דף הבית / חינוך, ילדים / שיטה לגילוי ה"כתמים הלבנים"

שיטה לגילוי ה"כתמים הלבנים"

laitman_2009-05-04_1323.jpg

שאלה: בזמן עבודה עם בני אדם, המומחים נתקלים לעיתים קרובות בכאלה תכונות באדם, שנראות לכולם, אך לגמרי לא נתפסות על ידם עצמם. בפסיכולוגיה התופעה הזאת נקראת "כתם עיוור". האם אפשר בקבוצות של החינוך האינטגרלי לדבר על התכונות האלה ולגלותן לאדם?

תשובתי: זה לא ייתן שום דבר. אתה יכול לדבר על זה בצורה עקיפה, באופן עקיף לגמרי, שלא אתה ולא אני, אלא כולנו יחד עוברים כאלה מצבים.

בכל המאמרים על החינוך האינטגרלי מדובר, שתוך כדי תהליך המעבר ממצב אגואיסטי למצב אלטרואיסטי אנחנו מתחילים להבין, להרגיש ולתפוס, שישנם דברים, שאנחנו למעשה לא תופסים "כתמים לבנים" מיוחדים.

ובעצם הם קיימים. הסובבים יכולים לראות אותם בתוכנו, יכולים להבין עד כמה אנחנו לא תופסים, שבינתיים עוד קיימים בתוך "הכתם הלבן" הזה. כאילו שמאיר עליי פנס ענקי, שמסנוור אותי ואיני רואה שום דבר, ואילו כל השאר רואים בצורה טובה מאוד, גם אותי וגם את כל מה שסובב אותי.

בעיקרון, לאדם קיים תמיד כזה מצב, אבל באופן ספציפי אנחנו יכולים לספר עליו רק בהתאם לרמה שלו. אנחנו לא יכולים מייד להצביע לו על אותו "הכתם הלבן", אלא יכולים באופן עקיף להביא אותו למצב הזה, בכך שמכוונים אותו לסירוגין. אבל לא ישירות, זה לא ייתן שום דבר, אלא להיפך, רק יחמיר את המצב.

הוא צריך להכיר אותו מתוך האחרים, בתיווך, ולחוות אותו. תחילה הוא צריך למצוא רגשות מיוחדים למצב הזה. הוא צריך להבין, שאיפה שהוא כאן הוא לא תופס משהו, שקיים משהו, שלא מורגש על ידו וזה יכאב אצלו.

וכשזה יתחיל לכאוב בתוכו, אז הוא ירגיש אכזבה, חוסר הבנה, מבוכה, יראה שמשהו מתרחש באחרים, ובו עדיין לא, כלומר צריכים להתעורר בו רגשות של קינאה וגאווה. והם ככלל מעוורים אותו ולא נותנים לו לראות את זה.

מצבים כאלה קיימים אצל כולם. הם מלווים את האדם עד לגמר התיקון. תמיד!

אבל אנחנו צריכים להבין, שדווקא ה"כתמים הלבנים" האלה מהווים את אותם המצבים, שאותם אנחנו צריכים לתקן. וכל פעם "הכתם הלבן" הזה, כמו עיגול לבן קטן מאור של פנס לפנינו, צריך להוביל אותנו קדימה.

לכן הקבוצה וכל השאר, צריכים באופן כלשהו, על ידי התכונות שלהם, פניותיהן, יחסם, לצייר לי את ההרגשה של זה, שאיני רואה בתוכי את "הכתם הלבן" הזה, שדווקא הוא מסנוור אותי: הגאווה שלי, האגו הטיפשי שלי, המוגבלות שלי, וכאן אני צריך להתעלות מעל לעצמי.

זוהי שיטה מאוד לא פשוטה. אנחנו עוד נדבר עליה ונברר, אילו גישות יכולות להיות אליה והפתרונות שלה.

אנחנו צריכים לעזור לכל אדם ולכל האנושות בכלל, לראות לפנינו את "הכתם הלבן" הזה, כאשר תחום ההכרה הלא כלול הזה עדיין מהווה את המדרגה הבאה שלך, הכרת הרע, הכרת הטוב, כלומר, כאשר אחרי הרע אתה מתחיל להרגיש את הטוב.

אבל בעיקרון, "הכתם הלבן", זה פשוט האגו הברור שלנו, שלא מאפשר לנו להרגיש, שאנחנו נמצאים בתוכו. אנחנו סבורים, שהכול נורמלי ונכון ולא מרגישים שנראים מגוחכים ומוגבלים בעיני האחרים. אם היינו מרגישים את זה, ורגש של קינאה וגאווה היה שׂורף אותנו, אז הוא היה מחייב אותנו לצאת מתוך האגו.

לכן אנחנו צריכים לרשום לאדם שיטת גילוי זהירה ורחמנית של "הכתם הלבן" שלו.

מתוך שיחה מס' 16 על חינוך אינטגרלי, 27.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להביט על עצמי מהצד
מוזרויות התפיסה
הקריטריון להצלחה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest