דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ל"ג בעומר – חג האור

ל"ג בעומר – חג האור

photo_rav_gh70_045.jpg

את ל"ג בעומר, חוגגים לכבוד רבי שמעון בר יוחאי, מחבר ספר הזוהר, שהסתלק ביום זה. בספר הזוהר, ספר "אדרא זוטא", פרשת האזינו, הסתלקותו של רבי שמעון מתוארת באופן כזה:

"כי שם ציוה ד' את הברכה, חיים עד העולם". (תהילים, קל"ג). "אמר רבי אבא, לא גמר המאור הקדוש לומר חיים, עד שנשתככו דבריו. ואני כתבתי, וחשבתי לכתוב עוד, ולא שמעתי. ולא הרימותי ראשי, כי האור היה גדול, ולא הייתי יכול להסתכל.

קם רבי חייא על רגליו ואמר, עד עתה היה המאור הקדוש משגיח עלינו, עתה אין הזמן, אלא להשתדל ביקרו. קם רבי אלעזר ורבי אבא לקחו אותו ממקומו, על מיטה העשויה כסולם. וכל הבית היה מעלה ריחות טובים. העלוהו על מיטתו.

אחר שיצאה המיטה מן הבית, שמעו קול. הכנסו ובואו להילולא של רבי שמעון".

הזוהר משתמש בתיאורים כה ססגוניים, כיוון שהוא כתוב בשפת המדרש. אך כמובן לא מדובר כאן על מוות חומרי, אלא על הסתלקות הנשמה שעוברת למצב גמר התיקון. ולכן זה אירוע בעל משמעות כה גדולה, וכל המערכת הזאת שכוללת את תלמידיו מקבלת אור כזה מיוחד.

מדובר כאן לא על מות האדם, אלא על הזדככותו של פרצוף רוחני. בהתחלה האור מגיע ומתלבש בפרצוף ויוצר בו: טעמים, נקודות, תגין, אותיות. התלבשות האור בפרצוף והסתלקותו עושים את הכלי ראוי לשימוש, וכך הנשמה של רבי שמעון מגיעה לפעולה האחרונה שלה, למדרגה האחרונה, לגמר התיקון הכללי. על כך מספר הזוהר.

וכל שאר החברים, כל הנשמות התלויות בו והמהוות תוצאות מהפרצוף שלו שהתמלא באור שעכשיו משתחרר ממנו, מקבלים עכשיו דרכו את כל האור שמסתלק ממנו. החברים האלה הם אלה שהיו דבוקים אליו, קשורים אליו והשתתפו במשיכת האור ובהסתלקותו.

הסתלקות מקובל פירושה, שאת כל אותו האור שהוא כלל לתוך נשמתו יחד עם תלמידיו, שצבר אותו בעזרתם עבור כל האנושות, הוא עכשיו משחרר ומוסר לכל שאר הנשמות. ועכשיו האור הזה נעשה כהארה, כאור מקיף שהוא מעניק לכולם. הסתלקותו מסמלת את מסירת האור הזאת.

לכן אנחנו חוגגים בצורה כזאת את היום הזה ושמחים שקיבלנו את האור העליון הזה שנקרא "זוהר", שמסוגל לתקן את כל הנשמות, לחבר אותן ולהעלות כל אחד עד לדרגת הבורא. לכן החג הזה נקרא חג האור – המחזיר למוטב, אור התיקון. ועל כל אחד לשאול את עצמו: האם הוא באמת משתמש באור הזה?

מסרו לנו את האור הזה אך האם אנחנו משתמשים בו ומממשים את עצמנו? זה מה שנקרא להשתתף בחג "ל"ג בעומר".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "הכל פתוח" בנושא ל"ג בעומר, 17.05.11

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו

ידיעות קודמות בנושא:
המדורה הלוהטת של ל"ג בעומר
אור על סף הגילוי
כשמגיע הזמן להסתלק מהעולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest