תלמד להיות אדם

laitman_2010-03-15_5705_us-70.jpg

שאלה: הרב"ש במאמרו מביא משל על כיצד חבר אחד הלווה לשני סכום כסף גדול, ולמרות שהיה בספקות האם יקבל את כספו חזרה, הוא התעצב כאשר החבר הביא לו המחאת ערבות מהבנק, מאחר ואבדה לו ההזדמנות להיות ב"אמונה למעלה מהדעת" ובכך להתפתח רוחנית?

תשובתי: תיזהר מגילוי הבורא. אינך רוצה שהוא יתגלה מאחר ואז תתחיל לציית לו בכל, תהפוך לבהמה חסרת חופש, תיעלם נקודת העצמאות שלך כ"אדם".

האדם נבנה בתוכי מבלי שארגיש את הבורא, אלא בחיפוש הדמות שלו לשם קבלת תכונת ההשפעה, כדי לבנות אותה בתוכי. אני צריך לקבל לשם כך דוגמה וכוח, אך לשם בניית התכונה הזאת בתוכי, ללא כל לחץ מצידו.

כיצד אנחנו מתנהגים עם ילד: אנחנו נותנים לו צעצוע ואיננו עוזרים לו, אנו מעוניינים שיעשה את עבודתו בעצמו. אנחנו אף יוצרים עבורו קשיים, כדי שהוא ישתדל, ילמד, ואנחנו שׂמחים שעל ידי השקעת מאמצים הוא משׂיג הצלחה. אנחנו מקבלים הנאה כשאנחנו רואים עד כמה הוא משקיע, כי הרי כך גדל האדם. איננו מגלים לו, שקל לנו לבצע את עבודתו. להיפך, אנחנו מעמידים פנים כאילו איננו יודעים דבר בעצמנו ומפחדים לעשות זאת.

אנחנו משחקים יחד עם הילד ויחד מחפשים פיתרון. הכול כדי להשאיר לו מקום לעבודה, אפשרות להשקיע מאמצים כדי שיגלה בעצמו את המציאות מתוך החושך. הפיתרון לא יבוא מאיתנו, עד שהוא בעצמו לא ימצא אותו! ואם אנחנו רוצים לעזור לו ולתת לו איזה שהם הסברים, אז בשום אופן לא לפני שהוא ישקיע את כולו בניסיון למצוא פיתרון בעצמו. ואם אחר כך הוא בא אלינו כדי לקבל עזרה, זו כבר שאלה קונקרטית שעברה ייסורים, לפי המהות עצמה. הרי הוא כבר ניסה הכול ולא יצא לו דבר. אז אנחנו עוזרים לו ומשלימים את מה שהוא אינו יכול להשׂיג בעצמו לפי הטבע שלו. כי אם הוא השקיע מאמצים רבים והבין שאינו מסוגל לעשות בעצמו, הוא הכין כך את הרצון והשׂכל שלו לקבל את ההסברים והעזרה שלנו, לקבל השלמה ותוספת מעל לרמה שלו. התוספת הזאת, אשר אנחנו מעבירים לו, בונה ממנו אדם. אך אם אני אגלה לו הכול לפני שהוא השקיע מאמצים בעצמו, ההסברים שלי לא יבנו בו רצונות ושׂכל חדשים.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 15.09.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
השׂכר = לא לראות את התגמול
תברכו על ההסתרה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest