דף הבית / חינוך, ילדים / המחשבה היא שמנהלת את הרצונות

המחשבה היא שמנהלת את הרצונות

אנחנו מתפתחים במשך אלפי שנים, והדבר החשוב ביותר בהתפתחות שלנו הוא כוח המחשבה. זה הוא הגורם האנושי הגבוה ביותר מכל הגורמים האנושיים, והוא בעיקר מייחד את האדם מהטבע הדומם, הצומח והחי.

בסך הכול, ההתפתחות הנפשית שלנו חייבת להתאים להתפתחות הפיזית. אם השכל עולה על היכולת הפיזית, אז הגוף חולה במשהו. לעומת זאת, אם האדם מפותח מבחינה פיזית, אבל אין לו את כוחה המספק של המחשבה, זה יכול להיות סכנה לחברה. לדוגמה, כאשר כוח גופני חזק משתלב עם שכל של ילד בן שנתיים.

הגיל הוא הקריטריון הקבוע שלפיו אנחנו בוחנים את ההתפתחות הפיזיולוגית והאינטלקטואלית. שני הקווים האלה צריכים לעלות בקנה אחד, להיות מתואמים. כוחה של המחשבה לא צריך לעלות על היכולות הפיזיות, והיכולות הפיזיות לא צריכות לגבור על כוח המחשבה. אם התנאי הזה מתקיים, האדם נמצא בהרמוניה: הוא יכול לבצע את רצונותיו, ויחד עם זאת הוא מבין אילו מהרצונות הללו כדאי ליישם, ואילו – לא.

ובכן, מאחורי כוח המחשבה נמצאת ההבנה: מה אני רוצה, אילו רצונות אני יכול או לא יכול לממש, ואילו מהם לא כדאי לי לממש. בסופו של דבר, המחשבה משרתת את הרצונות המהווים את בסיסו של ה "אני" שלי. דווקא כוחה של המחשבה מגלה את המהות של כל מה שאני רוצה. המחשבה ממיינת את הרצונות, בודקת אותם ומציגה לפניי תוצאה: "את הרצונות האלה כדאי לך לממש בהדרגה: חלק באופן מיידי, חלק אחר כך, וחלק – בעתיד הרחוק". חלק מהרצונות המחשבה פוסלת: "זה מאוד מסוכן". "לא כדאי לך להתעסק איתם, אתה תגרום לעצמך צרות, בושה ובעיות אחרות, עד מחלות ומוות".

המחשבה מכניסה כל דבר במקומו: רצונות קלים וקשים, רצונות לטווח ארוך ולטווח קצר, רצונות שתלויים בי ותלויים בסביבה – דומם, צומח, חי, "מדבר"…

לסיכום, המחשבה אינה פועלת בכוחות עצמה, היא עולה מעל הרצונות ומכוונת אותי ליישום הנכון של החלק היעיל שלהם. אי אפשר להתייחס למחשבה כמנותקת מהמציאות. להיפך, כוח המחשבה נועד לסייע לי בניהול הרצונות שלי, שמהווים את ה"אני".

בנוסף, כוחה של המחשבה מאפשר לי להתמיד ולגדל רצון מסוים, כדי שהוא יתחזק, יקבל חשיבות, ילחץ עליי יותר. לעומת זאת, על ידי כוחה של המחשבה אני יכול להחליש, "להמית" את הרצון, לשכנע את עצמי שהוא אינו מועיל.

כך, אף על פי שמחשבה היא תוצר של הרצון, על ידי שליטה על המחשבה, אני יכול לשלוט ברצונות. מדובר במערכת מורכבת מאוד. למעשה, ללמד את האדם להשתמש נכון ברצונות ובמחשבות – משמעותו לעצב אותו. הרי, כל דבר אחר הוא תוצאה ישירה של פעילותו של המנגנון הזה.

כאן אנחנו רואים השלכות מרחיקות לכת. לדוגמה, כאשר אני רוצה להפסיק לעשן, על ידי כוח המחשבה אני יכול לשכנע את עצמי עד כמה ההרגל הזה מזיק. אני מראה לעצמי כל מיני איורים, מקשיב לדעתם של הרופאים, אני מביא לרצון שלי הוכחות שמפחידות אותו, וכך מנטרל אותו. בצורה כזאת אני יכול לשלוט על עצמי בכל תחומי החיים. זה לא סוד שעל ידי כוח המחשבה אנשים יכולים להביא את עצמם לשינויים חיוביים, או להיפך, למחלות ואף למוות.

אם אנחנו כבר מדברים על בריאות, כמובן, אני יכול לעורר בי כאלה כוחות שייתנו לי חיוניות וסיבולת. פתאום אני מרגיש חזק, בעל עוצמה, כאילו התגלו בי כוחות על טבעיים. מצד שני, גם אדם בריא לחלוטין יכול להיות "נגוע" במחשבות כאלה, שהוא ירגיש את עצמו גוסס ויכול למות באמת. כוח המחשבה, התמדה נפשית יכולה להמית, וגם להחזיר לחיים.

במקרה זה, כיצד עלינו להתמודד עם המצבים שלנו? כיצד לטפל בבריאות הנפשית והפיזית?

קודם כל, הנסיבות שמגדירות אותה יכולות להיות שונות לחלוטין: יחסים עם הקרובים, עם העמיתים, עם עצמינו, עם אדם כלשהו … וכל דבר כאן תלוי בהתמדה נפשית, שמופקת על ידי תרגילים מיוחדים. לצורך כך, מומלץ לערוך סדנאות. הרי, תקשורת קרובה היא הגורם המשכנע ביותר. אני יושב בקבוצה של עשרה אנשים שמתקשרים לפי הוראותיו של המנחה, ובכך משתכנעים בדעה הנדרשת. בשבילי זה אמצעי שכנוע נפלא.

ישנם מקרים מיוחדים שבהם האדם משפיע על עצמו. אבל השאלה העיקרית היא כיצד משפיעה עליו הסביבה? כולנו קשורים, כולנו חלקים רגישים של הטבע, שנמצאים תחת השפעתם של אחרים, שבצורה זו או אחרת משכנעים אותנו במשהו. וכאן טמון גם החיובי והשלילי. אם אני חושב על מישהו רע, אפילו אם אני לא מדבר איתו, המחשבה שלי עשויה להשפיע עליו. ישנם אנשים שמגיעים בכך להצלחה גדולה, הודות לטכניקות מיוחדות, שמלמדים בשירותי הביטחון ומוסדות אחרים. בתחום הזה מתנהלת מלחמה שמוסתרת מעיני הציבור, ועליה לא מדברים בקול.

למעשה, כוחה של המחשבה הוא אותו הכוח של שליטה. שליטת האדם על עצמו, שליטת האדם על אדם אחר, שליטת האדם על הטבע. באמצעות המחשבה אנחנו יכולים להשיג כוח, שליטה על מערכת היחסים שלנו עם הכוחות האוניברסליים, הרוחניים של הטבע שהשפעתם מכניסה אותנו בין החיים והמוות בכל המגוון האפשרי של המצבים.

המערכת הזאת היא כל כך גדולה, כי מחשבה חייבת ללוות את כל הרצונות. כמו שילד זקוק לאיזון בין ההתפתחות הפיזית והנפשית, כך גם אני זקוק שכל רצון שלי יתלווה במחשבה, וששניהם יהיו באיזון אחד עם השני. ואז, הודות להרמוניה ביניהם, אני תמיד ארגיש נעים ונוח, ועל כל חוסר איזון בי אני יכול לפצות במהירות. זאת בריאות נפשית: מה שאני רוצה, אני יכול לבצע, מה שאני חושב, אני יכול לרצות, אני מסוגל לא לרצות יותר ממה שאפשרי והגיוני, ולהיפך, אני לא צריך להגביל את עצמי במה שלא חורג במסגרת הזאת.

אם האדם יכול לשחות בזרם הזה בין הבלתי אפשרי והבלתי הגיוני, הוא חי חיים נפלאים בהרמוניה עם עצמו ועם האחרים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 88, 24.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מחוברים על ידי שנאה
ריווי צימאון בכוח המחשבה
מה זאת מחשבה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest