דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / עולם חדש עדי יסוד נחריבה

עולם חדש עדי יסוד נחריבה

דעתו של הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר: "האופנה החדשה היא לסמן על הקיר שד, לקרוא לו "קפיטליזם" ולצאת נגדו למלחמת שמד. אבל השד אינו קיים בכלל. הוא רק ציור דמיוני על קיר.

השיטה הכלכלית שלנו איננה "קפיטליזם", אלא כלכלת שוק עם רגישות חברתית. הנה, למשל, מס ההכנסה. הקפיטליזם אומר, שכל אחד צריך לשלם מס זהה, מס גולגולת, בלי קשר לרמת הכנסתו. אבל בישראל המס הישיר (מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות) הוא פרוגרסיבי להפליא. כל חמשת העשירונים התחתונים (המעמד הנמוך) מעבירים לממשלה 2.8% בלבד מסך הגבייה. אבל שני העשירונים העליונים (המעמד הגבוה) מעבירים לממשלה 82% (!) מהסך הכל.

כלומר, המעמד הגבוה מממן במסים שלו את המעמד הנמוך. זה נכון וזה צודק. אבל זה לא קפיטליזם. זו כלכלת שוק עם רגישות חברתית. אותם ניאו-סוציאליסטים גם שוכחים, שיש לנו מערכת בריאות ציבורית מפוארת – למרות כל ההשמצות. גם אם אינך עובד, לא משלם פרוטה, ויש לך עשרה ילדים, בכל זאת תקבל שירות רפואי ציבורי מהטובים בעולם. כן. זו האמת.

יש בישראל גם חינוך ציבורי חינם בבית הספר היסודי ובתיכון, והשתתפות ההורים איננה אלא חלק זעיר מתקציב החינוך הענקי (35 מיליארד שקל). אין צעיר אשר רוצה ללמוד באוניברסיטה (במחיר מסובסד ב-80%) ואינו יכול. יש מלגות, יש עזרה, ויש הלוואות מסובסדות. ואשר לטענה שרמת החינוך נמוכה – זה נכון, אבל זה קורה עקב הניהול הכושל של המדינה, לא עקב מחסור בכסף.

וגם אין לשכוח את הביטוח הלאומי, המחלק מדי שנה 60 מיליארד שקל כקצבאות לחלשים; לקשישים, לילדים, לנכים, לנפגעי עבודה, למובטלים, להבטחת הכנסה, למענקי לידה ולסיעוד. אפשר לטעון שאין די בכל זה, וצריך עוד, אבל אי אפשר לומר שזה "קפיטליזם חזירי". אנחנו ממש לא שם.

מוזר גם לשמוע את הטענה, ש"כלכלת השוק" נכשלה. הרי ב-25 השנים האחרונות, שבהן עבר המשק מסוציאליזם לכלכלת שוק, הונהגו רפורמות שהזניקו אותנו קדימה. הממשלה וההסתדרות הפריטו חברות ציבוריות כושלות ומפסידות, והיזמים הפרטיים שיפרו אותן כך שהגדילו את התעסוקה והיצוא. התעשייה נפתחה ליבוא מתחרה והשתפרה בלא הכר. רק באחרונה עבר המשק ממצב כרוני של גירעון במאזן התשלומים לעודף מרשים. שוק ההון נפתח לעולם, והמגבלות על לקיחת הלוואות מחו"ל או החזקת מטבע זר הוסרו, מה שאיפשר פיתוח נוסף.

בשורה התחתונה: רמת החיים עלתה, האבטלה ירדה והצמיחה גדלה.

לא מיותר להזכיר, שהניאו-סוציאליסטים דרשו כל הזמן להגדיל את הגירעונות הממשלתיים ולבזבז עוד ועוד, בלי חשבון. אם היו נשמעים להם, היה היום המשק במשבר קשה, עם אבטלה נוסח יוון, ספרד, פורטוגל, איטליה וצרפת.

יש גם להבין, שרוב הבעיות העולות עכשיו לסדר היום אינן תוצאה של "כלכלת שוק", אלא של ההיפך מכך. כלכלת השוק נלחמת נגד מונופולים, קרטלים וקונגלומרטים ענקיים. מינהל מקרקעי ישראל, שלא שיחרר קרקעות וכך גרם לעליית מחירי הדירות, הוא מונופול ממשלתי השולט בקרקע על פי מיטב התורה הסוציאליסטית. המכסים הגבוהים על יבוא מוצרי מזון, הגורמים למחירים הגבוהים בסופר, עומדים בניגוד גמור לכלכלת שוק הדוגלת בסחר חופשי, בלי מכסים ובלי מגבלות. ומי מתנגד עכשיו לפתיחת המשק ליבוא מוצרי חלב? שוב אותו לובי חקלאי ושוב אותם ניאו-סוציאליסטים.

כל זה אינו אומר, ששיטת כלכלת השוק עם רגישות חברתית היא שיטה חסרת בעיות. אין בעולם שיטה מושלמת. משכורות העתק המופרזות בצמרת הן בעיה הדורשת טיפול. כך גם האי שוויון.

אבל ברור שזאת שיטה עדיפה על השיטה הניאו-סוציאליסטית, המובילה לחוסר יוזמה, לעוני, למחסור ולפערים גדולים – עד שהיא מתמוטטת".
ידיעות קודמות בנושא:
מרכז טאוב – על חוסר השוויון בישראל
כלכלנים למפגינים: ישראל היא לא שדה הפלא
לא כמו כולם…

3 comments

  1. אילנה מרטון

    מר שטרסלר אתה חווה פטומורגנה ???
    על איזה סיבסוד של % 80 אתה מדבר עבור לימודים אקדמיים ?! על איזו הבטחת הכנסה אתה מדבר ?! על זו של 1600 שח לחודש?!
    אני סיימתי טכניון ואין לי האפשרות לשלוח את ביתי ללמוד באוניברסיטה !!
    ניסית פעם לחיות מהבטחת הכנסה ?
    שאלת פעם שכיר שאין לו ירושה , כמה שנים עליו לעבוד ,כמורה למשל , על מנת שיהיה לו בית קטן לחיות בו בסוף חייו ?. הדמגוגיה שלך מבישה !

  2. כבוד הרב לייטמן
    ביום שלישי האחרון בנתניה היתה התעלות גדולה לכולם בחיבור של הקבוצות ושיחת הרב.מבקשת להודות עלה הזכות. כל פעם מחדש .
    מאז תחילת המחאה חשתי לגמרי כמו שואה מסביב ולצערי רק במוצאי שבת כשהקבוצות יצאו לתל אביב ,התמלאתי שמחה ואושר והרגשת מתנה ענקית משמיים( בדיוק ליום הולדתי) ולמחרת כשנכנסתי לבלוג ראיתי את הסירטונים המחרידים על תכנון ולימוד מקצועי של יצירת מהפיכות וזה היה כמו סטירה לילד. אני שמעתי את דבריך בשעורים כשהתלמידים שואלים על פעולה נוספת ואתה אומר שלא להפחיד. אני מההתחלה בחוסר שקט ומאז הכנס יומיים ללא שינה אני בחקירות וחשיפה של עוד ועוד דברים באינטרנט שקשה להעלותת על הדעת, איזה גנייבת דעת שטנית צריך בכדי לצחוק בטוויטר על המפגינים שהם מובילים באף ובציניות מרושעת הם צוחקים על איך שמאמינים להם והולכים אחריהם בעיינים עצומות. והדרכות של 24 שעות ביממה בטויטר של מישהו מסויים ובינם לבין עצמם.ובאתרים לכל אחד מאלפי הפעילים ארץ עזה בארצות הברית עם חידודים של לימודים מתוחכמים איך לפגוע ובמי – אני מרגישה ש"הבא להורגך השכם להורגו" ושיש צורך לערב את המשטרה או הממשלה או כל גורם לביצוע חקירות ואיסוף מידע ועצירה שלהם תוך חשיפה ציבורית שתעיר את האנשים מהחלומות שהם הורים שמוליכים אותם לארץ מובטחת- להשיג בית, פרנסה, שכיות מנוכה חשמל ,דלק אוכל בזול וכו' ושזה יושג בטוב או רע – לא משנה רק שיושג. כשהכל יתנפץ לאנשים הם יכולים להיות מתוסכלים ואלימים ולשחרר לחץ מהציפיות ,שלא לדבר על הסטה בשלטים מוכנים מראש למוחים להוריד את ראשו של ביבי.
    שאלה – מה לעשות. האם אפשר ונכון שלא במסגרת התנועה להתחיל מהלך חשיפה עוקף עיתונות? האם חשיפה דברים שעשיתי בתגובה לכתבות מתלהמות באינטרנט היתה נכונה או שזה משחק לידיים שלהם שהם יודעם שיודעים עליהם הרבה?
    דבר נוסף לגבי גלאן באק ב- 24.8 בהר הבית הם נכון ללכת לתמוך בזה ?יש בזה סיכון רב.
    אני מבינה שיכול להיות שאני טועה ולא צריכה לעסוק בכך אלה בקבלה ולהיות בשקט מעל הכל.

    תודה הרב לייטמן

    ורדה סלע

  3. אילנה מרטון

    לרב שלום ,
    חבל מאוד שמר שוסטלר לא מעיין בבלוג שלך.
    סביר להניח שתגובתי לכתבה שלו שפירסמת בבלוג שלך , לא תהיה מול עינייו.
    תגובתי מכוונת עליו ישירות !!
    לפחות אני אשמח עם תגובתי הקודמת תתפרסם בכל זאת ,על מנת שחברים שמעיינים בבלוג , יראו משוב אמת על דיברי שטות של מר שוסטלר.
    נכון שלכל אדם פשוט כמוני שעדיין לא התקדם דייו בתיקון , יש " אמת " מישלו.
    יחד עם זאת אני בטוחה שלתגובתי הקודמת יצתרפו רבים מתלמידך .
    אני מקווה שלא תפרסם עוד דעתו של אדם שאינו מבין ולא כלום בעניין בו הוא דן.
    תלמידתך מזה 5 שנים , אילנה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest