דף הבית / כלכלה / כסף / קרן אור מהעתיד בתוך החושך של ההווה

קרן אור מהעתיד בתוך החושך של ההווה

שאלה: האם ייתכן שתהיה היום תיאוריה כלכלית אוניברסלית לכולם?

תשובתי: הכלכלה היא ההשתקפות של הקשרים בינינו. חכמת הקבלה בעצם מסבירה לנו דווקא את הכלכלה, כיצד אנחנו דואגים זה לזה. מתוך הדאגה לאחרים אני עושה חשבון: כמה אני צריך לקבל מהם על מנת להשפיע להם.

בדיוק על כך כתב בעל הסולם ב"כתבי הדור האחרון" ובעיתון "האומה": כיצד קובעים את הקשרים הנכונים, מהי חלוקה צודקת, מהי צריכה מאוזנת, כיצד מקבלים את ההכרחיות בלבד, ומעבר לכך, עוזרים בכל הכוח לאחרים.

זאת הכלכלה. האמת היא שעדיין לא למדנו לתאר אותה על ידי נוסחאות שתהיינה מובנות לכלכלנים המודרניים. לנו עצמנו עדיין אין הבנה והרגשה ברורה של המדרגות הקרובות שנעלה עליהן כשנתחיל לעבור מהכלכלה הקפיטליסטית הנוכחית לכלכלה המאוזנת.

אנחנו מבינים שלשם כך צריך להיות "דלק" רוחני, מפני שבגשמיות כל אחד יקבל את הנחוץ לו לפי הטבע שלו, ולאף אחד לא יישארו עודפים. אז מה יניע את האנשים? הרי הרצון האגואיסטי לא נעלם, הוא רק גדֵל, במיוחד בעולם הרוחני, ששם הוא חזק יותר פי מיליארדים. לכן אנחנו מקבלים שם את האור העליון, ולא את ה"פירורים" שאנחנו מקבלים כאן.

אם כן, הבעיה שלנו היא תקופת המעבר מניצול הזולת לטובת עצמי לניצול עצמי לטובת הזולת. כיצד אני יכול לצרוך את המינימום וליהנות מההשפעה? – לשם כך צריך שהאור העליון "יהפוך" את הטבע שלי. אז כיצד אני יכול לרצות את זה, כיצד אני יכול לבקש על כך מראש ולחסוך בייסורים?

ודאי שהייסורים יגרמו לנו להיות מוכנים לכל דבר. אך אני צריך לדמיין בעצמי את התמונה הזאת של ההשפעה, כדי שמצבי הנוכחי ייראה לי גרוע יותר מהמוות. העתיד צריך להאיר לי כל כך חזק, עד שארצה נואשות לצאת מההווה. מקדימה מצפים לי חיים כה נהדרים, עד שמצבי הנוכחי מאבד כל טעם – הוא רק מפריע לי, אני צריך לשים לו קץ.

כיצד ניתן לצייר תמונה כזאת? מצד אחד, יש בה ייסורים רבים, אך מהצד השני – אלה ייסורי האהבה, ההשתוקקות הגדולה. בעולם שלנו אנשים לעיתים קרובות מקדישים את כל חייהם כדי להשיג את התמונה שהם ציירו לעצמם. הרי אפשר היה לעבוד כל החיים כאינסטלטור או כחשמלאי. אז מדוע כולם רצים אחרי דברים נוספים? – כדי לקבל את התוספת, על אף שברמה הבהמית היא בכלל לא נחוצה. זה כבר לא סתם איזושהי חופשה בלתי נשכחת – זהו סכום בחשבון הבנק, והוא בעצמו גורם את התענוג.

לכן עדיין איננו יכולים להסביר את המעבר מהייסורים למשיכה קדימה, עדיין איננו יכולים להצביע על הצעדים הכלכליים הפרקטיים שיבוצעו במקביל לחינוך החברה. בעתיד אנחנו נצטרך לעשות זאת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 18.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על רפסודה קטנה
הק.ג.ב. יכול לנוח
המעבר לכלכלת העתיד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest