דף הבית / חינוך, ילדים / צריך לחשוב על העתיד!

צריך לחשוב על העתיד!

שאלה: השנים 2008-2009 הראו, כי העולם נתקל במשבר שלא היה כמותו עד עתה, ונהיה ברור, שאותם התרגילים והשיטות שעבדו בעבר, אינם עובדים עכשיו. משקיפים עצמאיים, כלכלנים, מדברים יותר ויותר על כך, שאנחנו נכנסים לאיזו תקופה חדשה. לאן אנחנו הולכים, ומדוע מה שעבד בעבר לא עובד כעת?

תשובתי: כבר לפני עשר שנים אנשים מסוימים בעולם הבינו שהמשבר החל.

אם נתבונן בעבר הרחוק יותר, אז במחצית השנייה של המאה שעברה בזמנים של "מועדון רומא", הנציגים שלו החלו לדבר על סיומה של ההתפתחות האגואיסטית של האנושות. ההשקפה הזאת התבססה על כך, שהאדמה סיימה את תפקידה, כל המשאבים שלה לא יתחדשו ולכן כך זה לא יכול להימשך, אנחנו צריכים לחשוב גם על הילדים שלנו וגם על הצאצאים.

אחר כך לבמה יצאו האקולוגים, שמגֵנים על מצבו האקולוגי של כדור הארץ ושטוענים, שאי אפשר לזהמו בצורה כזאת: האוקיינוסים מזוהמים, כך גם האוויר, העצים נכרתים, וכדומה. יוצא, שאנחנו לא סתם מרוקנים את תוך כדור הארץ, אלא מזהמים אותו בכזאת פסולת תעשייתית, אשר במשך מאות ואפילו אלפי שנים תישאר במצבה הראשוני. האדמה לא תוכל לעבד אותה, והיא לא תתנדף לשום מקום.

לדוגמה, הבעיה עם הפלסטיק זו בעיה עצומה שלא נראה לה שום פתרון. אי אפשר לחיות בכזאת קלות בהווה, כי אנחנו הרי מחשיבים את עצמנו לאנושות חכמה, צריך בכל זאת לחשוב על העתיד!

מדוע אנחנו מתנהגים בכזאת צורה? הרי בסופו של דבר, אף אחד לא מרוויח מזה. אנחנו רואים, שזה רק מוסיף "ניירות ירוקים" בחשבונות בנק מסוימים, אולם באופן כללי, האדם לא מקבל שום דבר.

בהדרגה המשבר עבר לצורה מקבילה: החל להתפתח משבר במשפחה, כמות הגירושים הגיעה ל- 50%, משבר המדע, האנשים הפסיקו להימשך אליו, נסגרו רוב תוכניות החלל. משבר אבות ובנים החל לצבור תאוצה. האנושות כולה נמצאת בסמים, בדיכאון, בהתאבדויות ובתוהו ובוהו שלם.

בסופו של דבר, אנחנו הגענו למשבר פיננסי וכלכלי. אנחנו מבלבלים בין שני המשברים האלה, בכך שקושרים אותם יחד, אבל בעיקרון, זה לא כל כך חשוב. מה שחשוב הוא, שכל המשברים, הם משברים של היחסים ההדדיים שבינינו. והמשבר הפיננסי האחרון ביותר חשף במיוחד את ההחרפה של היחסים הלא הגיוניים והאגואיסטיים בין בני האדם, כי הפיננסים זו אותה המערכת שבאמצעותה אנחנו מקושרים.

אם לא המערכת הנוכחית של "תקנה – תמכור", אם לא היינו צריכים להרוויח זה מזה, אז האנשים לא היו מקושרים ביניהם. לכן המשבר הפיננסי הוא האחרון מתוך שרשרת ארוכה של משברים, שלא עושים שום דבר מלבד לחשוף את כל הפגמים והמומים של החברה המודרנית.

מה גם, שהחברה הייתה צריכה להגיע אליהם. במשך כל ההיסטוריה של האנושות, אנחנו פעלנו בהתאם לטבע שלנו, לאגו שכל הזמן הלך וגדל, התפתח מדור לדור, ולכן האנושות התפתחה בצורה אבולוציונית. זה לא קיים לא בעולם הצומח ולא בעולם החי, רק בבני האדם.

לכן אנחנו כל הזמן נמצאים במה שנקרא התקדמות, שרק באופן מותנה מכונה התקדמות. עכשיו אנחנו סוף סוף, הגענו לידי הכרה שאנו נמצאים במשבר עמוק, אבל מה לעשות הלאה ומה טבעו? – האנושות עדיין לא החליטה באופן סופי. בנקודה הזאת אנחנו עומדים.

מתוך התוכנית "דרך הזמן", שיחה מס' 1, 17.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
רשת שמזינה אותנו
תפקידה של האנושות
לגדול להרגשת האיחוד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest