דף הבית / חינוך, ילדים / להתחשב בכל העולם

להתחשב בכל העולם

כשחוקרים את היקום, אנחנו מגלים שכל המערכות שלו תלויות זו בזו. כוכבי הלכת מסתובבים סביב השמש, והלוויינים שלהם עושים סיבובים סביב כוכבי הלכת שלהם. ככל שחוקרים יותר את המערכת הענקית, כך יותר רואים שהמרכיבים שלה נמצאים בתנועה הדדית ומושפעים אחד מהשני. הירח, שנמצא תחת כדור הארץ, משפיע על כל מה שקורה על פני השטח של כדור הארץ: על הבריאות שלנו, ההרגשה, והזרמים התת קרקעיים באוקיינוסים, וכולי.

כמו כן, גם השמש משפיעה עלינו: אנחנו מרגישים פיצוצים הכי קטנים שמתרחשים בה. אומרים, ששם נצפו תופעות שמאיימות על הקיום של כדור הארץ, שמסוגלים, פשוטו כמשמעו, לשרוף אותו. ברור שזה משפיע על כל המערכות האלקטרוניות שלנו. וכדור הארץ מהווה "קלחת רותחת" – אנחנו חיים על פני שטח שבתוכו בוערת אש. וכל זה נמצא באיזון מאוד שברירי ורעוע.

הביולוגים, הזואולוגים, והבוטניקאים אומרים, שמקור החיים על כדור הארץ נעשה בתנאים מיוחדים במיוחד, שאותם אין בשום מקום ביקום. עד עכשיו לא גילו אותם באף מקום, ובספק גדול אם הם קיימים בכלל. ומכיוון שהיווצרות החיים תלויה בגורמים רבים הפועלים בו זמנית, כמו כוח המשיכה, כמות המים, הלחץ, הטמפרטורה, וכולי, אז יוצא מזה, שכל הגורמים האלה מרכיבים נוסחה עצומה. ורק אם נבצע תחשיב מדויק לפיה, נוכל לדעת ממה מורכבים התנאים המוקדמים שתורמים להיווצרות החיים. במשדרי החדשות מספרים לנו על מזג האוויר הצפוי בימים הקרובים. החזאים יכולים להרכיב תחזית מזג אוויר לשבוע, ולא יותר. מדוע?

כשמספרים לנו על איזו טמפרטורה תהיה מחר מחרתיים, הלחות, עוצמת הרוח, וכולי, כל זה מסקנות, חישובים, הנעשים על פי נוסחאות מורכבות מאוד, בעזרת מחשבים חזקים, בהתחשב בתנאי האקלים בכל כדור הארץ. למעשה, בין כל הנתונים האלו קיימים קשרים כה רב גוניים, עמוקים, ועשירים, שרק תחזית אחת למחר של טמפרטורת האוויר, גובה הגלים, ונתונים אחרים, הדרושים לנו בשביל לתכנן טיסות של מטוסים, שייט של אוניות, ומטרות שונות אחרות, זה כבר מראה על הקשר של כל חלקי הטבע, על איך הדומם שבטבע משפיע על הצומח, הצומח על החי, החי על האדם, והאדם בתגובה משפיע עליהם.

החיים שלנו תלויים בדומם שבטבע, הרי אנחנו חיים על האדמה, מתוכה אנחנו מוציאים את המשאבים ההכרחיים. אנחנו תלויים בצומח, בזה תלויה החקלאות שלנו, וכמו כן מהחי, מכיוון שאלה הם מוצרי המזון שאנחנו זקוקים להם בשביל להתקיים. בנוסף, אנחנו לא נוכל לתחזק חיים נורמליים, אלא רק בחברה האנושית, שבה כל אחד מבצע תפקיד מסוים, תופס בה את התא המתאים.

ככל שאנחנו מתקדמים יותר לאורך ההיסטוריה, כך החברה שלנו נעשית יותר מורכבת, כך יותר אנחנו נעשים תלויים זה בזה. היום באמצעות עסקאות אנחנו מעבירים כספים מבנק לבנק, ושולחים אוניות עם סחורה מיבשת אחת לשנייה. ואם נסתכל על הביגוד שאנו לובשים, אז בטוח אפשר להגיד שבייצור שלו השתתפה לא רק מדינה אחת. מישהו מייצר חומרי גלם, ומישהו מעבד אותם, אחד תופר, והשני מוכר. זה רק מדגיש כמה אנחנו תלויים זה בזה.

אנחנו כבר התרגלנו לתלות הזאת ותופסים אותה כמובן מאליו. רק שהתלות הזאת, של המסחר והאוצר, היא אף פעם לא דרשה מאיתנו השתתפות רגשית. אבל בזמן האחרון אנחנו רואים שהחיבור בנינו הגיע לכזה קנה מידה, שדורש מאיתנו שיתוף פעולה יותר עמוק, יותר הדוק, יותר קרוב. וזה בא לידי ביטוי ברמה כזאת שמה שקורה במדינה אחת ישירות משפיע על מה שקורה במדינה אחרת. לא סתם אנחנו רואים היום, איך מדינה אחת יכולה להתערב בענייניה של מדינה אחרת ואפילו לשנות בה את השלטון, בפלישה על העצמאות שלה. דוגמה בולטת היא המחאות בסוריה, שבה נציגים ממדינות אחרות מביאים טענות בקשר לזה ששם מתים הרבה תושבים. ולשגריר סוריה אין מה לענות על כך. הוא מתנהג כך כאילו זאת לא המדינה שלו, ואין לו שום קשר אליה. בצורה כזאת, התלות הזאת מחייבת את כולנו.

אנחנו רואים עד כמה אנחנו קשורים זה עם זה, שכבר זקוקים לכל מיני מערכות ניהול בינלאומיות שבלעדיהן אנחנו לא נוכל להתקיים בצורה נורמלית. הרי אם אנחנו רוצים למכור, לפתח את המדע, התרבות, אם רוצים חיים משגשגים, אז אנחנו צריכים לפתח מערכות חינוך מאוד דומות, רמת תרבות, גישה לחיים.

בעשרות השנים האחרונות מאוד התפתחה התיירות, ואנחנו, כשמבקרים במדינות השונות, יכולים לראות איך בתקופה הזאת כל המדינות התקרבו זו לזו ברמת החיים של האנשים, ביכולת התפיסה את הסביבה. כולנו צופים בטלוויזיה, מאזינים לחדשות, קשורים זה לזה בצורה וירטואלית דרך רשת האינטרנט. והקשר הזה בנינו עוד מעט יהפוך לכזה, שאנחנו נפסיק להרגיש את מגבלת השפה, תהיינה כאלה מכונות שיעשו בשבילנו תרגום אוטומטי, ולמשל, מי שלא יודע אנגלית, שהיום היא שפה בינלאומית, יוכל לתקשר עם כולם.

לפי מחקרים מודרניים, יוצא, שאדם רגיל, דרך ארבעה מכרים שלו, מסתבר, קשור עם כל העולם. עד כדי כך אנחנו מתקרבים זה לזה, אנחנו כאילו מחזיקים ידיים. היום אף מדינה לא יכולה, אפילו בשטח שלה, לבצע עבודות קידוח, מכיוון שבזה היא תפר את האיזון בקרום כדור הארץ, ומה שיתרחש בה ישפיע לא רק על השכנים, אלא על כל שאר כדור הארץ.

אנחנו חתמנו על הסכם שלום בינלאומי שקשור בתחומים שונים של עשייה, שיכולה לגרום נזק לאחרים, לדוגמה: הסכמים הקובעים מכסות על הדייג. לכל מדינה קיימת נורמה מסוימת על שחרור חומרים מסוכנים לאטמוספרה, הוצאת מאובנים מתוך כדור הארץ. אנחנו יותר ויותר מתחילים להרגיש שהחיים על אותו הכדור, שהוא הבית המשותף שלנו, ובאמת, כולנו כאן תלויים זה בזה ולא יכולים לפעול כפי שעולה על רוחנו.

למרבה הצער, אנחנו עדיין מתפתחים בצורה אגואיסטית, וזה לא מאפשר לנו להתחשב זה בזה. אנחנו לכלכנו אפילו את החלל החיצון, בכך ששלחנו לשם חלליות, ועכשיו סביב כדור הארץ מסתובבים הרבה לוויינים ומיליוני חלקיקים קטנטנים שנשארו מכל מה ששיגרנו מכדור הארץ שמשפיעים עלינו. ואם תתרחש איזו תאונה על תחנת החלל, אז הרסיסים שלה יכולים ליפול לא ברור מתי ועל מי.

כמו כן, היינו עדים לתופעות לא נעימות כמו התפרצות הר הגעש באיסלנד, שהשפיעה על כל אירופה כולל עד לסיביר, שיתקה את העבודה של כל שדות התעופה. והצונאמי ביפן, שנגרם על ידי רעידת אדמה, גרם נזק לתחנת הכוח הגרעינית, ואילץ מדינות רבות לחשוב על כך שאולי צריך לעצור את ההתפתחות של תחנות הכוח הגרעיניות.

אנחנו רואים, שאף מדינה לא מסוגלת לבנות את מדיניות הפנים והחוץ שלה, בלי השתתפות של עשרות ואפילו מאות גורמים חיצוניים. בכל צעד שלה היא חייבת להתחשב בכל העולם. וזה נוגע אפילו למדינות חזקות ומובילות, שכביכול, לא אמורות לתת דין וחשבון לאף אחד. ובכל זאת, הן חייבות להתחשב באחרים, מפני שכולנו תלויים זה בזה, ומי יודע באיזה אופן השינוי הכי קטן שיתרחש במדינה אחת ישפיע על האחרים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 5, 27.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ההחלטה הנכונה היחידה היא חיבור
נבנה את הגג המשותף של העולם
להתיידד עם השכל של הבריאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest