דף הבית / כנסים / קרל מרקס וחכמת הקבלה

קרל מרקס וחכמת הקבלה

מתוך שיעור מס' 3 בכנס הקבלה בברלין.

קרל מרקס הרגיש די טוב את כל הרעיונות הקבליים, והביע אותם באופן די גלוי. אך הוא לא היה מובן לאנשים קטנים כמו לנין וחבר מרעיו. בעל הסולם כתב על כך. כפי שמשתקף מכתביו, קרל מרקס הניח שכאשר בני האדם יתחילו לעבוד עם האגו שלהם, הם ירגישו שזה בלתי אפשרי. זה באמת הורגש ברוסיה, כשהתחילו לבנות שם סוציאליזם אחרי המהפכה. אך הם הלכו בדרך שקרל מרקס לחלוטין לא תיאר לעצמו: דרך הכפייה.

אם התנאי שאתה מציב הוא "אהבת הזולת", אינך יכול לכפות בכוח את התנאי הזה, את החוק הזה. זוהי המצאה רוסית. זה פשוט לא יכול להתקיים! אך הבולשביקים עיוותו את זה בצורה כזאת, ובסופו של דבר הפכו את הכול לטרור וחיסלו 40 מיליון בני אדם. ואחרי הכול זה לא הוביל לשום דבר. אינך יכול לשנות את טבע האדם בצורה מלאכותית, בדרכך שלך, ובוודאי שלא בדרך של אלימות. זה בלתי אפשרי. אם זהו הטבע, כיצד ניתן לעשות משהו נגדו?

אולם עד שנותיו האחרונות של השלטון הסובייטי, עד שהאנשים התייאשו לחלוטין מהכול, ניסו כל הזמן להחדיר בכוח את אותה אידיאולוגיה של כביכול "אהבת הזולת". זה נשמע יפה כלפי חוץ, אך אנחנו מבינים שבעצם זה היה סתם טרור.

קרל מרקס הניח שבני האדם יגלו צורך להתקרבות ביניהם, שהם יבינו שלא יכול להיות ניצול, שהקפיטליזם מושחת, ושהם חייבים לחלוק ביניהם את המשאבים ואת פירות עמלם. בכל זאת נגיע לכך. לכך מוביל אותנו המשבר הגלובלי, לא נוכל להימלט מכך!

קרל מרקס כתב את כל התנאים הקבליים הללו בצורת חוקים כלכליים: על כל אחד לקבל כשכר על עבודתו רק את מה שהכרחי לקיומו בעולם שלנו. "הכרחי" פירושו כל הדרוש לקיומו הנורמלי של כל אדם: דירה, עבודה, משפחה, חופשה, פנסיה, ביטוח בריאות, חינוך ילדים, כל מה שדרוש ברמת העולם שלנו, בחברה האנושית הרגילה שלנו, שיהיה לכל אחד. אך כל מה שמעבר להכרחיות הוא נחלת הכלל, וצריך לעמוד רק לרשות הכלל, ורק במידה הנחוצה לחברה. רק אז נהיה מאוזנים עם הטבע!

מתוך שיעור מס' 3 בכנס הקבלה בברלין, 28.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
רוסיה ואירופה בדרך לרוחניות
המרקסיזם חוזר?

2 comments

  1. ניכר שברלין מוציאה ממך משהו שורשי ועמוק ושונה

  2. הרב תמיד מדבר לפי מה שהוא רואה לנכון .

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest