דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האם סדום כל כך נוראית?

האם סדום כל כך נוראית?

שאלה: מדוע המושג סדום מתקשר ליחסי אנוש לא טובים?

תשובה: אם בוחנים את מה שמאפיין את המושג "סדום", מגלים שבעצם המושג אומר שצריך לשמור על החברה, לקבוע בה סדר מדויק, כל אחד דואג לעצמו ולמשפחתו מבלי לשבור מוסכמות. יש בסדום משהו רציונאלי ועמוק, לא קל להגיע למצב הזה. העקרונות לקיום סדום הם פשוטים: שלי – שלי, שלך – שלך, לא תיגע בי – לא אגע בך, אסור לתת למישהו אך אסור גם לקחת. כל אחד חי על פי השקעת המאמץ, מה שהרווחת – שלך. נהרוג את הגנבים, נחסל את השקרנים. מי שעוזר לזולת מקלקל אותו, כיוון שכך מתגבשים באדם השקר והעצלנות, והוא חושב שכך יקבל תמיד ולכן אינו רוצה לעבוד.

במובן זה עולמנו גרוע מסדום! תכונת סדום אומרת שאיני מקנא באף אחד, יש לי את מה שמגיע לי ולך את מה שמגיע לך. פילוסופית חיים זו מיוחדת ואינה פשוטה! אנו משתמשים במילה סדום כגנאי, אך איננו מגיעים למצב זה. תכונת סדום אינה שלילית כשלעצמה, אלא ביחס לארץ ישראל – הרצון להגיע לאהבת הזולת – תכונת אברהם. בדרך זו סדום עוצרת את האדם, אך הגישה עצמה, מועילה ביותר לרצון לקבל.

אם לא עוברים לרצון להשפיע, אז דרגת סדום מייצגת יחסים חיוביים ביותר בחברה, אל תיתן שום דבר לאף אחד ואל תקבל דבר מאף אחד! זהו יחס נכון לרצון לקבל: אם מגיע לך משהו – תחיה, ואם לא – תמות. כל מה שמעבר לנחוץ מזיק לרצון שלנו, אחרת הוא יתרגל לנצל את הזולת לרעתו. תושבי סדום הבינו שאסור להסכים עם הרצון לקבל: בהתאם להשקעה – התמורה, בהתאם לסבל – השכר. מה רע בכך?

לכן, קשה לאברהם להיפרד מלוט, הקשר ביניהם נמשך זמן רב. רק כאשר הוא רואה שהוא חייב להתקדם, כדי להפוך בעתיד את אדמת (ארץ כנען) סדום, לאדמת ארץ ישראל, הוא מבצע מהפך – את הרצון לקבל הוא מחליף ברצון להשפיע, על פי חשיבותם. על כך מסופר כעל רעידת אדמה בסדום. זוהי החלטה מאד חשובה של האדם, הוא מרגיש חובה לשנות את היחס שלו לאגו. לאחר קבלת החלטה זו הוא הופך להיות חופשי באמת.

מתוך התוכנית "פרשת השבוע", 15.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
מדוע סדום הושמדה?
לא להביט לאחור…
שיחה על סדום

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest