דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מבול מים, בעבודה

מבול מים, בעבודה

מתוך מאמר של הרב"ש, "מהו מבול מים, בעבודה": "בזה"ק נח מפרש את הכתוב, "ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ"… ידוע, שבזמן שהאדם מתחיל לעבוד בעבודה דלהשפיע, אז הגוף טוען, מה העבודה הזאת לכם, איזה הגיון יש בזה, שאתה לא רוצה לעבוד לתועלת עצמך, הלא אתה צריך לדאוג, שאתה תהנה מהחיים, ולהשפיע נקרא, שאתה תעבוד לא בשבילך. אם כן הרי זהו נגד הטבע שלנו. וזה נקרא "טענת מה".

אולם יש עוד טענה, שהגוף מתנגד לעבודת ה', בזמן שהאדם אומר להגוף, שאנו צריכים להאמין בה', שהוא המשגיח ומנהיג את העולם בבחינת טוב ומטיב. אז בא להאדם הגוף, וטוען טענת פרעה, שאמר "מי ה' אשר אשמע בקולו", כלומר, שקשה לו להאמין בה'. זאת אומרת, שהוא אומר, שהוא מסוגל לעבוד לתועלת ה', אבל בתנאי, שאם הוא היה מרגיש את גדלות ה', היה מבין, שכדאי לעבוד בשבילו."

שתי השאלות האלה: "מי?" ו"מה?", חייבות להופיע לפני כל אחד בדרכו הרוחנית ולהתגלות במלוא עוצמתן. והאדם צריך לדעת להתמודד איתן ולהבין אותן לכל עומקן. אלה שאלות מהותיות מאוד, שנולדות כתוצאה מיגיעה גדולה שהושקעה בקבוצה, בלימוד, בהשתדלות גדולה להתקדם למטרה.

וכתוצאה מזה, מתגלות לאדם השאלות האלה: "מי?" ו"מה?", ודווקא הן מאזנות ומייצבות את האדם ועוזרות לו לברר את הכוחות הדרושים לו לבניית הכלי הרוחני שלו.

הכלי הזה בכל אחד מהחלקים שלו נבנה משני קווים מנוגדים, שמעליהם האדם בונה את "הקו האמצעי". מעל לכל התכונות והאבחנות הוא צריך לקבוע אבחנה משותפת, שנקראת "הקו האמצעי".

לכן, קודם כל צריך לברר את שתי השאלות האלה: "מי?" ו"מה?", כלומר עם המים של המבול. כמו שכותב רב"ש: "ואם האדם שמח בשתי השאלות האלה, שיש לו עכשיו מקום ללכת למעלה מהדעת. נמצא, שעל ידי זה הוא ניצל ממבול מים".

מתוך שיעור על מאמרו של רב"ש, 30.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
יחד נתגבר על הכוחות הרעים שעומדים בדרך לאהבה
כאשר שאלותיו של פרעה מעיקות
"מי" ברא "אלה"?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest