דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיחה על הספר "שמעתי"

שיחה על הספר "שמעתי"

photo_rav_gh70_008.gif

במסגרת תוכנית הטלוויזיה שלנו "מקובלים כותבים" קיימתי שיחה על הספר "שמעתי". בן השיח שלי הוא בן-ציון גרץ – סופר, עורך. (העורך של כמה מספריי בעברית)

laitman_2008-08-24_bentzi_5102_300.jpg

מתוך ההקדמה לספר:

לפניכם הספר היקר ביותר בעולם. הרי הוא מסוגל להביא את האדם למטרת חייו. הספר הזה נקרא "שמעתי", והוא נחשב אצלנו למקור העיקרי שממנו אנו יכולים לשאוב את כל עיקרי העבודה הרוחנית. במאמרים הללו מסוכם כל מה שהאדם צריך כדי לצאת לעולם העליון. בתוכם נמצא העומק האינסופי של כל 125 המדרגות, שאותן חייב ויכול לעבור האדם לאורך כל דרכו הרוחנית עד להשגת מטרת הבריאה. זהו הספר המיוחד ביותר, שאין עמוק ממנו בעבודה הרוחנית לאורך ההסטוריה האנושית.

בין הספרים וכתבי העת שמהם למד הרב שלי, הרב ברוך שלום אשלג, הייתה מחברת אחת מיוחדת, כתובה בכתב ידו – "שמעתי". הוא מעולם לא עזב את המחברת הזאת, לקח אותה לכל מקום שנסע, ולא הפסיק ללמוד אותה שוב ושוב. פעם, מאוחר בערב, הוא פתאום נתן לי אותה ואמר: "קח את המחברת הזאת ותשתמש בה". מיד הבנתי, שהוא כבר לא רואה את המשך דרכו כאן. זה קרה ערב לפני אותו בוקר שבו הוא עזב אותנו. למחרת, בשעות הבוקר המוקדמות, עלתה נשמתו הטהורה לגבהים המסתוריים.

בתוך המחברת הגדולה הזאת נאספו שיחות של אביו הידוע – הרב המקובל יהודה אשלג (בעל הסולם), שהפיץ להמון את חכמת הקבלה, שעד ימינו נמסרה בסתר ממורה לתלמיד, מדור לדור במשך אלפי שנים, והכין עבורנו את השיטה להתעלות הרוחנית הכלל אנושית.

הרב ברוך אשלג כתב מילה במילה את השיחות הללו, באותה הצורה שנשמעו מפי אביו, המורה שלו. לכן אנו חייבים לשמור בדיוק על אותה הצורה שבה הוא "הלביש" את המילים האלה ולהשתדל שהמחשבות שלנו יעברו בדיוק את אותה הדרך בעקבות מחשבתו של בעל הסולם. חשוב לנו יותר להיות דבוקים למקובל הגדול מאשר לשים לב לדקדוק השפה. נשאף ליופי הפנימי, ובמידת הקריאה, תשתנה הבנת הכתבים האלה ותהיה כל פעם עמוקה יותר.

בכתבים אלה בעל הסולם פונה לרוב לציטוטים, שנכתבו גם כן על ידי מקובלים מגובה ההשגה שלהם. אנו צריכים להבין מתוכם את עמקות הנושא, ולראות איך כל שרשרת המקובלים, דרך האחרון שבהם – בעל הסולם הגדול – מעבירים לנו את שיטת החיבור עם הבורא.

צריכים לראות את כל הטקסטים האלה כמאמר אחד, הרי כולם מדברים על דבר אחד – איך הנברא מחפש את יוצרו ומתקרב אליו עד שמגיע עימו לדבקות. בכתבים אלה מתוארת כל העבודה שהאדם צריך לבצע כדי להגיע לתכונות הדומות לעליון, לדבקות ולחיבור עם הבורא. אין משמעות אחרת בכל המציאות לקיום, חוץ מהמטרה היחידה הזאת, לפיה, בעזרת האדם, כל המציאות, כל העולמות וכל מה שקיים בתוכם, עולה ונכללת בבורא.

לכן, אנו חייבים להבין שכל המציאות, כל הבריות וכל העולמות נמצאים בתוך אדם אחד. כל אחד צריך לתאר לעצמו שהוא האדם הזה, שיש לו חופש הבחירה וחופש המעשה. שרק הוא עומד כנגד הבורא, בינתיים כנגדו, ורק עליו לבצע את העבודה ולהגיע לדמיון בתכונות, לחיבור ולדבקות בבורא. על זה מדברים כל המאמרים ב"שמעתי".

הזמן רץ בצעדי ענק. במקומות רבים על פני כדור הארץ אנשים מתחילים להתעניין בהתעלות הרוחנית, ולשאול שאלות על משמעות החיים שלהם. לכן, מתוך הבנת החשיבות האדירה של הכתבים האלה, החלטתי להוציא לאור את הספר הזה ולפתוח אותו בפני העולם.

3 comments

  1. התרגשתי למקרא הדברים,

    תודה !

  2. האם אפשר ללמוד באופן עצמאי מהספר "שמעתי"?

    האם למידה פרטנית מזורזרת, תעזור לי להגיע מהר יותר למקום

    שבו אוכל לקבל מהאור המחזיר למוטב ולתרום לחברה  יותר?

  3. מאוד מרגש,האקט של מסירת הכתוב ,"שמעתי",

    מעביר בי צמרמורת בכל נימי נפשי,זו זכות גדולה לקבל דבר בעל ערך כל כך רם ונישא,הרב לייטמן היקר,אתה בעל זכויות,ואתה עושה עבודתך נאמנה,טוב ,למי יש שם כל כך מכוון כמו שלך,גם מיכאל וגם לייטמן,מה צריך יותר מזה ,בכדי שהשליחות תהיה ברורה לו לאדם?

    כבר כתבתי זאת ,לא מזמן,

    ,הרבה זמן ,שאני מחפשת את המורה שאני מצפה לו,ואכן הופיע,והוא אתה ,אדוני,שותה אני בצמא וללא ליאות את שיעורייך,ומפעם לפעם הרעב הולך וגדל,אני לומדת דרך האתר,כבר מעל שנה,את שיעורי הלילה,וקשובה לכל הדיאלוגים שלך,עם כל האורחים,כל חיי וחיי ילדי הישתנו ללא הכר,אגב:בזמן השיעור,חשה אני את עצמי בתוך הכיתה הלומדת ולא מאחורי המסך,[תרתי משמע]ובכל יום אני מברכת אותך,להצלחת שליחותך,חובקת עולם,תיצלח דרכיך,ה' עימך,והלואי כל עם ישראל,

    שנה טובה,ויישר כוח,

    באהבת אין סוף,בת ישראל,ג'ויה עדי.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest