דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שהשם "אדם" יישמע גאה

שהשם "אדם" יישמע גאה

שאלה: במה האדם שונה מהבהמה? איפה הדרגה שאותה אנחנו מכנים "אדם"? נִיטְשֵה אמר, שאדם, זו בהמה עם אינסטינקטים מקולקלים. זו בהמה חולה, באותו המובן שהיא כבר לא יכולה להיות בהמה. קשה לה, מפני שהיא צריכה לטפס לאן שהוא למעלה.

תשובתי: בהמה פלוס אגואיזם שווה אדם. הטבע בכוונה פיתח בנו אגואיזם מקולקל, כדי שאנחנו נוכל להשתמש בו נכון. ואם נלך בעקבות ניטְשה, אז בזה אנחנו פשוט מוחקים את כל הטבע, כלומר את עצמנו, את השׂכל שלנו, את היחס הנכון וההבנה הנכונה שלנו.

בטבע שום דבר לא קורה לשווא. כך אנחנו חושבים, מפני שצופים בטבע בסך הכול בקטע היסטורי קצר או שאיננו מסוגלים להקיף את כולו בשלמות. כמו שאומרים: "אל תראה דבר לשוטה באמצע מלאכתו". עדיף לבקר קצת את עצמנו, מאשר את הטבע, כי כל מה שנעשה בו, נעשה בצורה מושלמת. לכן אפשר כאן קצת לא להסכים עם ניטשה, בלשון המעטה.

חייבים לראות לאן כל זה מוביל. היום הטבע הביא אותנו לזה, כדי שאנחנו נהפוך להיות בני אדם. מצד אחד אני נתקע באגו שלי שנברא בתוכי בכוונה. מצד שני, אני רואה שאין לי ברירה, שאני חייב להפוך להיות אלטרואיסט אינטגרלי, אחרת אני לא אשרוד.

אותו האגו יתחיל לגלות לי שאני צריך להתעלות מעליו: "אין לך ברירה. אתה רואה, איזה משבר ולאן הכול מוביל? בסופו של דבר, אם אתה תשתמש רק בי, אתה תהרוג את עצמך. ניתנה לך בסך הכול פיסה קטנה של חלל, הכדור הקטנטן הזה, ואתה לא תחזיק בו מעמד זמן רב". כלומר אותו האגואיזם שהתפתח, מראה לי עכשיו איך לעבוד בצורה נכונה. כמו שאמר מָרְקְס, הוא יקבור בעצמו את עצמו.

הוא מראה לנו לאיזה כיוון לגדול, ההפוך ממנו. עכשיו אני יכול לדחוף את עצמי ממנו בצורה חכמה, לגדול בעצמי, יש לי לכך בסיס. אני אגואיסט, אני מכיר היטב את הרצונות שלי, לנצל את כל העולם למען עצמי, לכופף את כולם, שכולם יעבדו למעני, כמו אצל הזקנה מהספר על דייג ודג הזהב. ועכשיו אני יכול להבין שאני מנוגד לטבע האינטגרלי-הגלובלי וצריך לשנות את עצמי. אני יכול לתאר לעצמי באיזו צורה לעשות את זה, מה חסר לי, זה דווקא חינוך עצמי.

אני בכוונה נבראתי כזה, כדי להפוך ליצור חכם. ואילו היום, אני יצור לא חכם שמבצע אינסטינקטים באופן אוטומטי, כלומר, את חוקי הטבע שכל הזמן מתעוררים בי. אני אפילו לא יודע מדוע אני נוהג בצורה כזאת. היום אני "אדם לא חכם". כל השׂכל שלי מכוון רק כדי לשרת את הבהמה שבי.

מתוך שיחה עם ואלריה חצ'טוריאן, 26.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
עולם חדש וחשיבה ישנה 
צורה חדשה של אדם חדש
מאינסטינקטים קדומים לדרגת "אדם"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest