דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לא שופטים לפי ההרגשה

לא שופטים לפי ההרגשה

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות": "שהכתוב מדבר רק מבחינת הסתר אחד, מסיים הכתוב: "ואמר ביום ההוא, הלא על, כי אין אלקי בקרבי, מצאוני הרעות האלה".

במילים אחרות, האדם מרגיש, שאין לו קשר עם הבורא, מפני שאין לו השתוות הצורה עם הבורא, וכתוצאה מכך, רע לו. יכול להיות שהוא הרוויח בגדול בבורסה והכול אצלו בסדר, אבל רע לו, מפני שאין לו קשר עם הבורא, מפני שהוא לא נמצא בהשתוות הצורה עם תכונת ההשפעה הכללית שנקראת "הבורא".

"כלומר, שמאמינים עוד בהשגחת שכר ועונש, ואומרים, שהצרות והיסורים, מגיעים להם מחמת, שאינם דבוקים בהשי"ת".

זאת אומרת, אני מבין שאני רע, שלא גרמתי לתיקון, ולכן קיבלתי "עונש": שקעתי בהסתרה. אך מצד שני, אפשר להסתכל על זה גם כעל שכר: כי אני הרי מרגיש תגובה שלילית ובזכותה אני יכול לתקן את עצמי. משמע שאני צריך "לנשק" את המקל, שעוזר לי להיות ער להתדרדרות העצמית שלי. אחרת הייתי מתדרדר, אפילו מבלי להרגיש את זה.

אם כן, ההבדל כאן הוא: לפי מה אני שופט: לפי איך שמרגיש את המצב הנוכחי, או לפי המצב עצמו כמו שהוא. אני צריך לקבוע את המצב הרע ביחס לתיקון הדרוש לאותם הרצונות שבהם אני לא דבוק בבורא.

הרצונות/הכלים האלה שבורים, והרע יכול להיות מורגש בהם בצורה שונה. יכול להיות שרע לי מפני שאני ריק, ויכול להיות שרע לי מפני שאני מנותק מהבורא. יכול גם להיות שאני ריק, וטוב לי מזה, מפני שבזה אני מרגיש את השבירה. ולבסוף, יכול להיות שרע לי מפני שאני בעצמי מרגיש ניתוק. אבל בכל מקרה, אני מרגיש שאני מנותק מהבורא.

לכן הכול נקבע לפי המצב הנוכחי. הוא אינו תלוי בך, ואתה לא יכול לקפוץ באופן אקראי ממצב אחד לשני (כמו החצים בשרטוט). לא, אתה צריך לבחון את מה שיש: "טוב לי או רע לי? – נניח שטוב לי. מה אני מרגיש : ניתוק מהבורא או חיבור איתו? – ניתוק. האם זה מטריד אותי? – לא, טוב לי. אבל האם אני בכל זאת יכול לראות את הרע במצב הזה? בינתיים לא…".

אתה צריך לסדר בדיוק את ההרגשה שלך ואת היחס שלך למצב האמיתי. וזהו הבירור הפנימי למצב שניתן לך.

ולאחר מכן מתגלה אצלך הדרישה: "איך אפשר להיעזר בקבוצה, באור המחזיר למוטב ובשאר האמצעים אחרים, כדי לתקן את היחס שלי?".

לא ניתן לתקן הרגשה טובה או רעה, כמו גם את מצב הניתוק. הקבוצה יכולה לתקן רק את היחס שלי למצב.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 22.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
טוב ומיטיב
הבירור שתמיד נמצא איתך
כל העניין הוא בממיר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest