דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / פעם, לפני שירדנו מהעצים…

פעם, לפני שירדנו מהעצים…

שאלה: רבים היום מתגעגעים לזמנים עברו. נדמה להם שפעם החיים כאן היו טובים יותר: הדלתות היו פתוחות, אנשים הרגישו קירבה. הם שואלים: "למה הערכים שלנו השתנו?". האם זאת מגמה חיובית, להשתוקק למה שהיה פעם?

תשובתי: האדם תמיד רואה את העבר (לפעמים אפילו את העבר הטראגי) באור ורוד. בשפת הקבלה זה נקרא "המתקת הדינים". התכונות של הכלי מקבלות תיקון מיוחד, כמו שאומרים, מה שלא עושה השכל, עושה הזמן. ודאי שהעניין כאן הוא לא הזמן שחלף, אלא שינוי המדרגות, שכתוצאה ממנו המצבים הקודמים נכללים במצבים הנוכחיים ומקבלים תיקון והמתקה.

לכן, למעשה, אי אפשר לומר שהזמנים ההם היו טובים יותר. היום הם נראים לך טובים יותר, אבל אינך יכול להסתכל היום בצורה אובייקטיבית על אתמול. היום אתה כבר במצב אחר, אתה מבליט איזושהי הבחנה קטנה מהעבר: למשל, אז לא היו גונבים כמו היום. ולכן אתה אומר: "היה אז ממש טוב". נכון, אבל האם היה אז מה לגנוב? – כנראה שלא. האם היה אז אותו האגו שיש היום? – ודאי שלא.

צריך לבחון כל מצב בפני עצמו. כל עוד אנחנו נמצאים בתוך התהליך, איננו מסוגלים להשוות בין המצבים. לכן אין מה לדון על אתמול, על היום ועל מחר. תעשה עכשיו את מה שמוטל עליך. אין כל טעם לבכות על ימים עברו, אתה לא יכול לחזור אל העבר, זה נגד הטבע. עדיף שתבדוק לאן פניך מועדות ברגע הנתון.

זה נכון שנשארו לנו זיכרונות טובים. פעם בכלל היינו קופים וחיינו על עצים, והפירות הספיקו לנו מעל ומעבר. בצמרות העצים אף אחד לא היה יכול לפגוע בנו. בהשוואה לבני האדם, הקופים חיים בכלל לא רע. אבל הרי לא נשתוקק לחיים שכאלה… ואפילו אם נשתוקק, זה לא יעזור.

החיים שלנו מובילים אותנו קדימה ואינם משאירים לנו כל ברירות: אנחנו חייבים לתקן את המצב הנוכחי. ככל שנבכה פחות על האתמול, כך יהיו לנו יותר כוח ורצינות לפתור את הבעיות הנוכחיות.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 29.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
קשה אך נפלא
לא להביט לאחור…
אל תביטו לאחור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest