דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תודה לכם פסיכולוגים, להתראות פילוסופים

תודה לכם פסיכולוגים, להתראות פילוסופים

בעל הסולם, מאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה":

"ומלבד שאין כאן מקום להתוכח בסברות הבדויות הללו עמהם, הנה כבר עבר זמנם ובטלה ממשלתם, של בעלי הדעות אלו. ועל זה יש להודות לחכמי הפסיכולוגיה המטריאליסטית, שבנתה אדניה על חורבנה וכבשה לה דעת הציבור. וכבר הכל מכירים באפסותה של אותה הפילוסופיה, כי אינה בנויה על בסיס ממשי.

…ועל כן אנו אסירי תודה לפסיכולוגיה המטריאליסטית שהכתה אותה מכה ניצחת."

זהו נושא מאוד עדין. כי בזמנו, הפילוסופיה ניסתה להתלבש ולהשתלט על העם היהודי ולתפוס את מקומה של חכמת הקבלה.

והפסיכולוגיה, כאילו שמרה על מקומה של חכמת הקבלה, בעוד שהפילוסופיה הגיעה לקיצה.

אבל במשך המאה העשרים הפסיכולוגיה מימשה את עצמה.

כי כדי לקפוץ על השולחן, צריך לקפוץ למעלה מהשולחן. ובהתאם לזה, אנחנו לא יכולים לחקור את האדם, מבלי שנעלה מעליו. כל עוד הפסיכולוגים חקרו את הנטיות ה"בהמיות" הטבעיות של האדם, הם הצליחו. הם אפילו הצליחו לזהות ולסדר את פירמידת הרצונות, שאותה תיאר אברהם מָסְלו.

ובכל זאת אלה היו גילויים פשוטים וקטנים. אבל ברגע שהפסיכולוגים ניסו להיכנס קצת יותר פנימה, לעומק, הם נתקלו בבלבול גדול. הבעיה כאן היא גם בזה, שבניגוד למדעים המדויקים, שחוקרים חוקים קבועים, שאינם משתנים, הפסיכולוגיה עוסקת בחוקים "משתנים". כי האדם הוא המשתנה כל הזמן, בפרט בזמנינו. ולכן התוצאות של המחקרים מתיישנים מהר: כעבור כמה שנים גם החוקר וגם את מי שהוא חוקר משתנים, והם כבר לא אלה שהיו קודם.

ולכן, הפסיכולוגיה הופכת להיות נטולה כל יסוד מוצק. זה לא מדע מדויק, אלא תרכובת של כל מיני מחקרים קטנים, פרטיים, צרים, מוגבלים. ולכן, בסופו של דבר, היום כאשר פילוסופיה הפכה ל"מילת גנאי", גם הפסיכולוגיה מימשה את עצמה. אנחנו יצאנו לישורת הסופית.

מתוך שיעור על המאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 20.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
חכמת הקבלה כפסיכולוגיה עליונה
חכמת הקבלה והפילוסופיה: למי המילה האחרונה?
מספיק לנוע ולגשש בחשכה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest