האבות: אז ועכשיו

Laitman_2012-02-24_0975_w.jpg

בעל הסולם, מאמר "הערבות": "כי הכל מודים שמתחילה די ומספיק אומה אחת לקיומה של התורה, והיינו רק להתחלת תיקון העולם, מפני שאי אפשר היה להתחיל בכל אומות העולם בבת אחת. שבלי ספק הן הזיכוך הגופני והן הרוממות הנפשי של אבותינו הקדושים, פעל הרבה מאוד על בניהם ובני בניהם אלה, וזכותם זו עמדה להם לאותו הדור, אשר כל אחד ואחד מחברי האומה, קיבלו עליהם את העבודה הגבוהה הזאת, וכל אחד ואחד אמר בפה מלא, "נעשה ונשמע". ומטעם זה נבחרנו מתוך הכרח, לעם סגולה מכל העמים".

אנחנו לומדים על המערכת הכללית שנובעת מד' בחינות דאור ישר. האור פועל על הרצון, שאותו האור ברא "יש מאין", והרצון בהכרח מתפתח על ידי האור בארבעה שלבים. ורק השלב האחרון מרגיש שהוא מנותק מהשורש, מהאור, ובניתוק שלו הוא מרגיש את השורש כמשפיע, ואת עצמו כמקבל.

כתוצאה מהרגשת הריחוק הזה, הרגשת ההופכיות של התכונה הזאת, הרצון מבצע צמצום ושינויים בתוכו, כדי להידמות לשורש. השורש מוסר לו את הרגשת החיסרון העצמי, שנובע מהרע ומשפלות הקבלה, ולכן הרצון רוצה להפוך את עצמו, ולבוא להידמות לשורשו.

ארבע הבחינות יוצרות תבנית: "י-ה-ו-ה" (הוי"ה), או " שם ה'". זה אומר, שהבורא מטביע את שמו, את פעולתו, בחומר, כלומר, ברצון של הנברא.

כל ההתפתחות שלנו נובעת מהתבנית של "י-ה-ו-ה", דרך ארבע הבחינות והשורש שלהן, או דרך חמשת העולמות. בכל אחד מהם יש חמישה "פרצופים", שכל אחד מהם בתורו מתחלק לחמש ספירות, ובסך הכול 125 מדרגות.

חמשת השלבים הכלליים של ההתפתחות מתחלקים לפי העביות של הרצון, מבחינת שורש ועד בחינה ד', או לחמש ספירות: כתר, חכמה, בינה, ז"א ומלכות. או לחמישה פרצופים: גלגלתא, ע"ב, ס"ג, מ"ה וב"ן, או לחמישה עולמות: א"ק, אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. בקיצור, התבנית של ההוי"ה מקיפה את הכול, וחוץ מחמשת החלקים הללו של הרצון לקבל אין יותר שום דבר במציאות. גם הבורא נמצא בפנים.

בהתאם לזה, גם הבחינה האחרונה, המלכות, שזקוקה לתיקון, גם היא כוללת בתוכה חמש בחינות, שמיתקנות לפי הסדר, מהקל אל הכבד, החל מ"קוצו של יוד". הדרגות שקדמו לנו נקראות "אבות" ו"בנים". ואילו אנחנו התוצאות שלהם. זהו הסדר של תיקון הכלים. למעשה, דרגת ה"אבות" מתחילה מ"אדם הראשון", שהיה הראשון שגילה את הבורא. לאחר מכן באו נשמות שאינן שייכות לעולם הזה, למרות שאנחנו קוראים להם בשמות: אברהם, יצחק, יעקב וכולי. העניין כאן הוא בגימטריה, השם משקף את אותה המדרגה שמשיגה הנשמה בתיקון שלה.

לכן, לאחר כל הנשמות האלה ממדרגות חב"ד וחג"ת, מגיעים אנחנו, ששייכים למדרגות נה"י. בכללות, כל הנשמות מרכיבות את הכלי הכללי, ולכן בשלב שלנו אנחנו צריכים לראות את ההמשך של הנשמות קודמות. גם המדרגה הקטנה שלנו מתחלקת לשלושה חלקים מקבילים: חב"ד, חג"ת, נה"י. ובצירוף הזה אנחנו מהווים "אבות" כלפי הדרגה האחרונה, כלפי הדור האחרון.

לכן יש לנו קשר עם אותם האבות, כי כל הספירות התואמות זו לזו מחוברת זו לזו. ומפני שאנחנו שייכים לדרגת ה"אבות", קשה לנו לעבור את התיקון. מפני שכאן לא מדובר סתם על קיום של משהו, אלא אנחנו צריכים לעלות במוח ובלב, בהבנה, בהשגה, בבירור ובפעולה, בקנה מידה גדול, סופי ושלם.

ולכן, אנחנו צריכים להודות על כך שזכינו להיות הראשונים. כן, זה לא פשוט. יש בעולם אנשים שמעדיפים "פינות שקטות" ואחריות צנועה, אבל יש גם כאלה שרוצים להפיץ את שמו של הבורא בעולם. אין כאן מה לעשות, זה לא תלוי בנו, אבל אנחנו צריכים להודות על כך שקיבלנו תפקיד מיוחד, צריך להתגאות בזה. אפשר לעבוד בחקלאות, אך לא להסתפק רק בזה, אלא יחד עם זה להפיץ את חכמת הקבלה.

בדרך הלא פשוטה הזאת מחכות לנו הרבה הפרעות והבחנות שמיועדות דווקא לנו. ולאחרים יהיה הרבה יותר קל. אנחנו נבנה בתי ספר, גנים, ומערכות שונות עבור העולם החדש: תעשייה, ניהול, ממשלה, מערכת בריאות, ולאחר מכן האוכלוסייה תמלא בחיים את כל המכלול הזה.

אבל דווקא אנחנו משיגים את הבורא בצורה מלאה ומושלמת, שלא כמו האבות בעבר. היה להם רק אור הנפש, ואילו אנחנו, בכלים של נה"י, הכלים הגדולים ביותר, משיגים את ראש המדרגה, את התמצית של מחשבת הבריאה עצמה. וזה העיקר. כי חכמת הקבלה מתחילה מהשאלה "מה הטעם בחיינו", מהשאלה על הכרת הבורא, על ידיעת האלוקות. וכל זה מתגלה דווקא במדרגה שלנו.

מתוך שיעור מס' 7 בכנס הערבה, 25.02.2012

ידיעות קודמת בנושא:
המדריכים של הדור האחרון
התיקון הוא תחילת השלב הסופי
הגיע זמנם של הנכדים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest