דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / היכן מקומך בתוך ההמון שבורח ממצרים?

היכן מקומך בתוך ההמון שבורח ממצרים?

שאלה: אם אדם דתי קורא ספרי קודש שנכתבו על ידי המקובלים, האם גם הוא מושך על עצמו את האור המקיף?

תשובתי: האור מגיע רק כדי לשנות את הרצון האגואיסטי, כפי שנאמר: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין".

אינני רוצה לשפוט את מי שפותח את ספרי הקודש, ולאיזו מטרה הוא פותח אותם. אך אם האדם מרגיש בתוכו את ה"יצר הרע" ורוצה לתקן אותו, ודווקא למטרה הזאת הוא פותח את הספר שמיועד למשוך את האור המתקן, כלומר את התורה – זה נקרא שהוא מושך את האור המקיף. זה נקרא "ללמוד תורה", ואדם כזה נקרא "ישראל" ("ישר א-ל" – המשתוקק ישר לבורא).

ואם הוא לומד רק לשם הידע ואינו משתוקק להגיע לישועה ולאהוב את הזולת כמו את עצמו, זה לא נקרא ללמוד תורה, אלא ללמוד חכמות כלשהן.

שני אנשים פותחים את אותו הספר, קוראים את אותן המילים, אך אחד לומד תורה ואילו האחר מקבל ידע יבש. כל אחד – בהתאם לרצונו. העולם כולו קורא את הספרים הללו, אך כיצד הוא מבין אותם, מה הוא עושה איתם? הכול תלוי באדם.

וגם בתוך האדם עצמו מתחלפים היחסים: פעם יחס כזה, ופעם יחס אחר. אפילו מי שלומד את חכמת הקבלה, מדי פעם לומד כדי סתם לדעת מה כתוב.

אך אם האדם מלכתחילה לא קיבל צורך לתיקון, אז אין מה לבוא אליו בטענות. הוא אינו מרגיש שיש בו יצר הרע, שאפשר להגיע למעשה להרגשת הבורא, ובלי זה אין חיים.

אסור לזלזל באף אחד. הרי כל אחד מנוהל מלמעלה, אפילו אלה שמונעים על ידי הנקודה שבלב. אך בנוסף לנקודה שבלב, שהאור העליון מעורר אותה בהם, הם פועלים ומממשים את חופש הבחירה שלהם, כדי לגלות בתוכם את פרעה בעזרת הסביבה. כאשר הנקודה שבלב מתפתחת בנו, אנחנו מגלים שהסתתר שם פרעה, היצר הרע האמיתי.

הרי אנחנו מגלים שאיננו מסוגלים ואיננו רוצים לצאת מהעבדות הזאת. איננו רוצים את האהבה לזולת. הנקודה הזאת מתנפחת והופכת לחור שחור, ששנוא עלינו – מפני שאנחנו רואים אותו באור שמגיע אלינו, ואיננו מסוגלים להסכים איתו.

כך אנחנו סובלים בהרגשת הגלות הזאת, עד שנתפלל לישועה, מכיוון שעדיף למות מאשר לחיות חיים שכאלה! ואז מתגלה אור גדול, עצום, והופך את הרצון האגואיסטי שלנו, את ה"יצר הרע" שלנו – לרצון להשפיע.

לכן, לא יכולה להיות העדפה של אנשים מסוימים על פני אחרים. כל אחד פועל בהתאם למה שמכוונים אותו מלמעלה. אין בחירה חופשית, מלבד זאת שהנקודה שבלב מאפשרת לנו להוסיף על מעשינו. ובכל שאר הדברים אין שום בחירה חופשית, והם מבצעים את תוכניתם הטבעית. אך את כולם בסופו של דבר מוציא ממצרים זה שהולך קדימה, בראש כל הקהל.

מתוך שיעור על פי מאמרו של הרב"ש, 24.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
רק מי שהיה בגלות יהיה ראוי לגאולה
קודם כל, תיקון הנשמה
כאשר שאלותיו של פרעה מעיקות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest