דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תנאים לאלה שדורשים חיים

תנאים לאלה שדורשים חיים

כפי שמצווה התורה, ליד הר סיני הבורא אמר לעם ישראל: "ועתה, אם שמוע תשמעו בקולי, ושמרתם את בריתי, והיתם לי סגולה מכל העמים". מדובר כאן על תנאי: "אני אתן לכם את התורה, כלומר את שיטת התיקון, בתנאי שאתם תבינו איך אתם צריכים לממש את נוסחת התיקון הזאת, את תוכנית התיקון". הבורא נותן הכול: הוראות וכוחות למימוש שלהם, אבל אתה צריך לדעת לקראת מה אתה הולך. כאן נדרש סוג מסוים של התחייבות מצד התחתון, שבודק את עצמו: האם הוא מסכים לזה? ואם הוא עדיין לא הגיע לדרגת ההסכמה, אז יכול לקרות מצב שגלות מצרים תחזור על עצמה, ובסופה אנחנו שוב נגיע להר סיני ונתייצב מול אותו התנאי.

ההסכמה מצד התחתון מסמלת הכרח לבירור – הוא צריך לברר לעצמו שבאמת הוא רוצה דווקא את זה ולא שום דבר אחר. אפילו שלא היו נותנים לו את התנאי הקפדני הזה, הוא בכל מקרה היה מקבל אותו בכל לב ונפש, בכך שמבקש ורוצה רק אותו. התנאי שהוצב עוזר לו לברר את מה שבאמת נדרש ממנו.

אז למה האדם כבר לא מגיע למעמד הר סיני עם בקשה מיוצבת: "אני רוצה להיתקן! תן לי בבקשה את התורה ואני אקיים אותה, כדי לגרום לך נחת רוח…", העניין הוא, שהאדם מגיע מתוך השבירה, יש לו חיסרון אבל אין לו אפשרות לבירור עצמאי, ולכן האור צריך לפעול ראשון. על ידי האור שהגיע, האדם מרגיש חושך – ה"נקודה שבלב" שלו עולה למעלה, ל"הר סיני", ובאותו הזמן בתחתית ההר הוא בונה את "עגל הזהב". ובאמת, איך יכולים כל הרצונות האחרים שלו להסכים לעלות לאותה הרמה שבה הוא מוכן לעבוד בהשפעה, בעבודת הכוהנים?

האדם חייב לגלות את שדה העבודה העתידית שלו, את כל העובי של ה"הר" מלמעלה ועד למטה. ולכן עומד מולו התנאי הזה. הוא יכול לסרב ו"למות", כלומר, להישאר ברצון לקבל, לחזור למצרים. את זה דרשו לא אחת ממשה בזמן המסע במדבר. האגו כל הזמן קורא לחזור לגלות. כי מצרים מצטיירת לו כאדמה פורייה, המלאה בשפע. הכול היה שם בשפע, אז מה הבעיה?

"מצרים" ממלא את הרצונות האגואיסטיים עד הסוף במלואם. שם אף פעם לא היה מחסור בשום דבר, חוץ מדבר אחד: במידת ההתפתחות שלך אתה מרגיש חושך וייסורים, נכנס ל"שבע שנות רעב", אבל זהו כבר רעב רוחני, צימאון רוחני, כאשר אין לך במה להחיות את נפשך, במקום את הבטן. הרצון לקבל נמצא בשפע, ועבור הרצון של השפעה אלה הם גלות ומוות.

מתוך שיעור על מאמר "הערבות" של בעל הסולם, 11.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מצרים: שפע וריקנות
נתינה וקבלה
גלות היא פרידה מהאחים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest