דף הבית / המשבר ופתרונו / שני צדדים של אגו אחד

שני צדדים של אגו אחד

שאלה: במהלך השיחה שלנו כמה פעמים הזכרת מכל מיני זוויות שונות את המושג שנקרא האגו. לפעמים אתה מדבר עליו כמו על הסיבה שמקדמת את ההתפתחות שלנו, ובמקרה הזה אני מבין את זה כגורם חיובי, כמו מנוע של התפתחות. ולפעמים אתה אומר שאנחנו אגואיסטים מדי ושההתפתחות החדשה מסמנת את הפחתת האגו שלנו. האם אתה יכול להסביר את היחס שלך למושג שנקרא "אגו"?

תשובה: האדם הוא הייצור היחידי שהאגו שלו מתפתח מדור לדור, משנה לשנה, ואפילו מיום ליום במשך כל חייו, ולפי צורת ההתפתחות שלנו כולנו מאוד שונים. אין כדוגמתם במין החי, ולא במין הצומח.

אנחנו צריכים לראות בזה בעצם כוח היוצר כמו בכל תופעה של הטבע.

אבל אם האדם מתחיל להשתמש באגו לטובת עצמו ולהרע לאחרים, אז אנחנו צריכים לדאוג ולעצור את זה על ידי חינוך! אנחנו צריכים להראות לו שהוא לא יוכל ליהנות מזה, הסביבה לא תסכים, מפני שבהתנהגות שלו הוא גורם רע לסביבה ובסופו של דבר לעצמו!

האגו שלנו הוא כוח הטוב, תכונה טובה שבזכותו אנחנו מתפתחים. פעם כדי להאכיל את המשפחה שלי הייתי צריך להזיע בעבודה מהבוקר עד הלילה בחלקת אדמה, בגידול כבשים, תרנגולות ופרות, אז היום בזכות ההתפתחות האגואיסטית שלנו אנחנו מייצרים כאלה מכונות וטכנולוגיות חקלאיות, אגרונומיות וביוטכנולוגיות שמספיק לי לעבוד שעתיים ביום כדי לספק לעצמי מזון, ביגוד, קורת גג, הכול מה שצריך.

אוכלוסיית העולם גדלה לשבעה מיליארד בני אדם ואם כל אחד יעבוד שעה-שעתיים ביום, בזה הוא יוכל לספק לנו את כל מה שהכרחי, ודאי שלא לחיות מתחת לקו העוני. אלא שיהיה בית לכל משפחה פרנסה מכובדת, ביגוד, שרותי בריאות, פנסיה, חופשה, חינוך והשכלה לילדים, כל מה שאדם צריך.

כל דבר שאנחנו השגנו עד היום אנחנו הגענו אליו בכוח האגו שלנו, אז באמת כל הכבוד לאגו. כל הכבוד לרצון שלנו שדחף אותנו להתפתח!

אבל עכשיו הגענו למצב שאנחנו מתחילים להשתמש ביכולות שלנו כדי לייצר נשק להשמדה המונית, כדי לשלוט איש ברעהו, לשעבד עם אחד על ידי עם אחר. אנחנו מפחדים גם מהיום וגם ממחר, שאנחנו מרעילים את עצמינו, הורסים את כדור הארץ שבו אנחנו חיים.

וכאן אנחנו צריכים להגדיר את הגבולות איפה מסתיים הרצון הטוב שלנו שעל ידו אנחנו מתפתחים ומתי הוא מתחיל להיות רע? אנחנו רואים שהבעיה היא בשימוש של הרצון. אם אני מכוון את הרצון שלי לטובת הזולת, בטוח שיהיה טוב! במקרה הזה אני בוודאות משתמש בו רק במידה שזה לטובת העולם.

ולעולם טוב שהוא נמצא באיזון עם הטבע. כשהוא לא לוקח יותר מדי משאבים של הטבע אלא משאיר אותם לדורות הבאים ולא מלכלך את פני כדור הארץ שאי אפשר לחיות יותר: אין לא מים נקיים, לא אוויר נקי.

המכשיר שבעזרתו אני יכול לכוון את האגו של עצמי ושל כולנו לטובה ולא לרעה הוא הכוונה לטובת הזולת!

נניח, שיש לי בבית הכול, יש בו כל מיני מכשירים שונים, הרבה דברים שונים וגדל לי ילד קטן בבית. מה אני עושה? אני עושה לו מחסומי בטיחות, מסדר לו חדר ילדים ומשגיח עליו שיהיה בטוח, שלא ייפול. אני בודק שלא יהיו שם דברים חדים, שלא יזיק לעצמו ושלא תהיינה פינות חדות שלא יקבל מכה. אני קונה לו צעצועים עגולים מפלסטיק, שלא יהיו כבדים במקרה והוא מפיל על עצמו. אני בכוונה בונה סביבו "עטיפה" כזאת שיגדל בביטחון ושיתפתח בצורה נכונה. וככל שהוא מבין יותר ולומד יותר להשתמש בכל מה שיש סביבו, אז אני נותן לו חופש יותר, כי אני יודע שהוא יכול להשתמש בכל האמצעים כבר לטובתו.

מה שקשור לחברה, אני צריך להכין את החברה בצורה שכל אחד ישתמש ברצון שלו לא רק לטובת עצמו, אלא לטובת האחרים. אנחנו מבינים שהאגו שלנו הוא הביא אותנו להתפתחות הלא רצויה. במקום להשתמש בדברים הטובים של ההתפתחות לטובת הזולת, אנחנו קודם כל מפתחים את כלי הנשק, משתדלים לשלוט אחד בשני.

לכן, רק חינוך שנותן לאדם את הכוונה לטובת הזולת, לטובת הסביבה, הוא יכול להציל אותנו ולכוון נכון את היחס של כל אדם, את העבודה שלו, את הכוונה הנכונה של עצמו.

ואיפה עובר הגבול בין האגו הטוב והרע, זה כל אדם מחליט לעצמו לפי רמת החינוך שיקבל. ואנחנו צריכים כל פעם להראות לו יותר ויותר דוגמאות ואפשרויות התפתחות עד שיוכל בצורה נכונה וללא טעויות לשלוט באגו שלו לטובת כולם.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 8, 05.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מהפך מופלא של אגואיסט מושבע
בשבי האגואיזם
הרוע המלובש בטוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest