דף הבית / משבר עולמי / אופי שיווקי

אופי שיווקי

קראתי מאמר דעה של אֵרִיך פְרוֹם, פסיכואנליטיקאי: אופי הצבירה של החברה מהמאה ה-16 עבר בהדרגה לאופי שיווקי, שהאדם מרגיש את עצמו כמו סחורה.

ההצלחה תלויה באיך שהאדם מוכר את האישיות שלו, ולא מדאיגים אותו החיים והאושר, אלא רק עד כמה הוא מתאים למכירה. מטרת האופי השיווקי, זה לשמור על הביקוש, על עצמו. לאנשים אין את האני העצמי, מפני שהאני שלהם כל הזמן משתנה בהתאם לעיקרון "אני כזה, כפי שדרוש לכם שאהיה". הם לא מתעניינים בשאלות "בשביל מה האדם חי?", האני שלהם שכל הזמן משתנה ומדכא את הרגש. החברים בחברה הפכו למכשירים חסרי פנים, רגש הזהות שלהם מבוסס על השתתפות בפעילות של ארגונים.

אנשים עם אופי שווקי לא יודעים לאהוב, לשנוא, מפני שהרגשות מהווים הפרעה למכירה ולחילופין, להתקדמות בסולם הבירוקראטי. הם לא חווים חיבה עמוקה לא כלפי עצמם ולא כלפי אחרים, לכן לא מדאיגה אותם הסכנה של אסון גרעיני או אקולוגי. הם אוהבים לקנות ולצרוך, אבל לגמרי לא מעריכים את מה שהם רוכשים. חוסר ההתקשרות הופך אותם לאדישים כלפי חפצים. ישנה חשיבות רק ליוקרה ונוחות שמעניקים החפצים האלה, ולא החפצים עצמם. הם משתמשים בחברים ובמאהבים ללא התקשרויות עמוקות.

המטרה היא תפקוד תקין, שגורם לתגובה רציונלית על העולם הסובב. שליטה של חשיבה רציונאלית קשורה לניוון של חיי הרגש. הרגשות נבחנים כהפרעה לתפקוד אופטימלי ונשארים לא מפותחים. לכן אנשים עם אופי שיווקי הם נורא נאיביים בצד הרגשי של החיים. זאת הסיבה שכל כך הרבה נוכלים נוחלים הצלחה בתחומים הרוחניים של החיים, ואילו הפוליטיקאים שמביעים רגשות חזקים, מושכים בני אדם. הפסקנו להיות בעלי הבית של הטכנולוגיה, אנחנו הופכים להיות העבדים שלה, והטכנולוגיה מסתובבת כלפינו בפנים של אלת ההרס, לה אנחנו משתוקקים להקריב את עצמנו ואת ילדינו.

ואני חושב שהשלב הבא של ההתפתחות שלנו, הוא הכרת החסרונות בשלב הנוכחי וההתגברות עליהם, מצב הפוך למצב הקודם, חיפוש של האני שלי ומימושו האמיתי באיחוד עם אחרים, כלומר מחוץ לעצמי, באחרים, כמו זרעים בקרקע. באופן כזה אנחנו צריכים להכיר שמימוש מלא של האני של האדם, אפשרי רק באיחוד עם אחרים, "בתוך" אחרים, ולא באופן אינדיבידואלי "מחוץ לאחרים".

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest