לפירוש הסולם", 28.06.2010

רשומות קודמות בנושא:
סרט נע רוחני
העליה במדרגות העולמות
דרך הזוהר – אל קו האין סוף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest