דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שאלות בנושא ההשכלה האינטגרלית

שאלות בנושא ההשכלה האינטגרלית

מהי לדעתך מטרת ההשכלה האינטגרלית?

– מטרת ההשכלה היא לספק לאדם את הבנת הייעוד שלו בעולם והאמצעים המעשיים לממשו. השכלה כזאת נקראת בזמננו אינטגרלית, מפני שהיא מאפשרת לאדם להיות בשלמות עם הטבע ועל ידי זה להביא את עצמו למצב אופטימלי. מפני שזה הרבה יותר חשוב מקבלת השכלה כמקצוע, כהתמחות. מטרת ההשכלה האינטגרלית היא להפוך אותנו להיות מאושרים בחיינו הפרטיים ומועילים בחיי החברה.

מהי חברה משכילה?

– חברה משכילה היא חברה שכל הזמן משתפרת בהתאם לטבע האינטגרלי, מגלה בתוך האיחוד שלה את הכוח היחיד של הטבע, את הבורא.

כיצד המוסד להשכלה עליונה השתנה במשך הזמן?

– מבחינה היסטורית ההשכלה היא תולדה של מערכת חברתית, תוצאה של דעות מדעיות ופעילי דת. מפני שבזמננו שתי הסמכויות מאבדות את מעמדן עקב שינויים פנימיים באדם ושינויים חיצוניים תחת הלחץ של התגלות הטבע האינטגרלי, מתעורר הצורך בצורת השכלה חדשה שמכוונת לגילוי תוכנית ומטרת התפתחותנו הטבעית (האבולוציונית). השכלה כזאת אני מכנה "השכלה אינטגרלית".

האם לדעתך אין מקום לחכמה בהשכלה הנוכחית שמטרתה היא שינון החומר?

– החכמה הייתה פעם בעבר, אבל גם היא הייתה ארצית, כלומר במסגרת הדעות האנושיות, של הפילוסופים הקדמונים. המדענים בכל הזמנים ניסו לבנות את תמונת העולם במסגרת השכל האנושי, בלי אפשרות לגלות את המטרה האמיתית של תוכנית הטבע, שהיא גילוי הבורא. מעשי הגבורה שלהם היו מאוד נכבדים.

אולם יחד עם זאת, חוץ מההתמחות והשימוש המעשי בתוצאות המחקר שלהם, הם אינם מסוגלים לעזור לנו, מפני שהם אינם מסוגלים להרגיש או לחקור את הכוחות שמנהלים את העולם שלנו. החכמה האין סופית, במלוא מובן המילה, היא נמצאת אצל מי שמשיג את הבורא בצורה מעשית על ידי השתוות הצורה עם הבורא. אפשר לייחס לאותו אדם גם את ההגדרה שנקראת "הבנה".

אפלטון כתב שהספר מספק לאנשים "ידע לכאורה" ולא הבנה אמיתית.

– הוא התכוון, שאחרי שאתם מסיימים לקרוא את הספר אתם יכולים לשכנע את עצמכם ואת האחרים שאתם בקיאים בנושא. ובקבלה אתם מגלים את הנכתב בספר רק באותה המידה שאתם משיגים את מה שנאמר בו, כלומר, מגיעים לרמה הזאת על ידי ההסתכלות הפנימית שלכם. והשגתכם היא אינדיבידואלית, בתוך ה"כלים", התכונות של הנשמה שלכם.

מה זה ידע?

– ידע זה התחברות למקור עליון, לאור, שמשם, במידת הצורך ואם יש אפשרות, האדם יכול למשוך את כל הידע הדרוש, כמו משיכת כסף מהבנק. אבל האפשרות לקבלת הידע תלויה לחלוטין ברמה הרוחנית של האדם, ב"מסך" שלו, ולא כתוצאה של חיפוש מוצלח באינטרנט.

כיצד אנחנו פותרים את בעיית המידע?

– הכול מכוון כדי שהמידע יהיה נגיש לכולם ומייד, החל ממנועי חיפוש ועד לרשתות חברתיות. הדבר יגרום לירידת הערך של המידע. מפני שחשיבות בעל הידע יורדת. וזה לטובה, מפני שהדבר החשוב הוא לא החוכמה, אלא עומק ההבנה, ההתעמקות בתוך השכבות הנסתרות של הטבע. משיגים אותן רק על ידי השתוות הצורה של החוקר עם החומר. להשתוות צורה כזאת מכינה את האדם הקבלה המעשית.

– אך מכיוון שרק לקומץ אנשים קטן יש נטייה לקבלה, אני הייתי מציע לנסות להעביר סדנאות בהנחיית מקובלים, שבעזרתן כל אדם יהיה מסוגל להשתתף בדיונים על הידע הנסתר של הטבע וכך לפתח בהדרגה את היכולות הגלומות בכל אחד להשגתה, כלומר, להיות מקובל.

– הסדנאות הללו אינן דומות לדיונים, לוויכוחים או לסיעור מוחות הרווחים בחברה. הן אינן בנויות על עקרונות של התנגדויות, אלא השלמה, לא חלוקה אלא חיבור, לא ויכוח אלא הסכמה. וכתוצאה מזה מוצאים הרגשה כללית חדשה והידע שנוצר שנובע מכך.

כיצד אתה רואה את העתיד הקרוב, אילו התפתחויות מיוחדות אתה צופה?

האינטרנט יהפוך אותנו לתושבי מרחב בלי גיאוגרפיה. נפסיק להרגיש את בעיית המרחקים, גם בקשר בין האנשים וגם שירותי הממשלה והשירותים החברתיים, קניות וכולי. אנחנו יכולים להיות כל הזמן בקשר עם כולם. על ידי זה אנחנו מוחקים את בעיית הזמן. הרשת הופכת לשדה חופשי מכל שליטה מדינית, פוליטית, דתית וכולי. זה מוחק את גבולות השלטון.

– נשארת רק האליטה שמבקרת את הרשת ושולטת על העולם דרכה, דרך כלי תקשורת, מערכת החינוך, וכלוי. אבל ההנהגה העליונה שולטת גם על האליטה, כפי שנאמר "לב שרים ומלכים ביד ה' (הבורא)". כתוצאה מהנגישות לכל אמצעי התקשורת תהיה הכרת הקיום בתוך "חלל": לשם מה אני קיים? בסופו של דבר, הכול מביא אותנו לצורך בהכרה פרטית וכללית לגלות את ההשגחה העליונה, את סיבתה, את החוק ואת המטרה. ועל כך כבר השיטה לחינוך האינטגרלי תוכל לתת מענה.

אז מה המשמעות של כל זה בנוגע לטבע העבודה?

– האנשים יפסיקו לחשוב על צמצום אוכלוסיית העולם. הם יצטרכו לצרוך רק הכרחיות לקיום הגופני, ואת יתר המילויים הם יקבלו מהחיבור האינטגרלי ביניהם, שדרכו הם יקבלו מילוי עליון. הם יצטרכו לעבוד רק לצורך הקיומי של האנושות כולה. העבודה תהיה מוערכת ותיחשב לצורך חברתי לא בתשלום.

– כולם, בלי יוצא מן הכלל, מגיל צעיר ועד יומם האחרון יהיו בתוך מסגרת החינוך האינטגרלי, שכל החיים הפרטיים והחברתיים של האנושות יעברו בתוך המסגרת הזאת. המדינות ייעלמו בהדרגה, אנחנו רואים שהגבולות נמחקים כבר בימינו, נעלמת ההשפעה המדינית עם התחזקות של הקשר הרשתי בין האנשים.

ידיעות קודמות בנושא:
החינוך האינטגרלי
חבילת מידע על החברה העתידית
החינוך בחברה העולמית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest