דף הבית / המשבר ופתרונו / להידמות לאור

להידמות לאור

"אלה פקודֵי המשכן, משכן העדוּת. כתוב, כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא. כל הנחלים, הם נחלים ומעיינות קדושים, הספירות דז"א, שהתמלאו ויצאו להאיר ולמלא לים הגדול, שהוא המלכות. וכיוון שים הגדול התמלא מצד אלו הנחלים, אז הוא מוציא מים ומשקה לכל חיות השדה, כמ"ש, ישקו כל חיְתו שׂדיי, שהן המדרגות דבי"ע." (ספר הזוהר עם פירוש הסולם, פרשת "פקודי", חלק א'.)

שאלה: מדוע פרשת "פקודי" מתחילה במילים "אלה פקודי…"?

תשובתי: איפה עוד אפשר להתפקד אם לא ב"מלכות", כלומר בתוך הרצון שצריכים לתקן, להעלות ולעבוד עימו? רק אחרי שמגלים את הרצון האחד הכללי, אפשר לראות כיצד הוא נשבר כתוצאה מחטא האדם שגרם לחלוקה ולהתפצלות של הרצון האחד, כלומר להתפתחות האנושות. רק אז אפשר להבין כיצד האנושות מיתקנת בהדרגה, על אף שבינתיים היא מתקיימת בצורת גופים נפרדים, רצונות נפרדים שצריכים להגיע לחיבור כדי להיות כאיש אחד ולחזור למקור שלהם.

לכן, בתורה יש הוראות כיצד להגיע למצב כזה. והחיבור מתממש בעזרת האור העליון שברא את הרצון הכללי, מספק לו את האנרגיה ואת תוכנית ההתפתחות.

אנחנו רואים כיצד הכול מתפתח בעולם, אבל אנחנו לא יודעים מהיכן כל זה נובע, היכן נמצא מקור האנרגיה להתפתחות ומהי התוכנית שלו. אנחנו פשוט קיימים בו, ולהבדיל מהטבע הדומם, הצומח והחי, אנחנו יכולים להסתכל על עצמנו מהצד, על הטבע סביבנו, ויכולים לראות שכל זה מתפתח בכיוון מסוים.

"כל הנחלים זורמים אל הים", אלה הם נחלי האור שזורמים דרך "עולם האצילות", מתקנים בהדרגה את חלקי ה"מלכות" ומביאים אותנו לחיבור.

חלק מהרצונות הבהמיים שלנו שנקראים "חיות השדה", הם ניזונים מהאור העליון ולכן אנחנו מתפתחים. כל מה שבנינו על פני כדור הארץ הוא תוצאה של התפתחות הרצון הבהמי (בינתיים) האגואיסטי, הלא מודע.

יש בעולם תיאוריות ומדעים שונים שבהם אנחנו מנסים להבין כיצד מתרחשת ההתפתחות שלנו, אבל בסופו של דבר הם לא תורמים במאומה ולא משפיעים על ההתקדמות הכללית.

הניסיונות לכפות בצורה מלאכותית אידיאולוגיה כלשהי אינם מביאים תוצאות, כפי שזה קרה בברית המועצות, קובה, סין ובמדינות אחרות שהשתמשו בשיטות רודניות הסותרות את ההתפתחות הטבעית. בסופו של דבר, הם נאלצו לוותר על העקרונות האידיאולוגיים על תכניותיהם, שלפי דעתם היו ההתפתחות הנכונה, וחזרו לתפיסה האגואיסטית הרגילה כפי שהטבע מוביל אותנו.

שאלה: אבל בכל זאת המקור של כל המשטרים הקומוניסטים הוא בהרגשת חיבור כלשהי?

תשובתי: כמובן. המשטרים הקומוניסטים הם הוותיקים ביותר, מכיוון שבחברה הפרימיטיבית הכול היה משותף, לכן אפשר לכנות אותה "קומוניסטית". זה לא חדש.

בעקבות התפשטות רעיונותיו של קרל מרקס הגיעה תקופת האופורטוניזם, שלמרבה הצער עיוותה אותם. במקום לחנך את האנשים ברוח שיתופית, לכוון אותם להסכמה ולשוויון כלליים, כי תנועה מתקדמת תלויה דווקא בחינוך ובהשכלה, חברות רבות התחילו לבנות משטרים רודניים כוחניים. בסופו של דבר הם היו מנוגדים לטבע.

בחכמת הקבלה מסבירים כיצד ה"נחלים", כלומר ה"אור" נכנסים לתוך "מלכות דאצילות". רק חלק קטן, החלק העליון מתוך "מלכות" שהוא "כתר" נכנס ל"עולם האצילות" וכל היתר, תשע הספירות מתוך ה"מלכות" נמצאות בעולמות בריאה, יצירה ועשיה. העולם שלנו הוא הדרגה האחרונה של "עולם העשיה".

נחלי האור משפיעים על האגו שלנו ומפתחים אותו, הם מאלצים כל אחד מאיתנו להכיר בשפלותנו ובשפלות של החברה האגואיסטית שאנחנו בונים. כיצד אפשר לשנות זאת ולהעלות את העולמות בריאה, יצירה ועשיה כולל את עולמנו הנמוך ביותר ל"עולם האצילות"? הרי הנטייה של ההתפתחות האנושית צריכה להיות מכוונת רק לזה.

התורה נותנת לנו הוראות לפתרון מוצלח של הבעיה הזאת, והוא – להגיע להשתוות הצורה עם האור! ואנחנו לא רוצים לעשות זאת, כי האור מראה לנו שעלינו לוותר על האגו שלנו ולהתחיל לעבוד מעליו, להתחבר בינינו, מכיוון ש"עולם האצילות" הוא עולם של חיבור מוחלט בין כל הכוחות והנטיות המפורדים.

"אצילות" מהמילה "אצלו" (בו), כלומר, רצון מתוקן שבו מתגלה תכונת האור במלואה.

כלומר, אנחנו בכל זאת צריכים להשתלב בתוך זרם שמכוון אותנו ל"מלכות דאצילות". למרות כל הסטיות השונות מהנטייה העיקרית, האנושות מתחילה כבר להבין שאין דרך אחרת ושקיימת תוכנית מדויקת שעל פיה חייבים להתקדם, אחרת אנחנו מעמידים את עצמנו תחת איום ההשמדה.

מתוך התכנית "סודות הספר הנצחי", 16.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שתי תכונות של האור
זמן של רחמים מיוחדים מלמעלה
ייחודיות חג הפסח – אור האמונה

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/aCN7y

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest