דף הבית / כלכלה / כסף / הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי וקרן המטבע הבינלאומית התיישנו

הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי וקרן המטבע הבינלאומית התיישנו

מאמר דעה של לורנס ברם, מדען בתחום מדעי המדינה:

ביוני 1944 נציגים מ- 44 מדינות התאספו ב- Bretton Woods (מדינת ניו-המפשיר, ארה"ב) במטרה לשנות את סדר המערכת הפיננסית העולמית. "האדריכלים" של אותה מערכת היו פרנקלין רוזוולט ווינסטון צ'רצ'יל. בדיונים השתתף הכלכלן הבריטי ג'ון קיינס. הייתה לו תחושה קודרת שהמערכת המוניטרית הזאת תנהל מדינות. קיינס ניסה להפריע לסדר היום, אך הפסיד.

אחרי הפגישה הזאת נוסדו קרן המטבע הבינלאומית (IMF), הבנק העולמי וארגון הסחר העולמי. כעת, שורה של שערי חליפין קבועים הוצמדה לדולר. המטבע האמריקאי היה צמוד לזהב, אך בשנת 1972 הופרד מתקן הזהב (התברר שלאוצר לא היו מספיק רזרבות). המערכת העניקה לדולר האמריקאי מעמד מוביל בכלכלה העולמית. זה אפשר לארה"ב להדפיס כסף בלי הגבלה, וכך לשלוט על הגירעון המסחרי והחוב הציבורי, מבלי להוריד יתר על המידה את ערכו של הדולר.

אולם צמיחת מדינות ה- BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) ומדינות אחרות עם כלכלות מתפתחות, משנה את סדר התפקוד של כדור הארץ שלנו. G8 חייב לעבוד עם הכוחות האלה, אחרת הם ימחקו אותו. בכל המובנים ה- BRICS פועל באופן עצמאי ולא כל כך דואג לשיתוף הפעולה עם G8. אנחנו עדים להיחלשות הכלכלית של G8.

הערכים שלנו חייבים להשתנות על מנת לגרום לכלכלה העולמי לעבוד. משאבי הטבע על פני כדור הארץ מתרוקנים. בסופו של דבר אנחנו חייבים לחלק את כדור הארץ בינינו עד הסוף. הדבר מחייב אותנו לשנות את הגדרת ההצלחה האישית והעסקית. ומכאן קיים הצורך לשנות את המבנה של המערכת הפיננסית הגלובלית שלנו.

התייחסותי: איזו טעות! ה- BRICS נופל מייד אחרי האיחוד האירופי וארצות הברית. לא צריך לחלק את כדור הארץ, אלא לאחד לאנושות אחת. צריך לשים קץ ליחסים הישנים בכלכלה, בכספים, בעסקים, בתעשייה, בתרבות וכו' ולייסד יחסים חדשים, כפי שדורשת מאיתנו התפתחות שלנו, להיות דומים לטבע – מאוחדים, גלובליים. צריך להרים את העיניים מהתבניות הישנות ולראות איך המשבר עצמו מראה לנו את הפיתרון.

ידיעות קודמות בנושא:
על סף תהום
העולם מתפרק לאשכולות
האבולוציה של העולם הגלובלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest