דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / שאלות ותשובות, 07.05.2014

שאלות ותשובות, 07.05.2014

תשובותיהם של מרצים מ"מכללת קבלה לעם" על שאלותיהם של קוראי הבלוג

שאלה: האם בלימוד של החינוך האינטגרלי ל- 99% מהאוכלוסייה צריך מיד לשים דגש על תיקון החברה או שהדגש צריך להיות על תיקון הקשרים בין האנשים?

תשובה: באופן כללי, הדגש צריך להיות לא על התיקון, כי אף אחד לא רוצה לשמוע שהוא לא מתוקן. הדגש צריך להיות על השגת הרגשת החיבור בין משתתפי הסדנה לחינוך האינטגרלי, ואת כל הבעיות צריך לפתור בדרגת ההרגשה הזאת. אחרי שהאדם מרגיש את טעם החיבור, הוא בעצמו ישאף אליו ואז כבר אפשר יהיה לדבר על ההפרעות ועל הדרכים להתגבר עליהן.

שאלה: המקובלים מנבאים משבר עולמי של הטבע האנושי וייסורים. אבל, סבל תמיד היה ויהיה. באפריקה נהרגו מיליוני בני אדם, מאות מיליונים נהרגו במלחמות ובמהומות. בעזרת לימוד הקבלה ובניית מערכת יחסים חדשה בדרגה האנושית מבטיחים לנו ישועה. אז מי יעסוק בחקלאות ובתעשייה? מי יעסוק בטכנולוגיות המידע והאנרגיה?

תשובה: בניית מערכת היחסים החדשה אינה מבטלת את הצורך בחקלאות ובתעשייה. כמובן, שיהיה ייצור של סחורות ומצרכי מזון, אבל במידה שנחוצה לקיום ההכרחי. בלי עידוד מלאכותי של צריכה שרק גורמת נזק בריאותי, מרוקנת את המשאבים של כדור הארץ והורסת את הסביבה. וטכנולוגיות המידע תמשכנה להתפתח ותשמשנה לבניית הקשר הנכון הטוב בין האנשים, לטובת החיבור ביניהם ולא לטובת הפירוד ולהצתת שנאה.

שאלה: שאלתי היא בנוגע ל"אמונה למעלה מהדעת". האם אתה יכול להסביר כיצד המצב הרוחני הזה מתממש בפועל? הרי, כל החומר, החל מספר "שמעתי" ועד המאמרים בבלוג, הוא מידע שמזיק לאמונה. אני לא יודע כיצד לכוון את עצמי נכון בצורה פנימית בזמן הלימוד כדי שימלא את האמונה ולא את המידע. זה מיד הופך להיות בסיס לביטחון עצמי אגואיסטי. בחיפוש שלי אני הגעתי למסקנה שאני חייב לקרוא חומר קשה במיוחד שאינו ברור לי. נראה לי שרק במקרה כזה אני לא הופך ל"אשת לוט". האם החיפוש שלי הוא בכיוון הנכון? אני מודה לך מראש.

תשובה: אתה לא מפרש נכון את המושג "אמונה למעלה מהדעת". משמעותו לא להתגבר על חוסר מידע, אלא העדפת ההשפעה על פני הקבלה. תקרא את החומר בנושא זה:

"אמונה למעלה מהדעת" – למטה ולמעלה ממחסום

אמונה מעל הדעת זה השפעה

המימוש המעשי של "אמונה למעלה מהדעת" נעשה בקבוצה, כאשר האדם עובד על ביטול עצמי כלפי החברים.

שאלה: באיזה שלב של התפתחות האגו הופיעו מדעי הטבע הידועים לנו, הכימיה והביולוגיה? ידוע לנו הזמן הכרונולוגי של הופעתם, ומה מבחינת נקודת המבט של התפתחות האגו, האם יש קשר ביניהם?

תשובה: האנושות מתפתחת לפי ארבע דרגות התפתחות הרצון:

דרגת הדומם – רצונות ביולוגים (מזון, מין, בית וכולי)

דרגת הצומח – רצון לחיסכון, עושר וכסף

דרגת החי – כבוד ושליטה

דרגת המדבר – רצון לידע

הדרגה הרוחנית – ה"נקודה שבלב"

זה באופן כללי, אבל גם בכל אדם קיימות ארבע הדרגות הללו והן מתבטאות ברמות שונות. לכן, המדעים נולדו לפני זמן רב, אבל הפריצה בהתפתחותם ותפקידם החברתי התגלתה רק במאות השנים האחרונות ובמיוחד במאה ה- 19-20 כשהתפתחות מדעי הטבע שגשגה פלאים. ועכשיו אנחנו נמצאים במעבר לדרגה ה"רוחנית" האחרונה, לכן חשיבותם של מדעי הטבע נמצאת בירידה.

שאלה: כתוב שהוא ברא "יש מאין", כדי "…להוציא לאור שלימות פעולותיו". מדוע משהו שלם צריך לגלות משהו אם הוא כבר שלם, אידיאלי והרמוני? או שאולי עלינו לגלות את שלמותנו?

תשובה: בקבלה אין דיונים מופשטים. כל מה שנכתב בספרי המקובלים נובע מתוך הניסיון של המקובל, מתוך תפיסתו הרגשית. אפילו כשמדובר על הבורא, הכוונה לא לבורא עצמו אלא כפי שהוא נתפס על ידי האדם שתיקן את עצמו עד כדי כך שמסוגל להשיג את שלמות הבורא. המקובלים כותבים את ספריהם כדי שבעזרתם אנחנו נוכל למשוך את האור ממדרגות יותר גבוהות, וכדי שהאור הזה יתקן אותנו ו"יחזיר אותנו למוטב".

שאלה: אנשים שחוו מוות קליני תיארו שהם התקרבו למשהו שאפשר לכנותו "גבול" או "מחסום" כלשהו. בעדויות רבות החוויה מתוארת בצורות שונות: כמרחב מלא מים, כערפל אפרורי, כדלת, כגדר הנמשכת לאורך השדה או סתם קו שדרכו אי אפשר לעבור. אולי זה אותו ה"מחסום" שדרכו כולנו צריכים לעבור?

תשובה: ה"מחסום" שעלינו לעבור הוא לא ערפל ולא גדר, אלא מהפך בתפיסת העולם המאפשרת לעשות חשבונות לא אגואיסטיים (על מנת לקבל), אלא אלטרואיסטיים (על מנת להשפיע). המעבר הזה יכול להתרחש רק בעודנו בחיים והוא לא נעשה באופן אוטומטי, אלא הוא תוצאה של עבודה פנימית מודעת.

שאלה: ברוסיה נערך מבצע התרמה בקנה מידה גדול (שודר בערוץ הטלוויזיה המרכזי) "על ידי כל העולם" לגיוס תרומות לאנשים שנפגעו במזרח הרחוק. אפשר היה לשלוח SMS עם המילה "ביחד" ועל ידי זה להוסיף תרומה. שוב האנשים התחברו סביב אסון. האם אי פעם האנשים יתחברו רק כדי להתחבר? הם זקוקים לדוגמה, ודוגמה כזאת אין. על אף שכולם מבינים היטב את הצורך בחיבור ובאיחוד למען "משהו". צריכה להיות מטרה, אבל מהי?

תשובה: האנשים יתחילו להתחבר למען החיבור רק אחרי שירגישו את הטעם של החיבור, את החום הפנימי ואת היופי שבו. שיטת חכמת החיבור (החינוך האינטגרלי) מאפשרת לעשות זאת. כדי שהאנשים יתחילו להתחבר ביניהם אפשר להשתמש גם בסיבה אחרת אבל רק כדי שתהיה הדחיפה הראשונה, נקודת המוצא, ובהמשך, שתהיה השאיפה לחיבור עצמו.

שאלה: הנכד שלי בן החמש וחצי ישן כל הזמן עם אימו. האם זה נכון והאם עליי להתערב בעניין זה?

תשובה: החל מגיל שלוש ילד צריך להיות תחת השפעת גבר. אסור לו לישון עם אימו, אבל אסור גם לכפות את דעתך, כי זה רק יגרום לסכסוכים במשפחה, וזה הכי גרוע. תנסה לתת לבנך את אחד הספרים שלנו בנוגע לחינוך הילדים, למשל, "התפתחות האדם מגיל 0 עד גיל 20".

שאלה: כיצד אפשר להסביר מנקודת המבט הקבלית את מותם של המוני בני אדם באותו זמן ובמקום מסוים? למשל פצצת אטום או אסונות טבע. על אף שבמקרה הראשון גורל האנשים נקבע על ידי בני אדם מסוימים.

תשובה: התשובה לשאלה זאת נמצאת בפוסט: "כמה גופים פיזיים צריכות הנשמות?". הנשמה הכללית מתחלקת למספר מסוים של נשמות, כך שלכל אחת מהן יש אפשרות להתגבר על האגואיזם. מלחמות מביאות ייסורים שעוזרים להתגבר על האגואיזם, ולכן האוכלוסייה מצטמצמת לא בגלל המלחמות, אלא בגלל שאין צורך בכמות גדולה של גופים פיזיים לנשמות. הצורך של הנשמה לתיקון קובע אם לחיות או למות. לכן בעולם שלנו רואים רק את התוצאה של הפעולה, את המוות של הגוף, ולא את סיבתה האמיתית. וכך אנחנו מסיקים מסקנות במידת ההסתרה מאיתנו.

שאלה: האם העתיד הטוב של העולם תלוי בחיבור בינינו ("בני ברוך")? האם אנחנו נוכל לראות במציאות את תוצאת החיבור הזה, ואם כן, כיצד?

תשובה: העתיד הטוב של העולם צפוי במידה שהאנושות תתקדם לא בדרך הייסורים, אלא בדרך התיקון, תשתוקק לתיקון הזה בעצמה בלי כוחות הטבע המחייבים. וההשתוקקות הזאת תלויה קודם כל בכמה האנשים עם ה"נקודה שבלב" שכבר הרגישו את המשיכה לרוחניות, מממשים אותה, מגיעים בעצמם לחיבור ולערבות הדדית ומעבירים את השיטה ליתר האנושות. לכן, העתיד של העולם תלוי בחיבור בינינו ("בני ברוך"). וכתוצאה מהחיבור הזה צריך להיות גילוי ברור ואמיתי של הבורא לאנושות, כפי שנאמר "וכולם ידעו אותי למקטנם ועד גדלם". האם אנחנו נצליח להגיע לגילוי כזה או לא, זה תלוי ביגיעה שלנו.

שאלה: כיצד המקובלים משיגים ולומדים את האותיות ואת צירופיהן?

תשובה: המקובלים אינם לומדים אותיות או את צירופיהן. הם חוקרים את עצמם, את עולמם הפנימי, את תכונותיהם. ברוחניות האותיות מסמלות תכונות שהרצון שלנו תופס בהשפעת המאור המחזיר למוטב. השגת התכונות הללו היא השגת האותיות. אפשר לקרוא על כך בפוסטים: "אותיות הן תכונות", "אני משפיע, מה עוד?".

שאלה: לפני זמן מה ראיתי ראיון של מיכאל לייטמן עם ארמן דז'יגרחניאן. על אחת השאלות הוא ענה שאחד מתוך אלף יבין את מה שהוא אומר. מסתבר שאת החכמה הזאת יכולים ללמוד כולם, אבל יבינו אותה רק יחידים? האם אני הבנתי נכון? או שכולם יכולים להבין את עומק החכמה הזאת?

תשובה: התשובה על שאלתך נמצאת בפוסט "אלף נכנסים לחדר וכולם יוצאים אל האור".

שאלה: האם רוסיה יכולה להיות המדינה הראשונה שתקבל תיקון?

תשובה: יכולה. יש לה את כל ההכנות. חינוך מחדש של ההמונים בעזרת שיטת ההשכלה והחינוך האינטגרלי יכולה לפתח בעם רמה חדשה של שיתוף פעולה, שוויון, חיבור, יחד עם גילוי של הצורה החדשה של קיום נעלה נצחי ושלם. האופי וההשתוקקות של העם הרוסי מצביעים על העובדה שדווקא העם הזה קרוב ביותר למימוש עצמי בעולם החדש.

שאלה: מדוע לפעמים הנסיבות זורקות אותך מהקבוצה, מהקמפוס לקבלה? יש עדיין רצון ללמוד, להיות בקבוצה וכולי. אבל הנסיבות מכתיבות אחרת. מדוע זה קורה?

תשובה: כדי שאתה תחפש את הקשר עם מי ששולח את ההפרעות.

שאלה: בימים האחרונים אני מברר את המחשבה: הבורא חילק את עצמו להמון נשמות. כל נשמה היא ה"אני" העמוק שלנו. כשיורדים לעולם שלנו צריך לקבל את כל האנשים כ"אני" המחולק, בלי שום קשר אם האדם שלידך הוא אדם טוב או לא, כי גם הוא חלק ממך. נראה לי שכך יותר קל לרכוש הבנה.

תשובה: תקרא את מאמרו של בעל הסולם "שישים ריבוא נשמות" ותשמע את השיעורים בנושא.

שאלה: מה הוא תיקון למען ה' ומה הוא לימוד למען התורה? תסביר בבקשה כך שאפשר יהיה להבין. כיצד האדם ירצה לתקן את עצמו לא למען עצמו?

תשובה: בעל הסולם מסביר זאת ב"הקדמה לתע"ס".

אות ל"ח: "ונמשיך להרחיב את החיוב של העסק בתורה ומצוות לשמה שהתחלתי לדבר בו. הנה יש להבין את השם הזה של "תורה לשמה", למה מוגדרת העבודה השלימה הרצויה בשם הזה "לשמה", והעבודה שאינה רצויה בשם של "לא לשמה", כי לפי המובן הפשוט, שהעוסק בתורה ומצוות מחוייב לכוון לבו לעשות נ"ר ליוצרו, ולא לשם טובת עצמו, היה צריך לכנות זה ולהגדירו, בשם "תורה לשמו" ו"תורה שלא לשמו", שפירושו לשם שמים, ולמה מגדירים זה בשם "לשמה" ו"שלא לשמה", שפירושו לשם התורה. אלא ודאי, שיש כאן הבנה יתירה מהאמור, שהרי הלשון מוכיחה, שתורה לשמו, שפירושו לעשות נחת רוח ליוצרו, אינו מספיק עדיין, אלא שצריך עוד שיהיה העסק לשמה, שפירושו לשם התורה, וזה צריך ביאור."

ל"ט: "והענין הוא, כי נודע, ששם התורה הוא "תורת חיים", כאמור כי "חיים" הם למוצאיהם וגו' (משלי ד' כ"ב). וכה"א, כי לא דבר ריק הוא מכם, כי הוא חייכם וגו' (דברים ל"ב מ"ז), וכיון שכן, הרי פירושה של תורה לשמה, אשר העסק בתורה ומצוות מביא לו חיים ואריכות ימים, כי אז, התורה היא כשמה. ומי שאינו מכוון את לבו ודעתו לנאמר, נמצא שהעסק בתורה ומצוות, מביא לו את ההיפך מהחיים ואריכות הימים חו"ש, דהיינו לגמרי ש"לא לשמה", שהרי שמה הוא "תורת חיים", והבן. ודברים אלו, באים מפורשים בדברי חז"ל (תענית ז' ע"א), כל העוסק בתורה שלא לשמה, תורתו נעשית לו סם המות. וכל העוסק בתורה לשמה, תורתו נעשית לו סם חיים."

שאלה: תסביר בבקשה את פירוש הקטע מתוך ההקדמה לתע"ס: "הרי, שאין ח"ו שום חילוף של משהו, בין תורה דאצילות לתורה שבעוה"ז, דהיינו בין חכמת הקבלה לתורת הנגלה, אלא, שכל ההבחן הוא רק בבחינת האדם העוסק בתורה". אז מסתבר שאני לומד משהו שלא קיים?

תשובה: "עולם", כלומר "העלמה". השגת העולמות הרוחניים היא השגת הסתרות שונות של הבורא החל מההסתרה המוחלטת (העולם הגשמי) ועד הגילוי המוחלט (עולם אין סוף). כל ההתקדמות שלנו היא בגילוי הדרגתי של הבורא.

שאלה: היכן אפשר לרכוש את מאמריו של בעל הסולם ברוסית כספרי שמע?

תשובה: למרבה הצער בינתיים זה לא קיים.

שאלה: האם 230 השנים עד גמר התיקון הן 230 שנים על פני כדור הארץ? אני לא מצליח למצוא תשובה בבלוג.

תשובה: אלה הן 230 מדרגות רוחניות וזה תלוי בנו במשך כמה זמן אנחנו נעבור אותן.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest