דף הבית / כללי / תענוגים רוחניים וגשמיים

תענוגים רוחניים וגשמיים

"כי העולם הזה נברא עם חסרון וריקות מכל שפע הטוב, וכדי לקנות קנינים צריכים אל התנועה. וידוע שריבוי התנועה מדאיב את האדם, להיותה המשכה בלתי ישרה ממהותו ית'. אמנם להשאר ריקן מהקנינים והטוב גם זה אי אפשר, שזה ג"כ מנוגד לשורש, שהרי השורש מלא מכל טוב." (בעל הסולם, "תלמוד עשר הספירות", חלק א' "הסתכלות פנימית")

בעולם הרוחני לא קיימים המילויים שאנו מחשיבים כתענוג בעולם שלנו. בעולמינו קיימים תענוגים בסיסיים, "בהמיים" כגון אוכל, מין, משפחה, הם נקראים כך מפני שהם קיימים גם בבהמות בצורה אינסטינקטיבית. באדם הם קיימים בצורה לא אינסטינקטיבית, מפני שהאדם נתון להשפעות רבות מהסביבה כגון חינוך, חוקים והגבלות וכדומה. בנוסף קיימים תענוגים "אנושיים" שהם עושר, שליטה, כבוד ומושכלות, אלה התענוגים שמובילים את האנושות קדימה ללא הרף. הטבע, "הבורא" מפתח את האנושות על ידי ניהול הצרכים הללו. כל התענוגים הגשמיים, אוכל, מין, משפחה, עושר, כבוד, שליטה ומושכלות, מתחילים ומסתיימים באדם. הוא נולד איתם ואיתם סובל ומת.
בו-זמנית, התענוגים הרוחניים נמצאים במסגרות אחרות לחלוטין, כביכול בצד השני של הרצון ליהנות שלנו. אם ננסה "לצאת" מעבר לגבולות הרצון האגואיסטי בכך שנדמיין שאנו מתעלים מעליו, אז מיד נגלה שאין בנו רצונות כאלה. אנו לא יכולים לתת, להשפיע, להשביע, למלא, לדאוג, או לסבול עבור אחרים. אנו אפילו לא יכולים לדמיין מצב שבו ניתן לצאת מעבר לגבולות הרצון ליהנות מכל הקיים.
הרוחניות היא תענוג שאינו מוגבל במסגרות גשמיות כגון זמן, מרחק, תנועה, חיים או מוות. הרוחניות היא מילוי רק לרצון להשפיע אמתי שנברא על ידי הבורא. באותה מידה שבה נעלה את עצמנו לרצון להשפיע, אנו נתחיל לחוש קיימים בתוך הרצון הזה "באמונה למעלה מהדעת". במצב זה אנו מרגישים מציאות שונה לחלוטין, מציאות שאינהמוגבלת לדרישות אגואיסטיות, בחיים אגואיסטיים, ברצונות ובמחשבות שלנו, בשום דבר גשמי.
מתוך שיעור וירטואלי, 5.08.2018

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest