דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / אלטרואיסטים ארציים ואגואיסטים רוחניים

אלטרואיסטים ארציים ואגואיסטים רוחניים

laitman_2011-11-27_1709_w.jpg

שאלה: לא מזמן הייתי באסיפה של נציגי אמונות המזרח. הם כולם היו מאוד מסבירי פנים ובדאגה הדדית זה לזה. במה התנהגותם שונה מהחינוך הגלובאלי אינטגרלי שעליו אנחנו מדברים?

תשובתי: קודם כל, זה לא התעורר אצלם מתוך נחיצות, מצד הטבע. אני – אגואיסט. לא איכפת לי מכל השיטות, כולל השיטה שלי (אם ניתן לכנותה שלי). אני פשוט מסתכל כטכנאי על העולם, על התנועה שלו, על האבולוציה, ומבין שאין מה לעשות.

אני לא מעריץ של איזו אידיאה. אני לא מנסה להמציא משהו בדיוני, איזושהי ממלכה חדשה ויפה. אני מבין שאנחנו נמצאים כאן בהתפתחות מחויבת, ולכן דווקא הדרך הזאת היא המיטיבה ביותר והמובילה אותנו למטרה הנכונה. זה דבר ראשון.

דבר שני, אני לא הולך ברוח אידיאליסטית. אני מנצל את האגו בשביל ההתפתחות שלנו, כשאני לא מדכא, לא מפחית ולא מסתיר אותו. הוא לא נעלם לשום מקום, אלא ממשיך להתפתח עוד יותר.

הרי אנחנו עכשיו סותמים את האגו שלנו בינינו, לא מפתחים אותו. אנחנו לא מרגישים עד כמה אנחנו באמת שונאים זה את זה, עד כמה אנחנו מנוגדים, עד כמה כל אחד מאיתנו באמת רוצה להשמיד את כולם, להישאר לבד לגמרי או להשאיר את האחרים כמבצעים של כל הרצונות שלו מבלי להתרעם.

שיטת החינוך וההשכלה האינטגרלית כוללים שימוש בכל משאבי הטבע והאדם הפנימיים והחיצוניים. היא בשום פנים ואופן לא בנויה על דיכוי של משהו, ולכן ראויה לשימוש של כל האנושות.

כל שאר השיטות בנויות על דיכוי האגו, על היעדר השימוש בו. והוא בכל זאת פורץ קדימה, בא לידי ביטוי, כיוון שהוא מתפתח בנו בצורה תמידית, בכל רגע, מדור לדור ואנחנו לא יכולים לעשות עם זה כלום.

מלבד זאת, כל השיטות הללו מיועדות לכמות מוגבלת מאוד של אנשים. לפי המחקרים שנעשו בעולם ניתן למנות משישה עד עשרה אחוז של בני אדם שכיוונם מהטבע הוא אלטרואיסטי: לתת, לחיות בשלום, לצייר פרחים וכו'. אנחנו מכירים תופעה כזאת. אך זאת נחלתם של אנשים בודדים בלבד וכל השאר בכלל לא מבינים אותם: "טוב, תרוצו בבתי חולים, תעזרו לחולים ולזקנים. אתם לא מזיקים לאף אחד – נהדר, אתם כל כך טובים. אבל אותנו לא ימשכו לעסק הזה".

וכאן עניין אחר לגמרי – הטבע מחייב דווקא את האגואיסטים להפוך להיות אלטרואיסטים בעזרת אותו האגו. כלומר, אנחנו נותנים לאגו הזה – לכל הטבע שלנו, לכל התכונות שלנו – את המימוש המקסימלי.

מתוך שיחה מס' 7 על החינוך האינטגרלי, 14.12.11

ידיעות קודמות בנושא:
להתעלות מעל האגו שלי
"כותונת" אלטרואיסטית לאגו
פרקטיקות "רוחניות": הרוויזיה האחרונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest