דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הטבע לא סובל ריק

הטבע לא סובל ריק

מתוך מאמר של הרב"ש, "מהו, שהאדם צריך להוליד בן ובת, בעבודה":

"מה שאין כן בזמן שהאדם, לאחר כל היגיעות, הוא רואה שאין הוא מסוגל לצאת משליטת הרצון לקבל לעצמו, אז הוא רואה בתוך הדעת, שרק ה' יכול לעזור לו.

נמצא מה שאמרו חז"ל "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום, ואלמלא הקב"ה עוזרו, אינו יכול לו", אין הוא צריך להאמין בזה "למעלה מהדעת", כמו שסתם עובדי ה', שמקיימים תו"מ, שהם מאמינים "למעלה מהדעת", שכך הוא, שהבורא עוזר להם. אלא, באלו אנשים שהם רוצים לעבוד בעל מנת להשפיע, אצלם זהו בתוך הדעת, עד כדי כך, שהם צריכים להאמין למעלה מהדעת, שה' כן יכול לעזור להם לצאת משליטת הרצון לקבל."

נאמר, "אין חכם כבעל ניסיון". אנחנו צריכים כלֵי תפיסה אמיתיים ולא מדומים. תחילה אנחנו צריכים להשיג את כל הדרוש, "בתוך הדעת", ורק אחר כך ללכת ב"למעלה מהדעת". אנחנו חייבים לבצע את כל העבודה שרק מסוגלים לבניית והשגת כלֵי הקליטה שלנו.

לכן לא יתכן שהאדם יאמר מראש, שהוא מאמין בכל מה שכתוב בספר ורק מחכה מתי זה ימומש בו. הוא חייב תחילה לתת את כל היגיעה שרק הוא מסוגל.

קיים כזה חוק, שהטבע לא סובל ריק. כלומר אנחנו צריכים להבין, שחלל ריק לא יכול להתקיים, זהו מצב לא טוב. מי שיוצר חלל, נקרא שעושה חילול, קלקול. לכן איפה שאנחנו רק יכולים, אנחנו חייבים למלא את הידיעה שלנו על ידי היגיעה שלנו ולהגיע להחלטה מסוימת.

אם אנחנו משלימים את החלק שלנו ורואים שמשם והלאה יכול לפעול רק הבורא, אז שם כבר צריך ללכת ב"אמונה למעלה מהדעת", כדי שהיא תמלא את החלל שנותר. אחרת אנחנו לא נוכל לבצע את המשימה הזאת.

איש דתי אומר מראש שהכול תלוי בבורא שעושה את הכול, ולאדם אין מה לעשות אלא רק להתפלל, הוא מאמין שהכול בידי ה' ושהכול לטובה. אבל אם הוא קובע כך מראש, אז הוא לא יוכל לבצע את החצי הראשון של העבודה ולא יגיע להכרה "בתוך הדעת", ולכן לא תהיה לו אפשרות ללכת אחר כך "למעלה מהדעת", כדי שהתפילה תהיה למעלה ממנו.

מה שאם כן, אנחנו חייבים תחילה לבצע "כל מה שבכוחך לעשות עשה", ורק אחר כך מתוכנו יכולה לפרוץ תפילה. כי על ידי היגיעה שנתנו, אנחנו גילינו חלל ריק חדש, שאותו הבורא יכול למלא, שזה כבר יהיה ב"למעלה מהדעת", בכלים דהשפעה, בראש של "הפרצוף הרוחני".

זהו הבדל גדול בין אנשים שהולכים "למטה מהדעת", לבין אלה שהולכים "למעלה מהדעת". ההבדל ביניהם הוא בכך, שאלה שרוצים ללכת באמונה "למעלה מהדעת", חייבים קודם להגיע ל"דעת": לדעת בבירור מתוך ניסיונם, שאין בכוחם לבצע שום פעולה רוחנית. ואני מאוד ממליץ להזדרז עם הבירור הזה.

מתוך ההכנה לשיעור בוקר, 12.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ייאוש וביטחון הם מרכיבי התפילה
לראות חסדים גלויים
תחליט מי ימלוך עליך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest