המלאך שהפך לאדם

"אדם הראשון" נברא כמלאך במצב הקטנות. רק לאחר חטא עץ הדעת טוב ורע הוא מתחיל להיות אדם. אז כבר מופיעים שני הכוחות: הקבלה וההשפעה, ההתכווצות וההתרחבות. ביניהם מתחיל מאבק וכתוצאה מכך מתפתחות כל דרגות הטבע: הדומם, הצומח, החי והמדבר.

בסופו של דבר מופיע היצור הזה, "אדם", שעומד בין טוב ורע, השפעה וקבלה, אור וחושך, ומרגיש את עצמו כבריאה עצמאית ביחס אליהם. כאלה אנחנו!

ולפני כן לא היה את ה"שלישי" – שני כוחות הטבע הללו פשוט פעלו ככוח עליון אחד. אך כשהם מגיעים לסיום ההתפתחות שלהם, נולד מהם מישהו שלישי, בעל יכולת להתקיים ולהתפתח החל מדרגת הדומם ולאחר מכן בדרגות הצומח והחי ולהשיג את הכרת עצמו והבורא, כלומר להיות "אדם".

כל זה הוא תוצאה מהחטא, שלאחריו שני הכוחות המנוגדים והשבורים הללו מתחילים לעבוד זה עם זה בשיתוף פעולה ולהתכלל זה בזה.

לכן בעל הסולם כותב שכשכדור הארץ נוצר הוא עבר תקופות מתחלפות של 30 מליון שנה: פעם בער והתפרצה מתוכו לבת אש ופעם התקרר מבחוץ וקפא. כך זה נמשך עד שהוא השיג מצב יציב, שנתן את התנאים להתפתחות הדרגה הבאה, הצמחים ולאחר מכן, בעלי החיים.

כל ההתפתחות הזאת התרחשה בזכות המאבק בין שני הכוחות הללו. לכן, רק עכשיו אנחנו מגיעים לסיומה של ההתפתחות ומתחילים את עבודת האדם. כל הדורות שלפנינו התקיימו כמו "מלאכים". רק בזמנינו אנחנו כבר פועלים כתוצאה מהשבירה והתכללות ישראל ואומות העולם. אנחנו הראשונים שעכשיו מתחילים את התיקון.

"האדם הראשון" היה פרצוף רוחני שממנו מתפתח האדם, בדומה לטיפת זרע. רק כתוצאה מכל ההתפתחות והעבודה שלנו הוא הופך להיות ל"אדם", דומה לבורא. על שם אותו המצב העתידי שלו, הוא נקרא "אדם" (מלשון "אֶדַמֶה לעליון").

אך לפני כן, הוא מלאך, יציר כפיו של הבורא, חסר כל עצמאות. לכן בבריאת האדם, המלאכים שאלו את הבורא: לשם מה אתה בורא את היצר הרע הזה? אך הבורא השיב להם, שהרע הזה הכרחי, הרי דווקא בזכותו יהיה ניתן להגיע לחיבור בין שני הכוחות: השנאה והאהבה, ולהשיג את הבורא. על כך נאמר: "כולם ידעו אותי, למקטנם ועד גדולם". הרי הבורא נהנה מכך שהנבראים משיגים את השלמות שלו, הגדלות שלו, האוניברסליות שלו.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 16.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בציפייה לאור התיקון
תהיה בן אדם!
האם אדם הראשון היה קיים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest