דף הבית / כלכלה / כסף / שנת הכאוס הזוחל

שנת הכאוס הזוחל

דעה: "המשבר הנוכחי הוא מעבר למערכת חדשה. האירועים ביוון היו הוכחה לכך שהשוואת ההתפתחות הכלכלית של מדינות שונות מנטלית הינה תהליך שגוי. וזאת משום שהמדינות הללו התרגלו לרמת החיים ה"אירופאית" במהירות רבה, אך לא פיתחו את המיומנויות של העבודה האפקטיבית שמאפיינת את אירופה. וזה הרס את האיחוד האירופי.

ישנם שני פיתרונות:

א. לחזור לכלכלה לאומית ולמטבע לאומי.

ב. להתאחד על בסיס חדש לחלוטין: הבסיס הפדרלי, ולהפוך ל"ארצות הברית של אירופה". ישנה סבירות נמוכה לכך שמישהו ממנהיגי אירופה יעז לעשות צעד החוצה. אולם חוסר שביעות הרצון של האוכלוסייה פועל לטובת ניתוק הקשרים המלאכותיים.

מכה נוספת למערכת הקפיטליסטית המסורתית היו מחאות ההמונים בארה"ב המכוונות נגד "מיליארד הזהב". מחאות מהסוג הזה הן הרסניות במיוחד. למרות חוסר ההיגיון וחוסר האפקטיביות הנראים לעין, המחאות הללו מערערות את יסודות המערכת, שבמשך עשרות שנים, למרות חוסר הצדק החברתי, אפשרה את ההתפתחות הכלכלית והשגת רמת החיים הגבוהה ביותר.

ההשלכות של ההרס האפשרי של המערכת ללא אלטרנטיבה ריאלית יאכזבו את כולם, ובראש ובראשונה, את אלה שיצאו למחאות. ערעור יסודותיו של הקפיטליזם הנחלש, על רקע היעדר האלטרנטיבה, גרם בשנת 2011 לסיכון גובר שהמשבר הגלובלי יתפתח לכאוס גלובלי".

התייחסותי: בשתי הסיטואציות, גם של האיחוד האירופי וגם של ארה"ב, מה שחסר הוא ההשכלה והחינוך של האוכלוסייה ברוח העולם החדש שבו אנחנו נמצאים. המצב ביוון היה ברור מלכתחילה לפוליטיקאים ולאנשי הפיננסים, אך היעדר עבודת ההסברה בארה"ב עוד יתגלה כקוצר ראייה פוליטית וחברתית.

ידיעות קודמות בנושא:
שטיגליץ: העולם על סף כאוס חדש
ארצות הברית של אירופה
רק אינטגרציה מלאה תציל את אירופה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest