קנאה זה לא פגם

שאלה: המקובלים משייכים את הקנאה לאותן התכונות שעוזרות לאדם לצאת לעולם הרוחני. אבל למעשה, מה יש לי לקנא באחרים? הרי כל אחד הוא מיוחד וכל אחד הולך במסלול שלו. למה הייחודיות של האחר צריכה לעורר בי קנאה ולתת כוחות בדרך?

תשובתי: אני בכוונה מפעיל בתוכי קנאה, תאווה וכבוד. לא מדובר על אדם מהרחוב, שמקנא בהצלחות של האחרים או שרוצה כבוד. במישור של העולם הזה אנחנו מקנאים בכל מיני שטויות ומאוד רוצים דברים חסרי ערך. אבל אני להיפך, לוקח רק את מה שנחוץ לי לחיים ועל השאר בכלל לא מסתכל. אחרי שיש לך את כל הדברים ההכרחיים, אני בונה את עצמי לעבודה הרוחנית וכבר במסגרת שלה מפעיל כאלה מכשירים כמו קנאה.

אחרת לא יהיה לי על מה להתקדם קדימה. קנאה, תאווה וכבוד, זה שלושת הגישות האגואיסטיות, שללא הבעירה שלהם בתוכי, על מה יהיה לי לעבוד? דווקא הן מוציאות אותי מהעולם הזה, זה כמו שמעולמות בי"ע אתה יוצא לעולם האצילות.

ולכן, אם אני רוצה לעבוד רוחנית, אז אני מסתכל על העבודה של האחרים ומבטל את עצמי כלפיהם. אז הם הופכים בעיניי לגדולי הדור: הם כבר הלכו רחוק קדימה, הם כבר השיגו את גמר התיקון, ואני מקנא בהם. ואם אני לא מקנא, אז אני חסר כוחות ולא יכול לזוז מהמקום. את כל כוח ההתקדמות אני מקבל מהאגו שלי. התקדמות נכונה עם כוונה נכונה, כלומר את הצורה המלובשת בחומר מביא לי האור, ואת החומר עצמו שעל ידו אני עולה, זה האגו שלי.

שאלה: אבל איך אפשר לשמור מהקנאה את הכוונה הנכונה?

תשובתי: דווקא על פני הקנאה, התאווה והכבוד נבנית הכוונה. את הקנאה אתה הופך לקנאה לבורא, את הכבוד את הופך לכבוד ה', את התאווה, לדחף לדבקות עימו. אחרת מה אתה מתקן? מה אתה בונה, ארמון אוורירי בעננים?

שאלה: ובכל זאת כשאני מקנא, האש שלה אוכלת אותי…

תשובתי: לא, אתה מאפשר לעצמך לעורר את הקנאה, התאווה והכבוד רק לאחר ה"צמצום", שזה כבר לא לעצמך, אלא כדי להבין, לקבוע "שטח עבודה". הכול מוחזק תחת שליטה, אחרת אסור אפילו להתחיל.

בקיצור, תנסה. אל תפחד ליפול לתוך קנאה. תתחיל לעבוד על זה. הלוואי, שאתה תקנא בחברים, זה יהיה טוב. כי הרי אין לנו כוח אחר להתקדם.

אם הייתי חי לבד, ללא סביבה, אז הייתי כמו בהמה. ולהיפך, אם החברה מעוררת ומגרה אותי, בזה שכל הזמן מראה שלחברים יש את מה שלי אין, אז על ידי זה אני מתקדם בחיים. אני צריך רק סביבה מיוחדת שנותנת דוגמאות טובות שבהן אני אקנא.

מתוך שיעור על המאמר "השלום בעולם", 12.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הקָראט היקר של העבודה הרוחנית
למה אני מקנא בבורא
קנאה בחברים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest