דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / קיימת הפכיות בין הדת המודרנית וחכמת הקבלה

קיימת הפכיות בין הדת המודרנית וחכמת הקבלה

שאלה: אנשים דתיים סבורים שעלינו פשוט לקיים את המצוות ולצפות למשיח. לעומת זאת, אתה סבור שעלינו ״לעורר״ ו״להזמין״ את בואו אלינו. על מה מבוססת דעתך?

תשובתי: בין ההשקפה של הדת המודרנית, ואני מדגיש מודרנית, לבין חכמת הקבלה מתקיימת הופכיות וניגודיות מוחלטת. הדתיים טוענים ובצדק שהמחלוקות בינינו הן אידיאולוגיות ולכן הן גם מעשיות. זו לא סתם שאלה של מה חשוב יותר, המעשה המכאני או הכוונה.

העולם מתפתח על ידי התפתחות קבועה של האגו בכל אובייקט של הטבע בכל הדרגות שלו, ״דומם״, ״צומח״, ״חי״ ו״מדבר״. האגו מתפתח באופן הדרגתי במדרגות 1,2,3,4, כלומר האגו המינימלי בדרגה 1 הוא ״דומם״, והאגו המקסימלי בדרגה 4 הוא ״אנושי״. כמו כן יש תת דרגות ותת תת דרגות לכל אחת מהמדרגות. למעשה, לפי גודל האגו נקבעות כל התכונות של כל אובייקט בטבע.

האגו הכללי של הטבע מתפתח בכל דרגה באינטנסיביות בהתאמה לדרגה. ההתפתחות האיטית ביותר בדרגה 1 וההתפתחות המהירה ביותר בדרגה 4. דרך ההתפתחות בהשפעתו של הכוח האגואיסטי המחייב, נקראת דרך ״בעיתו״, בזמנו. מאחר ובדתות אין אפשרות להשפיע על סגנון ההתפתחות, מקבלים המאמינים את ההתפתחות הפסיבית כאילו ניתנה להם על ידי הבורא ואת הציות לו הם מחשיבים כצדיקות, כלומר נתינה מלמעלה.

חכמת הקבלה מגלה את הבורא כטבע (״א-לוהים״ בגימטרייה=״הטבע״) וסבורה שהכול נובע מהטבע ואין כוח אחר מלבדו שקובע הכול בעולם שלנו. אבל, כל סיבת בריאת האדם ולכן גם כל מה שקדם לו, נועדו לפתח את האדם עד לדרגת הבורא. לכן האדם נקרא ״אדם״, מהמילה ״דומה״, ה״דומה לבורא״. כלומר מטרת התפתחותו של האדם היא בהשגת דרגת הבורא, כמו שנאמר בתורה "שובו בני ישראל עד ה' א-לוהיך", שובו בני ישראל עד לדרגת הבורא.

מסתבר, שההשקפות של הדת ושל חכמת הקבלה על התפתחות העולם ותפקיד האדם, הן הפוכות ומנוגדות לחלוטין. הדת מעניקה לאדם תפקיד פסיבי, ואילו חכמת הקבלה להיפך, תפקיד אקטיבי, "דע את ה' א-לוהיך ועבדהו". בראש ובראשונה נאמר "דע", ואחר כך תדע כיצד לעבוד למענו ומה מסמלת העבודה הזאת עצמה.יחד עם זאת הבעיה גדולה יותר. הדת "מתעקשת" על כך שהאדם חייב לדעת ולקיים רק מצוות מכאניות, ובכך היא כובלת את האדם ומגבילה את התפתחותו באופן מוחלט. לעומת זאת, חכמת הקבלה טוענת, שהכול נברא לצורך התפתחותו של האדם, כדי שישיג את דרגת הבורא, שישיג את ייחודיותו של הבורא בהתפתחות האישית שלו. ההתפתחות נקבעת בצורת "דבקות" של האדם עם הבורא, כאשר הם הופכים שווים בפעולותיהם. הדת פוחדת לאפשר זאת ולכן היא מלמדת, קוראת ומתירה רק ללימוד וביצוע מכאני של המצוות.

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest