דף הבית / משבר עולמי / רק שלא נטבע…

רק שלא נטבע…

"בעולם המודרני האדם יכול להכניס רק מילה אחת נכונה לתוך תשבץ החיים, על אף שנדמה לו שהוא חופשי לכתוב כל מילה".

אלברט איינשטיין

התייחסותי: …האדם יכול להכניס רק מילה אחת נכונה לתוך תשבץ החיים… לאדם יש רק פעולה חופשית אחת – ליצור או למצוא לעצמו את הסביבה, שבה הוא יוכל להתפתח לקראת קשר עם הזולת ואהבה לזולת, כלומר, לקראת השתוות גדולה יותר עם הטבע (הבורא).

דעתו של סרגיי בליצקי, ד"ר למדעי כדור הארץ: "על מנת להבין כיצד מתפשטים הווירוסים, מדענים פיתחו זן קטלני של שפעת העופות. כך מדווח המגזין Science Insider. אם הווירוס החדש יתפשט מחוץ לכותלי המעבדה, הוא עלול להוביל למגפה גלובלית שתשמיד מיליוני בני אדם.

שני וירולוגים, R.Fouchier ו-Y.Kawaoka, החליטו, כל אחד בנפרד, בסך הכול לבדוק האם וירוס שפעת העופות יכול לגרום למוות בעולם כולו. בתור התחלה הם לקחו את הווירוס הקטלני ביותר H5N1 שחיסל המוני עופות בשלוש יבשות. הווירוס מועבר בקלות בין עופות, אך למרבה המזל אינו מועבר בקלות לבני אדם. דרך אגב, במקרים הללו התוצאה בדרך כלל קטלנית. לאחר עבודה קשה, המדענים הצליחו לקבל זן של נגיף תקיף במיוחד, שמועבר דרך האוויר.

נכון לעכשיו Ron Fouchier מנסה לפרסם את תוצאות מחקריו. אך בינתיים לא מתמזל מזלו: הוא מתמודד עם מכשולים מצידה של הוועדה המדעית המייעצת לוועדה לביטחון לאומי של ארה"ב בענייני התמודדות עם איומים ביולוגים. הוועדה בודקת את מחקריו ובזמן הקרוב צריכה להחליט אילו חלקים מהם יכולים להתפרסם.

הרי ישנה סכנה ממשית שמחבלים בעלי תואר ראשון בביולוגיה יוכלו לרכוש את דגימת וירוס העופות H5N1 ואת חיות המעבדה. על ידי שחזור סידרת הניסויים, הם יקבלו את הווירוס הקטלני, שאותו לא יעצרו לא הגבלות פוליטיות ולא מרחקים בין יבשתיים.

לפתע השאלה על גבולות המותר במחקר המדעי החלה להדאיג לא רק את הקהילה המדעית: הפחד מפני הווירוס הקטלני איחד את כולם. נשאר רק לסמוך על שפיותה של הוועדה הביטחונית להתמודדות עם איומים ביולוגים. אם כי לדעתם של מומחים רבים המידע שכבר התפרסם מספיק כדי להעמיד את העולם בפני איום של שואה ביולוגית.

בנוסף לכך, ישנם לא מעט מדענים שימחו, עם קצף בפיהם, נגד כל ניסיון להטיל הגבלות על חופש המחקר ופרסומו".

התייחסותי: מייד עולה במוחי המשל על הנוסע העקשן שקדח חור בדופן הספינה. על ההפצרות להפסיק לעשות זאת, הוא השיב שהוא יושב במקומו החוקי ויש לו זכות מלאה לעשות ככל העולה על רוחו. עד שלא ישנו את המדיניות המקובלת בחברה, יהיה לנו עסק עם יותר ויותר "נוסעים" כאלה. והלוואי שנספיק לסתום בזמן את החורים שהם יצרו.

ידיעות קודמות בנושא:
חדורים בשׂדה אחד
כולנו חולים בשפעת
כשהקשר אינו נקרע יותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest