דף הבית / כלכלה / כסף / עשר השיטות לעשות מניפולציה על אנשים

עשר השיטות לעשות מניפולציה על אנשים

דעתו של נועם חומסקי, בלשן, פילוסוף, פרשן פוליטי, פרופסור ב-MIT: "להלן עשר השיטות לעשות מניפולציה באנשים באמצעות כלי התקשורת:

1. הסחת דעת.

האמצעי העיקרי בניהול החברה הוא להסיח את דעתם של אנשים מהבעיות וההחלטות החשובות המתקבלות על ידי הממשל ו"לנפח" אותם בידיעות חסרות חשיבות. למשוך כל הזמן את תשומת ליבם של האזרחים לנושאים חסרי ערך במקום הבעיות החברתיות האמיתיות. לשאוף לכך שהאזרחים יהיו כל הזמן עסוקים במשהו ושלא יישאר להם זמן לחשוב, כמו חיות – מהמרעה ישר לרפת.

2. ליצור בעיות ולהציע פיתרונות.

מייצרים בעיה, שהיא בעצם סיטואציה מלאכותית כלשהי, על מנת לעורר בתוך האוכלוסיה את התגובה הרצויה, כך שהיא בעצמה תדרוש לנקוט בצעדים הנחוצים לשילטון. לדוגמה, לעורר אלימות או לארגן פעולות טרור עקובות מדם, כדי שהאזרחים ידרשו לחוקק חוקים שמגבירים את הביטחון וליישם את המדיניות שפוגעת בזכויות האזרח. דוגמא אחרת היא לגרום למשבר כלכלי, בכדי להכריח את האוכלוסייה להבין שאין מנוס מפגיעה בזכויות הסוציאליות וצמצום השירותים שניתנים על ידי הרשויות.

3. שיטת הביצוע ההדרגתי.

לגרום להפנמת התנאים החברתיים והכלכליים החדשים על ידי ביצוע הדרגתי, יום אחרי יום, שנה אחרי שנה: צמצום ההתערבות של המדינה, הפרטה, חוסר ביטחון, חוסר יציבות, אבטלה המונית, משכורת שכבר לא מאפשרת להתקיים בצורה מכובדת. אילו כל זה היה קורה בבת אחד, זה היה יכול לגרום למהפכה.

4. דחיית הביצוע.

להציג את הפיתרון הלא פופולרי כהכרחי לביצוע, אך בעתיד. העם מאמין שמחר יהיה יותר טוב, ואולי יהיה אפשרי להימנע מהקורבן. זה מאפשר לעם להתרגל למחשבות על השינויים ולקבל אותם בהבנה בבוא העת.

5. לפנות לעם כמו לילדים קטנים.

להשתמש בנאומים בטיעונים, דימויים, מילים ואינטונציות שמזכירות שיחה עם ילדים, מכיוון שזה מביא לתפיסה פשטנית ולחוסר ביקורתיות – תכונות אופייניות לילדים.

6. להסתמך על הרגש ולא על השכל.

להשפיע על הרגשות כדי לחסום את החשיבה הרציונלית והביקורתית. ההשפעה על הרגשות פותחת את הדרך לתת-מודע, מה שמאפשר להחדיר לאדם מחשבות, רצונות, פחדים, חששות, ודפוסי התנהגות.

7. לשמר את הבורות והבינוניות.

להביא לכך שהאנשים לא יהיו מסוגלים להבין את שיטות המניפולציה שנעשית עליהם. איכות ההשכלה צריכה להיות נמוכה, כך שהבורות תשמש כמחסום שמפריד בין השכבות הגבוהות והנמוכות.

8. לגרום לאזרחים להעריץ את הבינוניות.

להחדיר לאוכלוסייה את המחשבה שזה אופנתי להיות טיפש, וולגרי וחסר נימוסים. לעודד את הבינוניות באמצעי התקשורת.

9. להגביר את תחושת האשמה.

לגרום לאדם להאמין שהוא ורק הוא אשם בצרותיו בעקבות חוסר כישרונותיו ומאמציו. כתוצאה מכך, במקום לקום נגד המערכת הכלכלית, האדם מאשים את עצמו בהכול, מה שגורם לו להרגשת דיכאון וקיפאון, כלומר, מרחיק אותו ממצב הרוח המהפכני.

10. לדעת על אנשים יותר ממה שהם יודעים על עצמם.

בזכות הנוירוביולוגיה והפסיכולוגיה המעשית השלטונות צברו ידע על נפש האדם. כתוצאה מכך, יש להם יותר כוח לשלוט על האנשים מאשר הכוח שיש לאנשים עצמם".

ידיעות קודמות בנושא:
התשובה לכלי התקשורת: כלי החינוך
מה מלמדים אותנו כלי התקשורת?
האינטרנט כמנגנון שליטה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest