דף הבית / כלכלה / כסף / קצת פלטינה ליום שחור

קצת פלטינה ליום שחור

thumbs_44_100_wp.gif

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם": "אפשר לחלק את שתי הכתות לבעלי "בנין" ולבעלי "חורבן", בעלי בנין הם אותם החפצים בבנין, ובטובת כלל הציבור. ולעניין זה הם מוכנים לוותר פעמים תכופות מרכושם לאחרים.

אבל אלו שהיו נוטים מטבעם לחורבן ולהפקרות, היה נוח להם להיאחז במידת האמת, דהיינו, "שלי שלי ושלך שלך". לתועלתם הפרטית, ולא היו רוצים לעולם לוותר אף במשהו מחלקם לאחרים, וזאת, מבלי להתחשב בסיכון קיום הציבור, להיותם מטבעם בעלי חורבן".

כל "החזקים" של העולם הזה, ראשי הממשלות, אילי ההון והכלכלה, לפי מהותם, שייכים לקטגוריה של "בעלי חורבן". אין להם כל עניין בכך שהעולם נהרס, יש להם כוח בידיים והם כמובן יספקו לעצמם את כל הדרוש להם עם בואן של הצרות.

ואילו החלשים, מה הם יכולים לעשות? שום דבר. הם שייכים ל"בעלי בנין", בהשתוקקותם להתפתחות החברה. בשונה מהם, בעלי הכוח, הכסף והשלטון, מוכנים להרס. כי הרי העולם בכללות דורש שאנחנו נשלים הדדית זה את זה, במילים אחרות, נתחלק זה עם זה, ואילו החזקים והעשירים אינם מסכימים לזה לגמרי. להיפך, אדם שהשׂיג מישׂרה גבוהה, מתחיל לגנוב בצורה מופרזת ביותר. אבל מדוע? לשם מה לו כל כך הרבה? כזה הוא הטבע שלו ואין הוא יכול לעשות עימו כלום.

לדוגמה, לפי הודעות של העיתונות, הנשׂיא לשעבר של מצרים, מובראק, החזיק 19 טון של פלטינה באחד מהבנקים של שוויץ. בשביל מה הוא היה צריך את זה? כזאת כמות הייתה מספיקה לכל משפחתו למשך אלף שנים, ובינתיים העוני משׂגשׂג במדינתו. זהו רק חלק קטן מהמלאי שלו. אך באופן כללי, לא מדובר עליו, אלא על כך, שאין מנהיג בעולם שאין לו מיליונים באמתחתו. זה ברור.

מניין באים צרכים כאלה, חסרי כל פרופורציה? כזה הוא טבע האדם. זו לא סתם חמדנות של מישהו, אלא דווקא טבע הדברים. האדם אינו יכול אחרת. מי יחייב אותו להתחלק, לתלוש משהו מעצמו למען החלשים? לשם מה הוא התעלה מעליהם, אם לא כדי להוציא מהם הכל?

אין כאן יוצאים מהכלל. רק לפעמים, פעם בכמה שנים, למעגל הזה נופלים "עורבים לבנים", למרות שהיום לא תפגוש אותם…

מתוך שיעור על המאמר "השלום בעולם", 15.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הסכם סוציאלי לשביתת נשק
צדקה לרווחת החזקים
משחקים בכסף כמו בקלפים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest