דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / הבעיה היא לא בשותף לשיחה, אלא בגישה

הבעיה היא לא בשותף לשיחה, אלא בגישה

שאלה: אתמול השתתפנו ב"שולחן העגול" ונתקלנו בשמאלנים קיצוניים, שכּל רצונם היה להתחבר לעולם הערבי. מה אנחנו יכולים לומר להם?

תשובתי: לא משנה איזה רצון בדיוק שולט באדם. צריך להראות לו ששיטות שרירותיות לא יובילו להצלחה. הרי מדובר בחוקי הטבע.

אני שוחחתי עם כל מיני אנשים מסוגים שונים, כולל אנטישמים שדיברו בגלוי על כך שאם נשמיד את כל היהודים, העולם יהיה טוב יותר. עבורם זה הפיתרון לכל הבעיות, והם ממש מוכיחים זאת באמצעות נוסחאות.

ובכל אופן, אני מוכן לדבר עם אנשים כאלה. כי בראש ובראשונה אני מסתכל על הרצון של האדם: מה הוא רוצה להשיג בסופו של דבר. האמצעים הם עניין אחר. באמצעים אנחנו טועים, אבל התוצאה שכולם שואפים אליה מסתכמת במילה אחת: טוב. אז בואו נחשוב איך להגיע לטוב.

נוכל להגיע לטוב, רק אם נהיה מאוזנים עם הטבע. לא משנה מה אנחנו חושבים לעצמנו, ישנם חוקים: חוק המשיכה, חוקים אלקטרוסטאטיים, חוקי השדות המגנטיים, חוקי המיקרו-עולם והמקרו-עולם. אם נשמור על כל החוקים, נגיע להרמוניה ושלמות. אז בואו נראה איזה חוקים הטבע מגלה לנו היום. ומכאן נוכל לראות מה בדיוק עלינו לעשות.

ולכן לא משנה לי עם מי לשוחח. אנחנו משוחחים כמו מדענים שלומדים וחוקרים את החוקים, ומחפשים את הדרך לחיות איתם בשלום.

אם האדם, כמו ילד קטן, סותם את האוזניים ואינו רוצה לשמוע, זה כבר עניין אחר. הטבע ידאג לו. לאחר שורה של מכות הוא בכל זאת יקשיב, כי גם הוא בסך הכול רצון לקבל, על כל המשתמע מכך.

אבל ככלל, הגישה המדעית הבריאה משפיעה על שותפיי לשיחה, אפילו על האנטישמים, והם משתנים. וזה לא בגללי, אלא בגלל הזווית הנכונה, הגישה הנכונה לנושא הדיון. וזה לא משנה איזה נושא. זוהי גישה מדעית טהורה: "תלמד מהטבע. אני בכלל לא קשור לזה. זה הטבע, מה לעשות. תסתכל ותלמד אותו בעצמך".

ישנם כאלו שסתם צועקים כדי להרוויח מכך. איתם אין מה לעשות. אבל אם האדם מסוגל לפקוח מעט את העיניים ולהביט על המציאות הסובבת, הוא יראה שאין מה להתווכח עם הטבע. ואז הוא יצטרך להסכים במידה מסוימת עם העובדות. גם אנחנו עצמנו מסכימים רק במידה מסוימת, מפני שהאגואיזם שלנו אינו מאפשר לנו יותר. אז תשאיר לאדם את האפשרות הזאת, אבל תתחיל לעבוד איתו.

בזכות מגעים כאלה האנשים נחשפים לחומרים שלנו ומתחילים ללמוד אותם, אפילו מתוך התנגדות, וזה מצוין. ואנחנו מצידנו צריכים ללמוד אותם, כדי למצוא נקודות מפגש משותפות שיאפשרו לנו גישה אליהם. כך גם ברוחניות, שני הפכים בכל זאת מתחברים דרך "מתאם" כלשהו כדי להשפיע זה על זה.

החוליה המקשרת הזאת נקראת "קליפת נוגה". היא כמו שטח ניטראלי שאינו שייך לאף אחד, שבו אנחנו מוצאים מכנה משותף אפילו עם השונאים הגדולים ביותר. ובהחלט ניתן למצוא אותו. למשל, אנחנו בכל זאת חיים במדינה אחת, שייכים לאותו העם, חווים בעיות משותפות, עוסקים בפעילות מקצועית משותפת… מספיק שתהיה נקודת מגע ראשונית, והעסק יזרום.

לכן אנשים נוהגים לפתוח דיונים בסעודה משותפת. הרי בכל הנוגע לאוכל, הרצונות שלנו זהים, ומזה אנחנו מתחילים. ובינתיים דעתו של הזולת מתחילה לטפטף לתוכנו.

לכן אין שום בעיה לגשת ולדבר עם כל אחד, מי שלא יהיה. רק צריך לדעת כיצד לגשת, כיצד להסביר. אם יש כאלה שבאים רק לצעוק, אין יותר מדי מה לעשות איתם. אפשר אולי לחלק להם את החומר שלנו. ייתכן שהם יקראו אותו לאחר שיסיימו לצעוק.

בכל מקרה, עשינו צעד חשוב: יצאנו החוצה והראינו לכולם שיש לנו פלטפורמה חזקה, שאנחנו חזקים. זה יוצר את המגע הראשוני: זה מחייב את האנשים להכיר את המסר שלנו, ואחר כך הוא כבר יתחיל לטפטף לכולם.

היום אנחנו צריכים להמשיך את מה שהתחלנו בצורות שמתאימות לרגע הנוכחי. בינתיים הכול נרגע עד להתפרצות הבאה, ואנחנו צריכים להתאים עצמנו לנסיבות.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 30.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
העם צריך ערבות הדדית!
כל העם כמו משפחה אחת
אתה יכול לתקן רק את עצמך

One comment

  1. מה זה הקשקוש הזה? צריך לשמור על חוקי הטבע? חוקי הטבע כבר ישמרו על עצמם. וכל החסידים השוטים שלך שותים בצמא את כל הטראש הזה, מזעזע.
    מה בדיוק יזרום לך על "קליפת נוגה" כאשר אנחנו מזהים אותך כקבליסט-פשיסט? הרי אצלינו יש אנשים אינטיליגנטים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest